Download de presentatie
1
Workshop Communicatie & Mediation
Virginie de Zanger & Niels Kooijman Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
2
Workshop onder leiding van:
Workshop Communicatie & Mediation Workshop onder leiding van: Virginie de Zanger en Niels Kooijman Gediplomeerd en geregistreerd NMI Mediators Arbeidsconflicten, echtscheiding, zakelijke conflicten, nalatenschap conflicten en workshops Workshop Communicatie & Mediation Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
3
Live voor de klas, hoe lang nog?
Kooijman Mediation & Management
4
De hele wereld binnen handbereik
Twitteren Hyves MSN Skype Mail Pingen SMS Whatsapp Kooijman Mediation & Management
5
Workshop Communicatie & Mediation
Hoofdcommissaris van Politie mevrouw Dijksman. Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
6
Vergroeide Black Berry
Kooijman Mediation & Management
7
Kooijman Mediation & Management
Communicatie anno 20?? Kooijman Mediation & Management
8
Kooijman Mediation & Management
Nieuwe Dialecten Street,MSN,Twitter,Whatsapp, Vertaling/betekenis Nederlands 8R## X BBN DDWW DRM DIDO EOL LOCO Spieren Tanplan Achter de hekken Kus Doei Dat dan weer wel Daarom Dat is dan opgelost Einde les Nadenken Erectie Blijven zitten Kooijman Mediation & Management
9
Je spreekt elkaar zonder gesprek
Workshop Communicatie & Mediation Je spreekt elkaar zonder gesprek Het is de kunst elkaar te verstaan Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
10
Workshop Communicatie & Mediation
Wat is communicatie? Ontvanger Zender Reƫel effect Gewenst effect Communicatiemiddel Kanaal Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
11
Geslaagde communicatie
Workshop Communicatie & Mediation Geslaagde communicatie Gewenst effect = Gerealiseerd effect Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
12
Mislukte communicatie
Workshop Communicatie & Mediation Mislukte communicatie Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
13
Communicatie is een ingewikkeld proces
Workshop Communicatie & Mediation Communicatie is een ingewikkeld proces Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
14
Manieren van communiceren
Workshop Communicatie & Mediation Manieren van communiceren Verbale communicatie Communicatie via taal. Direct ā gesproken woord of telefoon Indirect ā via brief, , social media Non verbale communicatie Onder non-verbale communicatie verstaan we alle informatie die wordt verzonden en/of ontvangen zonder dat er gesproken woorden worden gebruikt. Lichaamstaal Kleding Symbool Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
15
Workshop Communicatie & Mediation
Verbale communicatie Woorden staan centraal! Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
16
Workshop Communicatie & Mediation
Deur dicht āDeur dicht!ā āDoe de deur eens dicht!ā āIk wil graag dat je de deur dicht doetā āWil je alsjeblieft de deur dicht doen?ā āMag de deur misschien dicht?ā Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
17
Workshop Communicatie & Mediation
Inhoud-relatiewens Elke boodschap kent een inhoud (betekenis van de woorden) en een relatiewens. Hoe herken je de relatiewens? Woordkeus Intonatie Gebaren Gezichtsuitdrukking E.d. Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
18
Elke boodschap heeft 2 niveauās
Workshop Communicatie & Mediation Elke boodschap heeft 2 niveauās inhoudsniveau relatieniveau Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
19
Workshop Communicatie & Mediation
Leary Bij de relatiewens gaat het om twee vragen: Wie is de baas (wie zit boven en wie zit onder) boven onder Met elkaar of tegen elkaar? Samen of tegen? ik wij Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
20
Workshop Communicatie & Mediation
Roos van Leary Boven Ik Wij Onder Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
21
Boven: dominant gedrag
Workshop Communicatie & Mediation Boven: dominant gedrag Spreekt duidelijk Staat rechtop met hoofd omhoog Je neemt veel ruimte in Je hebt de leiding in handen Stapt op mensen af en neemt het woord Je treedt op de voorgrond en stelt je actief op Anderen moeten naar je opkijken en krijgen weinig ruimte. Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
22
Onder: niet dominant gedrag
Workshop Communicatie & Mediation Onder: niet dominant gedrag Je spreekt zacht Je vermijdt oogcontact, neemt weinig plaats in en geeft daardoor veel ruimte aan anderen. Je stelt je passief op en neemt opdrachten van de ander aan. Je bent volgzaam. Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
23
Wij of relatiegericht gedrag
Workshop Communicatie & Mediation Wij of relatiegericht gedrag Laat zien dat je interesse hebt in de persoon tegenover je. Je vindt de relatie en sfeer belangrijk Je wilt de ander op zijn gemak stellen Je stelt vragen Je wilt samen voor iets werken. Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
24
Ik of taakgericht gedrag
Workshop Communicatie & Mediation Ik of taakgericht gedrag De taak die volbracht moet worden is de hoofdzaak Je houding is gericht op resultaat Het werk moet gedaan worden Je kijkt serieus en bent gericht op doelen die gehaald moeten worden. Je onderbreekt een gesprek, geeft kritiek en stelt regels Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
25
Workshop Communicatie & Mediation
Roos van Leary Boven Concurrerend Leidend Agressief Helpend Ik/tegen Wij/samen Opstandig Betrokken Terug- getrokken Afhankelijk Kooijman Mediation & Management Onder Kooijman Mediation & Management
26
Waarom is de Roos van Leary zo belangrijk?
Workshop Communicatie & Mediation Waarom is de Roos van Leary zo belangrijk? De meeste ruzies tussen mensen gaan helemaal niet over de inhoud van de communicatie, maar over de relatiewens. Een ruzie ontstaat als je de relatiewens van de ander niet accepteert Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
27
Workshop Communicatie & Mediation
SAMENGEVAT ziet het er dus als volgt uit: JIJ DE ANDER Boven Onder Onder Boven Samen Samen Tegen Tegen Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
28
Wat goede communicatie in de weg staat
Workshop Communicatie & Mediation Wat goede communicatie in de weg staat Taalprobleem Hoe gaat het? D ā® āā±¤ā±¦ Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
29
Wat goede communicatie in de weg staat
Workshop Communicatie & Mediation Wat goede communicatie in de weg staat De wil is er niet Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
30
Wat goede communicatie in de weg staat
Workshop Communicatie & Mediation Wat goede communicatie in de weg staat De wil is er wel. Het lukt alleen niet Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
31
Wat goede communicatie in de weg staat
Workshop Communicatie & Mediation Wat goede communicatie in de weg staat Anna Altijd Nagaan Nooit Aannemen Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
32
Wat goede communicatie in de weg staat
Workshop Communicatie & Mediation Wat goede communicatie in de weg staat Denk jij wel eens voor de ander? Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
33
Workshop Communicatie & Mediation
Fluister estafette Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
34
Workshop Communicatie & Mediation
Om met iemand te kunnen praten, moet je hem eerst hebben gehoord! Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
35
Workshop Communicatie & Mediation
Sinaasappel Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
36
Workshop Communicatie & Mediation
Passief luisteren Aanhoren wat een ander zegt, zonder inspanning om te begrijpen welke āboodschapā achter de woorden verborgen zit. Je bent al bezig met je eigen verhaal Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
37
Workshop Communicatie & Mediation
Actief luisteren Probeer te verplaatsten in wat de ander te zeggen heeft. Laat zien dat je luistert. Zet je eigen mening, wensen opzij om te kunnen begrijpen wat in de ander omgaat. Kom niet met een oplossing. Goede vragen helpen de ander om zijn verhaal te vertellen en bevorderen de kwaliteit van de communicatie. Vat samen van hetgeen zojuist gezegd is om te kijken of het beeld van de situatie correct is. Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
38
Workshop Communicatie & Mediation
Goede vragen Wie Wat Waar Wanneer Hoe (lang/veel) Niet waarom Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
39
Goed gegeven kritiek voorkomt ruzie en conflicten!
Workshop Communicatie & Mediation Goed gegeven kritiek voorkomt ruzie en conflicten! Kies de omstandigheden goed uit: onder vier ogen en roddel niet. Geef kritiek op tijd. Hou de kritiek kort: pak niet meer dan Ć©Ć©n punt tegelijk en haal geen oude koeien uit de sloot. Praat alleen over concreet gedrag. Geef een reden voor kritiek Kijk naar je eigen aandeel of rol. Wat verwacht je van de ander? Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
40
Workshop Communicatie & Mediation
āJa, enā in plaats van āJa, maarā Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
41
Workshop Communicatie & Mediation
Voor een goede communicatie is het onder andere noodzakelijk: dat je het juiste medium kiest dat je je bewust bent welke relatie je met de ander wenst en daar naar handelt dat je actief luistert dat je de juiste lichaamstaal aanneemt Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
42
Kooijman Mediation & Management
Lichaamstaal 01 Kooijman Mediation & Management
43
Workshop Communicatie & Mediation
Lichaamstaal 02 Hopeloos, angst, verdriet Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
44
Workshop Communicatie & Mediation
Lichaamstaal 03 Geen zin meer in dit feestje Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
45
Workshop Communicatie & Mediation
Lichaamstaal 04 Non-verbalen communicatie ten top Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
46
Workshop Communicatie & Mediation
Lichaamstaal 05 Voetbal 0 - 2 Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
47
Workshop Communicatie & Mediation
Lichaamstaal 06 Of is het liefde voor de sport? Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
48
Workshop Communicatie & Mediation
Lichaamstaal 07 De verloren WK finale 2010 Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
49
Workshop Communicatie & Mediation
Lichaamstaal 08 Scheidsrechter Collina Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
50
Workshop Communicatie & Mediation
Lichaamstaal 09 De taal van de liefde, zonder woorden Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
51
Workshop Communicatie & Mediation
Alexandertechniek Het lichaam denkt mee, maak daar gebruik van! Wie is de baas? Jij of je lichaam? Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
52
Workshop Communicatie & Mediation
Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
53
Workshop Communicatie & Mediation
Waarom mediation? Samen oplossen! Met behulp van een derde persoon. Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
54
Wat is de rol van een mediator
Workshop Communicatie & Mediation Wat is de rol van een mediator Gesprek in goede banen leiden. Open en actief luisteren Verhelderen Gevoelens benoemen Door het stellen van bepaalde vragen tot de kern van de zaak te komen Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
55
Workshop Communicatie & Mediation
Docent & Mediation Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
56
Escalatieladder van Glasl
Workshop Communicatie & Mediation Escalatieladder van Glasl Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
57
Workshop Communicatie & Mediation
Peer mediation Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
58
Wat heeft leerling mediation als doel?
Workshop Communicatie & Mediation Wat heeft leerling mediation als doel? Leerlingen ervaren dat conflicten oplosbaar zijn. Leerlingen leren vaardigheden om conflicten te herkennen en op te lossen Doordat leerlingen zelf de conflicten oplossen groeit hun zelfbeeld en hun zelfvertrouwen. Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
59
Zonder communicatie staat de wereld stil
Workshop Communicatie & Mediation Zonder communicatie staat de wereld stil Communicatie: dat wat ik wil zeggen, dat wat ik geloof te zeggen, dat wat ik zeg, dat wat jij wilt horen, dat wat jij gelooft te horen, dat wat jij begrijpt en dat wat jij hoopt te horen. Communicatie is de bron van veel conflicten door miscommunicatie, elkaar niet begrijpen, verschillende interpretaties, de verkeerde lichaamstaal. En niet in de laatste plaats door de moderne communicatiemiddelen waarachter mensen zich verschuilen. Ofwel de boodschap overbrengen via geavanceerde technologie zonder de confrontatie aan te gaan. Al deze elementen dragen bij aan de oorzaak van nagenoeg elk, groter of kleiner, conflict. Het is de kunst elkaar te verstaan. Daar kom je verder mee! Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
60
Workshop Communicatie & Mediation
De nieuwe generatie? Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
61
Workshop Communicatie & Mediation
Het is de kunst elkaar te verstaan! Dank voor uw aandacht. Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.