Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdErna Hendrickx Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Hans De Witte, Eddy Omey, Dieter Verhaest
De gevolgen van werkdruk en autonomie in het begin van de loopbaan Elsy Verhofstadt Hans De Witte, Eddy Omey, Dieter Verhaest Presentatie Conferentie Steunpunt Loopbanen Leuven, 25 februari 2011
2
Gebaseerd op De Witte, H., Verhofstadt, E. & Omey, E. (2007). Testing Karasek's learning and strain hypotheses on young workers in their first job, Work&Stress, 21(2), Verhaest, D. & Verhofstadt, E. (2008). Overeducation and Psychological Well-Being: The Mediating and Moderating Role of Control and Workload, paper presented at Transitions in Youth, 9-11 September 2008, Dublin, Ireland. Verhofstadt, E., De Witte, H. & Omey, E. (2007), Are young workers compensated for a high strain job? Ghent University FEB Working Paper, nr. 07/436, 18 p. Verhofstadt, E., De Witte, H. & Omey, E. (2009), Demand, control and its relationship with job mobility among young workers, Economic and Industrial Democracy 30(2): Verhofstadt, E., Verhaest, D. & De Witte, H. (2011), Test of Karasek hypothesis during the first years on the labour market, unpublished manuscript Elsy Verhofstadt
3
Structuur Job-demand control model van Karasek
Test van de stress en groei hypothesen Gevolgen van stress Blijvende blootstelling aan werkdruk & autonomie Werkdruk en autonomie in de relatie overscholing-arbeidstevredenheid Conclusie Elsy Verhofstadt
4
Controle en werkdruk Controle (autonomie) Learning /activation
Strain Elsy Verhofstadt
5
Job Demand-Control Model of Karasek
Stress en groei Job Demand-Control Model of Karasek Werkdruk Controle Werkdruk Controle STRESS GROEI Elsy Verhofstadt
6
Wie heeft welke job? Elsy Verhofstadt
7
Structuur Job-demand control model van Karasek
Test van de stress en groei hypothesen Gevolgen van stress Blijvende blootstelling aan werkdruk & autonomie Werkdruk en autonomie in de relatie overscholing-arbeidstevredenheid Conclusie Elsy Verhofstadt
8
Stress-as De spanningsdimensie of stress-as Oorzaak stress:
hoge taakeisen en weinig regelmogelijkheden stijging werkdruk toename stress daling autonomie toename stress Elsy Verhofstadt
9
Interactie tussen werkdruk en autonomie mbt arbeidsontevredenheid
Stress hypothese Interactie tussen werkdruk en autonomie mbt arbeidsontevredenheid Elsy Verhofstadt
10
Groei as De activeringsdimensie of groei-as Groeimogelijkheden:
hoge taakeisen en veel regelmogelijkheden stijging werkdruk toename groei stijging autonomie toename groei Elsy Verhofstadt
11
Interactie tussen werkdruk en autonomie mbt groeimogelijkheden
Groei hypothese Interactie tussen werkdruk en autonomie mbt groeimogelijkheden Elsy Verhofstadt
12
Structuur Job-demand control model van Karasek
Test van de stress en groei hypothesen Gevolgen van stress Blijvende blootstelling aan werkdruk & autonomie Werkdruk en autonomie in de relatie overscholing-arbeidstevredenheid Conclusie Elsy Verhofstadt
13
Gevolgen van stress Compensatie door een hoger loon? NEE
Combinatie van hoge werkdruk en lage autonomie: STRESS Compensatie door een hoger loon? NEE Invloed op mobiliteit werknemers? JA Elsy Verhofstadt
14
Verlaten eerste job WD C WD C C WD C WD Elsy Verhofstadt
15
Situatie op 26 jaar Situatie op 26 jaar voor starters in een stressvolle job? Tot 26 jaar enkel vrijwillige jobwijzigingen (zelf ontslag genomen, ander werkaanbod): 45% naar groei job 29% nog steeds in stress job 2% werkloos Ook verplichte jobwijzigingen (bvb door ontslag of sluiten onderneming): 21% naar groei job 30% nog steeds in stress job 17% werkloos Elsy Verhofstadt
16
‘Lock in’ in stressvolle jobs
Schoolverlaters die starten in een stressvolle job: Kans op werkloosheid of opeenvolgende stressvolle jobs hoger voor: vrouwen laaggeschoolden Elsy Verhofstadt
17
Structuur Job-demand control model van Karasek
Test van de stress en groei hypothesen Gevolgen van stress Blijvende blootstelling aan werkdruk & autonomie Werkdruk en autonomie in de relatie overscholing-arbeidstevredenheid Conclusie Elsy Verhofstadt
18
Gesimuleerde arbeidstevredenheid naar ervaring en Karasek typologie (random effect schattingen)
Elsy Verhofstadt
19
Gesimuleerde arbeidstevredenheid naar ervaring en Karasek typologie (fixed effect schattingen)
Elsy Verhofstadt
20
Gesimuleerde groei naar ervaring en Karasek typologie (random effect schattingen)
Elsy Verhofstadt
21
Gesimuleerde groei naar ervaring en Karasek typologie (fixed effect schattingen)
Elsy Verhofstadt
22
Structuur Job-demand control model van Karasek
Test van de stress en groei hypothesen Gevolgen van stress Blijvende blootstelling aan werkdruk & autonomie Werkdruk en autonomie in de relatie overscholing-arbeidstevredenheid Conclusie Elsy Verhofstadt
23
Inleiding Groeien aandacht voor overscholing (cfr eerdere presentaties) Negatieve relatie tussen overscholing en arbeidstevredenheid Waarom blijven werknemers voor langere periode overschoold? Arbeidsmarkt rigiditeiten “Compensating differentials” Niet door loon of leermogelijkheden Werkdruk en controle? We onderzoeken de rol van controle en werkdruk in het effect van overscholing op arbeidstevredenheid. 23
24
Gesimuleerde arbeidstevredenheid
Werkdruk Controle (autonomie) Actieve jobs: Adequaat LT: 4.44 Overschoold LT: 4.40 Adequaat HS: 4.38 Passieve jobs: Adequaat LT: 3.74 Overschoold LT: 3.37 Adequaat HS: 3.97 ‘Low strain’ jobs: Adequaat LT: 4.35 Overschoold LT: 4.30 Adequaat HS: 4.50 ‘High strain’ jobs: Adequaat LT: 3.53 Overschoold LT: 3.16 Adequaat HS: 3.54 24
25
Effect van autonomie Controle (autonomie) Adequaat LT: +0.61
Overschoold LT: +0.93 Adequaat HS: +0.53 Adequaat LT: +0.91 Overschoold LT: +1.24 Adequaat HS: +0.84 Werkdruk 25
26
Effect van werkdruk Controle (autonomie) Adequaat LT: +0.09
Overschoold LT: +0.01 Adequaat HS: -0.12 Werkdruk Adequaat LT: -0.21 Overschoold LT: -0.21 Adequaat HS: -0.43 26
27
Karasek hypothesen Controle (autonomie) Adequaat LT: +0.70 Strain
Overschoold LT: +1.03 Adequaat HS: +0.41 Strain Werkdruk Adequaat LT: -0.82 Overschoold LT: -1.14 Adequaat HS: -0.96 Learning /activation 27
28
Structuur Job-demand control model van Karasek
Test van de stress en groei hypothesen Gevolgen van stress Blijvende blootstelling aan werkdruk & autonomie Werkdruk en autonomie in de relatie overscholing-arbeidstevredenheid Conclusie Elsy Verhofstadt
29
Conclusies Duidelijke conclusie door de bevestiging van de Karasek hypotheses enerzijds en de introductie van het Karasek model in de literatuur omtrent overscholing anderzijds: Om arbeidsplaatsen kwalitatief beter en gezonder te maken is het verhogen van beslissingsruimte binnen de functie een centraal element. Daardoor wordt immers een driedubbel doel gerealiseerd: (1) de arbeidstevredenheid neemt toe (2) de groeimogelijkheden worden versterkt (3) voor overschoolde werknemers vermindert het de negatieve impact van hun overschoolde situatie op hun arbeidstevredenheid. Elsy Verhofstadt
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.