Download de presentatie
GepubliceerdTheodoor Veenstra Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Kubisme Ruby, Anne & Dani V4
2
De geschiedenis van het Kubisme
Paul Cézanne is de voorloper van het kubisme. Bol, kegel en piramide.
3
Het verdere ontstaan van het Kubisme:
1906 Matisse; invloed, wees op de schoonheid en waarde van Afrikaanse maskers. zag de combinatie van nieuwe elementen in de nieuwe kunststroming niet meteen zitten.
4
Braque Gris Picasso 1907 Pablo Picasso trok zich terug.
Braque, Picasso en Gris werden vrienden. Braque Gris Picasso
5
1908 Matisse; ‘hij schildert landschappen avec des petits cubes’.
Na 1909 Ordening en de organisatie is de hoofdzaak. 1912 Braque introduceerde de collagetechniek.
6
Pablo Picasso Picasso experimenteerde constant met nieuwe technieken en werkte aan een minder naturalistische, meer geometrische stijl. Zo ontwikkelde hij het kubisme. Kenmerken: Gebruik van de collagetechniek Weinig kleurgebruik Gebruik van vlakke vormen Fruit Dish, Bottle and Violin 92 x 73 cm. Olieverf op doek
7
Georges Braque In het werk van Braque zijn de kleuren niet zo sterk, hij gebruikt voornamelijk witte, bruine en grijze tinten, met hoogstens wat olijfgroen of geel. Hij werkt ook met collageachtige afbeeldingen. Kenmerken: Gebruik van collagetechniek Verwarrend perspectief Wordt geen onderscheid gemaakt tussen driedimensionale vormen Gitaar en glas Geschilderd in 1917
8
Juan Gris Eerst schilderde Gris met monochrome grijstinten en aardkleuren. Toen hij in kubistische stijl ging schilderen werden zijn schilderijen ook kleurrijker. Kenmerken: De kleuren bruin en grijs overheersen Hoekige en kubusachtige vormen Portret van Picasso 93.4 x 74.3 cm Geschilderd in 1912 Olieverf op doek
9
Roger de la Fresnaye Fresnaye werd beïnvloed door het werk van Braque en Picasso, maar zijn werk is decoratiever dan dat van hen. Hij schilderde volgens zijn eigen stijl. Kenmerken: Grijs en zwart overheersen hoekige vormen Artillery 130.2 x cm Olieverf op doek Gemaakt in 1900
10
Paul Cézanne In het werk van Cézanne speelt licht en kleur een heel grote rol. Door zijn soms hoekige vormentaal wordt zijn werk door sommige al tot het kubisme gerekend. Kenmerken: gebruik van lichte kleuren vormen zijn al een beetje kubusachtig gebruik van platte vormen zonder diepte La montagne Olieverf op doek 63,5 x 83 cm geschilderd in 1904
11
Futurisme
12
De geschiedenis van het Futurisme
1910 nieuwe dynamische kunststijl. De ‘futura’ snelheid waarmee Europa zich had geïndustrialiseerd. Veel kenmerken van het kubisme in het futurisme. De futuristen bestudeerden de beweging van een object nauwkeurig.
13
Giacomo Balla Giacomo Balla past het effect van het cinematisme of cinematografie toe: het bewegende object wordt een aantal keer in verschillende posities herhaald op het doek Kenmerken: Snelheid als thema veel energie in het schilderij Dinamismo di un cane al guinzaglio (=hond aan de lijn) 1912 (100 x 91 cm) Olieverf
14
Umberto Boccioni Umberto Boccioni houdt zich ook bezig met beeldhouwkunst. Als een van de eerste test hij de mogelijkheden van materiaalcombinatie uit en wordt zo de grondlegger van de assemblage (=het in elkaar zetten van onderdelen tot een geheel). Kenmerken: gebruik van vloeiende vormen asymmetrische compositie Onder de Pergola in Napels 1914 (83 × 83 cm) Olieverf
15
Gino Severini Gino Severini hield zich tussen 1909 en 1916 uitsluitend bezig met het vastleggen van dansende figuren, en maakte hij in totaal bijna honderd tekeningen, schetsen en olieverfschilderijen over dit onderwerp. De kunststroming waarin Severini schilderde was kubistisch, maar vooral futuristisch. Kenmerken: assemblage veel energie in het schilderij krachtige lijnen De blauwe danseres (61 x 46 cm) Olieverf
16
Luigi Russolo Luigi Russolo zoekt in zijn schilderkunst de mogelijkheden van synesthesie toe te passen: hij probeert de ervaring van het ene zintuig over te brengen op het andere, bijv. door parfum of muziek te proberen schilderen. Kenmerken: snelheid als thema veel energie in het schilderij met krachtige lijnen geschilderd Dynamisme d'une automobile (104 cm x 140 cm) Olieverf
17
Carlo Carra Carlo Carra lanceert het idee van totaalkunst met visuele-, gehoor- en smaakindrukken. In 1913 schrijft hij in zijn manifest over schilderkunst van klanken, geluiden en geuren: "Om een totale schilderkunst te bereiken is een actieve samenwerking nodig van alle zintuigen: schilderkunst is het plastisch bewustzijn van het universum.“ Kenmerken: assemblage diagonale compositie Patriotic Celebration (38.5 x 30 cm) geplakt papier en krant op een stof op hout
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.