Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdErik Segers Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis 6 februari 2008 BICTA Doetinchem
2
Doel van presentatie. •Gebruik van ICT- middelen in de basisschool •Mogelijkheden digitale videocamera •Beelden geven
3
Wie is wie? •Albert Visscher •Piersonschool •GelderVeste
4
Waarom documentaires? •Subsidie •Kinderen meer betrokken maken bij hun leerproces •Ingaan op de visueel ingestelde maatschappij in deze tijd •ICT integreren in het onderwijs
5
Aandachtspunten •Past het maken van documentaires bij de visie van de school? •Kunnen kinderen dit zelfstandig ? (zelfstandig werken of zelfverantwoordelijk leren) •In hoeverre bevordert het maken van documentaires het samenwerkend leren? •Wat is de meerwaarde van het maken van documentaires voor de Piersonschool en het onderwijs in het algemeen?
6
De visie van de school •Jenaplan - Wereldoriëntatie het hart van het onderwijs •Meervoudige intelligentieMeervoudige intelligentie - Alle intelligenties komen aan bod •Natuurlijk leren - activerende leeromgeving - betekenisvolle context - leerlingen leren samenwerken
7
Kunnen kinderen dit zelfstandig •Stappenplan •Handleidingen •Website; www.documentairemaken.nl •Wanneer? Binnen M.I. wereldoriëntatielessen •Begeleiden
8
De begeleiding •Duidelijke kennisdoelen stellen (weetkaarten) •Procesbegeleiding •Video’s op internet plaatsen
9
Samenwerkend leren • Kinderen hebben verschillende intelligenties • Kinderen hebben elkaar nodig
10
Proces 1.Keuze maken om een documentaire te maken •PlacematPlacemat •DoekaartDoekaart 2.Een groepje maken om het uit te voeren 3.Naar www.documentairemaken.nlwww.documentairemaken.nl 4.Stappenplan uitvoerenStappenplan 5.Documentaire aanbieden aan de leerkracht
11
Een samenvatting Presentatie
12
Wat is de meerwaarde van het maken van documentaires voor de Piersonschool en het onderwijs in het algemeen? •Betrokkenheid •Zien van samenhang •Interactief leren •Betekenisvolle situaties •Contextvolle kennis •Actieve rol van de leerlingActieve rol van de leerling •Zelf produceren van kennis i.p.v reproduceren
13
Helemaal zelfstandig… rivieren en dijken
14
Materialen • Video camera/ met mini dv •Computer met een firewire aansluiting •Bewerkingsprogramma ( moviemaker of pinnacle) •Ruimte om video te plaatsen ( you tube, eigen ruimte van school, kennisnet)
15
Nog meer voorbeelden Opnemen van boekenkring voorbeeld
16
vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.