De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Verkeerseducatie : dode hoek

Verwante presentaties


Presentatie over: "Verkeerseducatie : dode hoek"— Transcript van de presentatie:

1 Verkeerseducatie : dode hoek
novemer 2008 Met dank aan het BIVV voor het ter beschikking stellen van foto’s en afbeeldingen. Mechelen

2 Verkeerseducatie : dode hoek
novemer 2008 Wat is een dode hoek ? Vandaag gaan we het hebben over de ‚dode hoek‘ of ‚blinde hoek‘ van vrachtwagens. Aan de hand van twee korte demo-filmpjes wordt de problematiek waarschijnlijk al een stuk duidelijker. Een fietser of bromfietser rijdt rechtdoor en de vrachtwagen slaat af naar rechts. Mechelen

3 Verkeerseducatie : dode hoek
novemer 2008 Wat is een dode hoek ? Gebied vóór, naast en achter de (vracht)auto waarop de bestuurder géén of moeilijk zicht heeft. Kan iemand zeggen wat de dode of blinke hoek van vrachtwagens is. In het volgende filmpje staat een fietser naast de vrachtwagen. De vrachtwagen is een trekker-opleggercombinatie. Die zijn tot 18 meter lang. De fietser blijft staan en de vrachtwagen slaat rechtsaf. Let goed op de bochtstraal van de voorwielen van de trekker en ook op de bochtstraal van de wielen van de aanhangwagen of oplegger! - Na het filmpje – Hoe verliep de bochtstraal van de wielen van de trekker ? Maakte de chauffeur hiermee een korte of een wijde bocht ? Volgende de wielen van de aanhangwagen hetzelfde traject ? Mechelen

4 Verkeerseducatie : dode hoek
novemer 2008 Wat is een dode hoek ? Volgende factoren spelen een belangrijke rol : De hoogte van de cabine Het beperkt zicht via de spiegels De grootte van de vrachtwagen De vrachtwagenchauffeur heeft soms geen zich of een zeer beperkt zicht op wat zich vlak voor, naast en achter zijn truc bevindt. (Enter) Waarom ziet de autobestuurder de fieter goed staan en waarom ziet de vrachtwagenbestuurder de fietser niet goed staan ? Welke factoren spelen hier een grote rol? Mechelen

5 Verkeerseducatie : dode hoek
novemer 2008 We gaan nog een demofilmpje zien, deze maal vanuit een andere hoek, om te laten zien hoe de achterwielen de bocht afsnijden. - Na het afspelen – Wat zou er kunnen gebeuren als je naast de vrachtwagen fietste en te laat zag dat de vrachtwagen ging afslaan ? Vrachtwagens snijden de hoek af bij het afslaan, daarom zwenken ze uit. Mechelen

6 Wettelijke bepalingen spiegels
Verkeerseducatie : dode hoek novemer 2008 Wettelijke bepalingen spiegels Situatie vóór 1 januari 1991 Alle auto’s moeten uitgerust zijn met twee achteruitkijkspiegels Een buitenspiegel links Een binnenspiegel of een buitenspiegel rechts (als een binnenspiegel geen zicht naar achteren mogelijk maakt zoals bij vrachtwagens). We hebben gezien dat de vrachtwagenchauffeur in vele gevallen geen rechtstreeks zicht heeft op de zwakke weggebruikers, zoals voetgangers, fietsers en bromfietsers, die zich vlak naast de vrachtwagen bevinden. Nu zijn er heel wat verplichte extra voorzieningen voor vrachtwagens maar dat is niet altijd zo geweest. Voor 1 janauri 1991 waren de regels voor personenauto‘s en vrachtwagens dezelfde. Welke spiegels staan er in de auto van je ouders ? (links – binnen – eventueel rechts is niet verplicht maar wel nuttig) Zou de vrachtwagenchauffeur iets zien met een binnenspiegel ? Omdat een vrachtwagenchauffeur toch niets zou zien in een binnenspiegel heeft hij een grote extra spiegel aan de rechterkant. Mechelen

7 Dode hoek met 1 buitenspiegel
Verkeerseducatie : dode hoek novemer 2008 Dode hoek met 1 buitenspiegel Situatie vóór 1 januari 1991 Met de grote spiegel aan de rechterkant heeft de vrachtwagenchauffeur slechts een beperkt zicht naast de vrachtwagen. – aanduiden vlak – Welke is dan de dode hoek waarop de vrachtwagenbestuurder geen zicht heeft ? – aanduiden vlak - Mechelen

8 Extra spiegels verkleinen de dode hoek
Verkeerseducatie : dode hoek novemer 2008 Extra spiegels verkleinen de dode hoek Situatie na 1 januari 1991 Alle nieuwe vrachtwagens van méér dan 7,5 ton M.T.M. moeten rechts voorzien zijn van twee bijkomende spiegels Een breedtespiegel Een trottoirspiegel Na 1 januari 1991 moeten nieuwe vrachtwagens van méér dan 7,5 ton ‚maximum toelaten massa‘ 2 bijkomende spiegels hebben. Een breedtespiegel – aanwijzen - Dit is een bolle spiegel die boven of onder de hoofdspiegel staat gemonteerd. De trottoirspiegel is boven het raam gemonteerd – aanwijzen – het is eveneens een bolle spiegel die zicht geeft op wat zich vlak naast de rechter voorzijde van de vrachtwagen bevindt. Mechelen

9 Dode hoek kleiner, maar toch...
Verkeerseducatie : dode hoek novemer 2008 Dode hoek kleiner, maar toch... Situatie na 1 januari 1991 Hier zien we een schematische voorstelling van het bijkomend zicht met de breedtespiegel – vlak aanduiden – Is de dode hoek nu verdwenen ? – Neen, hij is wel een stukje kleiner geworden. Mechelen

10 Dode hoek kleiner, maar toch...
Verkeerseducatie : dode hoek novemer 2008 Dode hoek kleiner, maar toch... Zicht met trottoirspiegel Met de trottoirspiegel zie je wat er vlak naast het rechterportier staat. Mechelen

11 Verkeerseducatie : dode hoek
novemer 2008 Dode hoek kleiner Situatie na 1 januari 1991 Vanaf 1 januari 1991 hebben grote vrachtwagens dus 3 spiegels aan de rechterzijde. Wie kan ze opnoemen ? Welk gebied zie je met de hoofdspiegel ? - gebied vlak naast de vrachtwagen – Welk gebied zie je met de breedtespiegel ? Gebied vlak naast de vrachtwagen – voorbij het gebied van de hoofdspiegel maar ook een beetje overlappend met het gebied van de hoofdspiegel. Welk gebied zie je met de trottoirspiegel ? Gebied vlak naast het rechter portier. Mechelen

12 70 m² dode hoek is niet niets ...
Verkeerseducatie : dode hoek novemer 2008 70 m² dode hoek is niet niets ... Situatie na 1 januari 1991 Onafgezien van de 3 spiegels aan de rechterzijde blijft er nog een groot gebied waarop de chauffeur geen zicht heeft. De chauffeur heeft ook geen zicht op wat er vlak voor en achter de vrachtwagen staat. (enter) De dode hoek kan tot 70 vierkante meter groot zijn. Mechelen

13 Wettelijke bepalingen
Verkeerseducatie : dode hoek novemer 2008 Wettelijke bepalingen Situatie na 1 januari 2003 Alle nieuwe vrachtwagens van méér dan 3,5 ton M.T.M. moeten voorzien zijn van een dodehoekspiegel; Ook nieuwe autobussen of autocars van méér dan 5 ton moeten een dodehoekspiegel hebben. Vanaf 1 januari 2003 was er een nieuwe regeling voor vrachtwagens met een maximum toegelaten massa van méér dan 3,5 ton en voor autobussen en autocars van méér dan 5 ton. Zij dienden aan de rechter voorzijde nog een extra spiegel te monteren : de dodehoekspiegel. Mechelen

14 Wat is een dodehoekspiegel ?
Verkeerseducatie : dode hoek novemer 2008 Wat is een dodehoekspiegel ? Bijkomende spiegel, rechts vooraan de vrachtauto ook Dobli-spiegel genoemd (Dobli = dode en blinde hoek) Deze spiegel was bedoeld om de dode hoek aan de rechterzijde volledig te doen verdwijnen. De dodehoekspiegel wordt ook wel eens dobli-spiegel genoemd. Hierbij is dobli een samenstelling van de beginletters van dode en blinde hoek. Mechelen

15 Verkeerseducatie : dode hoek
novemer 2008 De dodehoekspiegel Hier zien we het gebied dat de bestuurder via de dobli-spiegel kan zien. Mechelen

16 Verkeerseducatie : dode hoek
novemer 2008 De dodehoekcamera De dodehoekspiegel mag ook vervangen worden door een dodehoekcamera. In de cabine staat een monitor waarop de chauffeur het beeld ziet van de camera. De camera kan op verschillende plaatsen gemonteerd staan. Het is geen gewone analoge of digitale camera zoals we thuis hebben. Wie weet welk soort camera? Mechelen

17 Verkeerseducatie : dode hoek
novemer 2008 De dodehoekcamera Het is een infraroodcamera of een warmtebeeldcamera. Het is een camera die beelden waarneemt in het infrarode deel van het elektromagnetisch spectrum. De beelden zijn monochromatisch en hebben dus geen volledig kleurenspectrum. Het voordeel is dat je ook ´s nachts en bij lichte nevel personen kan waarnemen. Mechelen

18 Zijn al die spiegels wel doeltreffend ?
Verkeerseducatie : dode hoek novemer 2008 Zijn al die spiegels wel doeltreffend ? 4 achteruitkijkspiegels is van het goede te veel … De chauffeur kan bijna nooit in alle spiegels tegelijkertijd kijken; Overzichtelijk beeld vormen van wat er naast de vrachtwagen staat of aankomt is bijna niet mogelijk; Daarom werd de regelgeving in gewijzigd; De vraag die we ons moeten stellen is of al die goed bedoelde systemen weldegelijk de dodehoekproblematiek hebben opgelost. Zijn de dodehoekongevallen nu van de baan ? Neen – Elke week is er nog minstens één dode als gevolg van de dodehoek. Hoe komt dit ? – Het verkeer is een complex gebeuren waarin soms erg snel beslissingen moeten genomen worden. Mechelen

19 Wettelijke bepalingen
Verkeerseducatie : dode hoek novemer 2008 Wettelijke bepalingen Situatie vanaf 26 januari 2007 Vanaf januari 2007 is voor alle nieuwe vrachtauto’s binnen de Europese Unie een bollere breedtespiegel verplicht met een iets bollere trottoirspiegel én een vooruitkijkspiegel. (dodehoekspiegel is niet meer verplicht) In de praktijk is het zo dat de wetgever de vlakken heeft bepaald die de vrachtwagenchauffeur moet kunnen zien. Vanaf 26 januari 2007 is er een nieuwe Europese regelgeving over de dodehoekinstallaties voor nieuwe vrachtwagens. De breedtespiegel en de trottoirspiegel worden iets boller om een breder zicht te geven. De dodehoekspiegel komt hierdoor te vervallen en wordt vervangen door een nieuw soort spiegel : de vooruitkijkspiegel ook voorzichtspiegel of frontspiegel genoemd. We zien dadelijk wat ze daarmee bedoelen. Mechelen

20 Wat is een vooruitkijkspiegel ?
Verkeerseducatie : dode hoek novemer 2008 Wat is een vooruitkijkspiegel ? Andere mogelijk opstelling met ‘vooruitkijkspiegel of frontspiegel’ Ook gebied vlak voor de vrachtwagen wordt zichtbaar Onderzoek wees uit dat de meeste dodehoekslachtoffers aan de voorzijde van de vrachtwagen vielen, bijvoorbeeld wanneer de vrachtwagen een rotonde verlaat en er een fietser vlak voor de vrachtwagen is. Het was dus belangrijk om de vrachtwagenchauffeur meer zicht te geven op het gebied vlak voor de vrachtwagen met een spiegel of camera. Dit is opnieuw een stukje verbetering maar toch mogen we niet verwachten dat alle ongevallen nu van de baan zijn. Personen vlak vóór de vrachtwagen Mechelen

21 Voorzichtigheid is de boodschap !
Verkeerseducatie : dode hoek novemer 2008 Voorzichtigheid is de boodschap ! Waarom is het voor een vrachtwagenchauffeur of een autobuschauffeur niet gemakkelijk om veilig door het drukke verkeer te rijden. - De vrachtwagen of bus neemt heel veel plaats in beslag – de bochten worden afgesneden – er is een beperkt rechtstreeks zicht – de spiegels of camera geven geen duidelijk beeld – het is moeilijk om snel al die spiegels te bekijken. Welke conclusie moeten wij als zwakke weggebruiker hieruit trekken ? – We moeten zelf rekening houden met de gevaren van grote voertuigen door voorzichtig te zijn, door niet op een plaats te gaan staan of fietsen waar we kunnen aangereden worden. Hierna een aantal belangrijke tips. Mechelen

22 Verkeerseducatie : dode hoek
novemer 2008 Vijf belangrijke tips ! Tip 1 : Maak steeds oogcontact met de bestuurder Als jij de bestuurder niet kan zien dan zal hij jou ook niet kunnen zien. Oogcontact maken via een spiegel is niet eenvoudig omdat je de gelaatsuitdrukking niet kan zien. Misschien keek de chauffeur wel even in de spiegel waarin ook jij keek maar dat wil nog altijd niet zeggen dat hij jou gezien heeft. Mechelen

23 Verkeerseducatie : dode hoek
novemer 2008 Vijf belangrijke tips ! Tip 2 : Stop nooit onder of ter hoogte van de spiegels De meest risicovolle plaats is rechts vooraan naast de vrachtwagen. De chauffeur heeft weinig zicht op die plaats en als hij een draaimanoeuvre doet kan je geen kant meer uit. Mechelen

24 Verkeerseducatie : dode hoek
novemer 2008 Vijf belangrijke tips ! Tip 3 : Blijf uit de dode hoek Wees u er van bewust dat er naast de vrachtwagen een groot gebied is waarop de chauffeur weinig of geen zicht heeft. Lange trucks snijden de bocht flink af. De bochtstraat van de achterste wielen kan verschillende meters korter zijn dan die van de voorwielen. Mechelen

25 Verkeerseducatie : dode hoek
novemer 2008 Vijf belangrijke tips ! Tip 4 : Geef veiligheid voorrang Dit heeft te maken met uw eigen gedrag in het verkeer. Uw rijstijl als fietser waarbij bewust risico‘s worden genomen om bijvoorbeeld tussen auto‘s te laveren, niet opzij te gaan als de doorgang te smal is en er uit de tegenovergestelde richting een breed voertuig aankomt, toch naast een vrachtwagen te gaan rijden terwijl die met de knipperlichten te kennen heeft gegeven dat hij gaat afslaan enz… Mechelen

26 Verkeerseducatie : dode hoek
novemer 2008 Vijf belangrijke tips ! Tip 5 : Fiets in de kijker Vele ongevallen met fietsers gebeuren bij duisternis en slechte weersomstandigheden wanneer de zichtbaarheid beperkt is. Een fluo hesje met retroreflecterende strips is geen overbodige luxe. Zorg dat je fiets in orde is: remmen, reflectoren, licht… en zorg ook dat je licht dan in werking is bij duisternis maar ook bij schemer. En al eens aan een fietshelm gedacht ? Mechelen

27 Verkeerseducatie : dode hoek
novemer 2008 Vijf belangrijke tips ! Tip 5 : Fiets in de kijker We zien hier waarom dit allemaal zo belangrijk is. Mechelen

28 Verkeerseducatie : dode hoek
novemer 2008 Tot hoever ben je zichtbaar met donkere kledij ? Met heldere kledij ? En met retroreflecterend materiaal ? (enter) Als een auto tegen 50 km/uur rijdt en een noodstop maakt, hoe lang is dan de afstand vooraleer hij stil staat ? Iemand een idee ? (enter) Wat is het gevolg voor de persoon met donkere kleding ? En als die auto dubbel zo snel rijdt of 100 km/uur, wat is dan de stopafstand ? (enter) Wat is het gevolg voor de persoon met donkere en lichte kledij ? En als de auto 120 km per uur rijdt, wat is dan de stopafstand ? Mechelen

29 Soorten ronde punten of rotondes
Verkeerseducatie : dode hoek novemer 2008 Soorten ronde punten of rotondes ROTONDE ZONDER FIETSPAD ROTONDE MET AANLIGGEND FIETSPAD ROTONDE MET VRIJLIGGEND FIETSPAD Uit de statistieken blijkt dat heel wat dodehoekongevallen gebeuren aan rotondes of ronde punten. Je hebt grote en kleine rotondes. De plaats van de fietser kan erg verschillend zijn. Ken je de 3 verschillende soorten rotondes in functie van de plaats van de fietser ? Mechelen

30 Ronde punten of rotondes
Verkeerseducatie : dode hoek novemer 2008 Ronde punten of rotondes Rotonde zonder fietspad We gaan het eerst hebben over de rotonde zonder fietspad. Dit zijn meestal kleine ronde punten binnen de bebouwde kom. Welke verkeersborden en markeringen merken we op ? – omgekeerde driehoek met haaientanden – verkeersbord, rondgaand verkeer (naar rechts) – Wat is de betekenis van de omgekeerde driehoek ? - voorrang verlenen - Mechelen

31 Verkeerseducatie : dode hoek
novemer 2008 Waarop gaan we letten bij het oprijden van een rotonde ? – kijken in alle richtingen …..- Belangrijk is ook om achteruit te kijken. Waarom ? Als een auto of een vrachtwagen je voorbij steekt en ook de rotonde oprijdt kan het zijn dat hij jou de pas gaat afsnijden. 1 Je wil de rotonde oprijden: - Vertraag - Kijk in alle richtingen - Geef voorrang ( stop zonodig ) - Rij rechts de rotonde op!!!!! Mechelen

32 Verkeerseducatie : dode hoek
novemer 2008 Wat is de plaats van de fietser op de rotonde ? - De bestuurders zijn niet verplicht om rechts te rijden op een rotonde. De fietser is ook een bestuurder dus zou ook jij méér naar het midden van de rotonde mogen rijden. De vraag is of dit wel een goed idee is gezien auto‘s sneller rijden en je toch zullen trachten voorbij te steken. Je blijft dus best aan de rechterkant fietsen. Kijktechniek is heel belangrijk op een rotonde om alles goed in de gaten te houden. De auto‘s achter en naast jou en ook de auto‘s die de rotonde willen oprijden. Hierbij is oogcontact van het grootste belang. 2. Op de rotonde Wees aandachtig kijk naar links en maak oogcontact blijf rechts rijden (of in het midden van de rijbaan) Mechelen

33 Verkeerseducatie : dode hoek
novemer 2008 Kijktechniek is heel belangrijk op een rotonde om alles goed in de gaten te houden. De auto‘s achter en naast jou en ook de auto‘s die de rotonde willen oprijden. Hierbij is oogcontact van het grootste belang. 3. Op de rotonde Wees aandachtig voor voertuigen die de rotonde oprijden kijk naar rechts en maak oogcontact Mechelen

34 Verkeerseducatie : dode hoek
novemer 2008 Auto‘s zijn verplicht om met de knipperlichten duidelijk te maken dat zij de volgende afslag zullen nemen. Het is niet meer dan logisch dat jij ook je richtingsverandering kenbaar maakt. Naar links kijken maar ook in de straat die je gaat inrijden. Als er een zebrapad is moet je voorrang verlenen voor overstekende voetgangers en desnoods stoppen. 4. Bij het verlaten van de rotonde - Geef een teken met de rechterarm - kijk naar links - vergeet niet de voetgangers eerst te laten oversteken Mechelen

35 Ronde punten of rotondes
Verkeerseducatie : dode hoek novemer 2008 Ronde punten of rotondes Rotonde met aanliggend fietspad Een tweede soort van rotonde is die met een aanliggend fietspad. Wat bedoelen we met ‚aanliggend fietspad‘ ? - fietspad vlak naast de rijbaan – op eenzelfde niveau – Waaraan herkennen we het fietspad ? – aan de dubbele onderbroken lijn – de rode kleur is geen kenmerk – (enter) Indien er enkel een rode strook is dan is dit een ‚fietssuggestiestrook‘ ! Dit is dan een rotonde zonder fietspad. Mechelen

36 Ronde punten of rotondes
Verkeerseducatie : dode hoek novemer 2008 Ronde punten of rotondes Rotonde met aanliggend fietspad Het fietspad ligt vlak naast de rijbaan; Het fietspad is op hetzelfde niveau; Het fietspad is aangeduid met een dubbele onderbroken lijn; De fietser die de rotonde blijft volgen heeft voorrang op de auto‘s en vracht- wagens die rechts afslaan; Maar wat zijn de risico‘s ? Som de kenmerken van een aanliggend fietspad nog een op ? Mag je in dit geval als fietser ook tegen het midden van de rotonde rijden zoals de auto‘s ? Neen – de fietser is verplicht om een fietspad te volgen. Wie heeft voorrang, de fietser die de rotonde blijft volgen of de auto die naar rechts wenst af te slaan ? – de fietser – toch goed omkijken en oogcontact maken ! Mechelen

37 Ronde punten of rotondes
Verkeerseducatie : dode hoek novemer 2008 Ronde punten of rotondes Risico’s van een rotonde met aanliggend fietspad De vrachtwagenbestuurder die de rotonde oprijdt neemt de boch te kort; Stel je voor dat jij met de fiets uit dezelfde richting komt als de vrachtwagen. Ga je dan de vrachtwagen rechts voorbij fietsen ? Neen – we hebben reeds gezien dat een vrachtwagen die rechts afslaat de bocht afsnijdt met de achterwielen. Als de chauffeur je niet heeft gezien en vertrekt wordt jij daar aangereden. Mechelen

38 Ronde punten of rotondes
Verkeerseducatie : dode hoek novemer 2008 Ronde punten of rotondes Risico’s van een rotonde met aanliggend fietspad De vrachtwagenbestuurder die de rotonde oprijdt neemt de boch te kort; De afslaande vrachtwagenchauffeur heeft de fietser niet gezien; De fietser denkt dat de afslaande vrachtauto zal wachten om hem door te laten; Kijk om, ruim voordat je de afslag gaat voorbij rijden; Maak oogcontact met de bestuurder; Geef desnoods een teken met de hand; Wat zijn de risico‘s met auto‘s en zeker met vrachtwagens die de rotonde gaan verlaten ? – De vrachtwagenbestuurder heeft de fietser niet gezien en de fietser denkt dat de vrachtwagen hem zal voorrang verlenen en stoppen. Wat kan je doen om zeker te zijn dat de chauffeur je opmerkte ? Mechelen

39 Ronde punten of rotondes
Verkeerseducatie : dode hoek novemer 2008 Ronde punten of rotondes Risico’s van een rotonde met aanliggend fietspad De vrachtwagenbestuurder die de rotonde oprijdt neemt de boch te kort; De afslaande vrachtwagenchauffeur heeft de fietser niet gezien; De fietser denkt dat de afslaande vrachtauto zal wachten om hem door te laten; Kijk om, ruim voordat je de afslag gaat voorbij rijden; Maak oogcontact met de bestuurder; Geef desnoods een teken met de hand; Nooit een traagrijdende vrachtwagen rechts voorbij rijden; Bij vertraagd autoverkeer kan het zijn dat jij sneller fietst. Ga je de vrachtwagen rechts voorbij rijden ? Neen – zeker niet doen – de kans is veel te groot dat de chauffeur je niet gezien heeft. Mechelen

40 Ronde punten of rotondes
Verkeerseducatie : dode hoek novemer 2008 Ronde punten of rotondes Rotonde met vrijliggend fietspad Het fietspad ligt niet naast de rotonde maar een stukje buiten de rotonde; Een fietsstrook is aangeduid met een dubbele rij vierkanten blokjes; De fietser heeft een omgekeerde driehoek; Dit is GEEN fietspad maar een oversteekplaats voor fietsers; De fietser moet voorrang verlenen; Wat bedoelt men met een rotonde met vrijliggend fietspad ? – niet vlak naast de rotonde maar erbuiten – omgekeerde driehoek – oversteekplaats met witte blokjes. Zijn die witte vierkanten of parallellogrammen hetzelfde als de dubbele rij onderbroken lijnen ? – neen – is geen fietspad maar oversteekplaats voor fietsers Wie heeft voorrang, de auto of de fietsers die gaat oversteken ? – de auto – de fietser heeft trouwens meestal een omgekeerde driehoek (is echter niet verplicht). Mechelen

41 Ronde punten of rotondes
Verkeerseducatie : dode hoek novemer 2008 Ronde punten of rotondes Voordelen van een rotonde met vrijliggend fietspad De fietser heeft geen vals gevoel van veiligheid; De fietser moet voorrang verlenen en moet dus goed uitkijken naar het aankomende verkeer; Is de rotonde met vrijliggend fietspad een veilige rotonde ? Ja dit is de meest veilige rotonde – omdat de fietser geen voorrang heeft moet hij goed uitkijken - Mechelen

42 Ronde punten of rotondes
Verkeerseducatie : dode hoek novemer 2008 Ronde punten of rotondes Voordelen van een rotonde met vrijliggend fietspad De fietser heeft geen vals gevoel van veiligheid; De fietser moet voorrang verlenen en moet dus goed uitkijken naar het aankomende verkeer; Omdat de oversteekplaats buiten de rotonde ligt heeft de bestuurder van de vrachtwagen reeds een goed zicht op de oversteekplaats; De bestuurders hebben een veel beter zicht op de overstekende fietsers. Toch moeten we nog goed opletten. Vele bestuurders kennen het verschil niet tussen blokjes en onderbroken lijnen. Als de auto of vrachtwagenbestuurder zijn voorrang afstaat moet je natuurlijk niet blijven staan. Vergewis je wel dat de auto weldegelijk stopt en kijk ook naar de andere richting. Mechelen

43 Ronde punten of rotondes
Verkeerseducatie : dode hoek novemer 2008 Ronde punten of rotondes Voordelen van een rotonde met vrijliggend fietspad De fietser heeft geen vals gevoel van veiligheid; De fietser moet voorrang verlenen en moet dus goed uitkijken naar het aankomende verkeer; Omdat de oversteekplaats buiten de rotonde ligt heeft de bestuurder van de vrachtwagen reeds een goed zicht op de oversteekplaats; Goed opletten is de boodschap, zeker bij dubbelrichting fietspad ! Nadeel : je hebt heel veel ruimte nodig om zo‘n rotonde aan te leggen. Je moet dus steeds goed opletten zeker als je als fietser ook in de andere richting mag fietsen. Vele bestuurders verwachten dit niet en kijken bij het oprijden van een rontonde alleen naar links. Een bijkomend nadeel van een rontonde met vrijliggend fietspad is dat je heel veel ruimte nodig hebt. Meestal zie je dergelijke rotondes enkel buiten de bebouwde kom. Mechelen

44 Ronde punten of rotondes
Verkeerseducatie : dode hoek novemer 2008 Ronde punten of rotondes OPLETTEN IS DE BOODSCHAP Hier nog enkele tips ! Preventiefilm uit Nederland – Veilig op weg Mechelen

45 Ronde punten of rotondes
Verkeerseducatie : dode hoek novemer 2008 Ronde punten of rotondes OPLETTEN IS DE BOODSCHAP Mechelen

46 Verkeerseducatie : dode hoek
novemer 2008 Dode hoek ! Iedereen is mee verantwoordelijk Constructeurs en transportbedrijven moeten hun vrachtwagens met spiegels en camera’s uitrusten; De overheid kan technische systemen subsidiëren, maar zeker bij wet verplicht maken. Dit is intussen het geval; De beheerders van een weg kunnen de infrastructuur aanpassen (vrijliggende fietspaden en fietsopstelstroken); Fietsers moeten de gevaren van rechts afslaande vrachtauto’s juist inschatten en de dode hoek zoveel mogelijk ontwijken; De dodehoekproblematiek is niet eenvoudig. Er zijn reeds verschillende technische verbeteringen gevonden maar tot een wezenlijke daling van het aantal zware ongevallen hebben die niet geleid. Belangrijk is dat iedereen verantwoordelijk is, de zwakke weggebruiker niet in het minst. Mechelen

47 Verkeerseducatie : dode hoek
novemer 2008 Einde Mechelen


Download ppt "Verkeerseducatie : dode hoek"

Verwante presentaties


Ads door Google