Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdIvo Goossens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010
2
Status van e-cultuur Het beeldlogo van Virtueel Platform is een momentopname van e-cultuur. Het is opgebouwd met data over gebruik en populariteit van de tags op de website van Virtueel Platform Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010
3
Wie zijn virtueel_platform Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010
4
Wat is e-cultuur ? Het begrip e-cultuur dekt de nieuwe vormen van het maken, spreiden, archiveren van, en participeren aan cultuur onder invloed van informatie- en communicatietechnologie. Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010
5
Wat is e-cultuur ? Het begrip e-cultuur dekt de nieuwe vormen van het maken, spreiden, archiveren van, en participeren aan cultuur onder invloed van informatie- en communicatietechnologie. E-cultuur is gedeeltelijk nieuwe discipline (digitale interactieve kunst, generatieve kunst, software kritiek...etcetera) Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010
6
Wat is e-cultuur ? Het begrip e-cultuur dekt de nieuwe vormen van het maken, spreiden, archiveren van, en participeren aan cultuur onder invloed van informatie- en communicatietechnologie. E-cultuur is gedeeltelijk nieuwe discipline (digitale interactieve kunst, generatieve kunst, software kritiek...etcetera) Het is vooral een proces van nieuwe uitdrukkingsvormen, praktijken en rollen die zich structureel ontwikkelen in en om het culturele veld. Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010
7
Wat is e-cultuur? Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010
8
Wat doet e-cultuur? Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010
9
Wat doet e-cultuur? Het begrip e-cultuur stelt in staat alle transformaties in en rond de cultuur onder invloed van digitale media met één woord aan te duiden. Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010
10
Wat doet e-cultuur? Het begrip e-cultuur stelt in staat alle transformaties in en rond de cultuur onder invloed van digitale media met één woord aan te duiden. E-cultuur biedt een zone voor kruisbestuiving tussen nieuwe communicatie technologie, de kunsten, wetenschappelijk- en toegepast (ontwerp) onderzoek, creatieve industrie. Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010
11
Wat doet e-cultuur? Het begrip e-cultuur stelt in staat alle transformaties in en rond de cultuur onder invloed van digitale media met één woord aan te duiden. E-cultuur biedt een zone voor kruisbestuiving tussen nieuwe communicatie technologie, de kunsten, wetenschappelijk- en toegepast (ontwerp) onderzoek, creatieve industrie. E-cultuur blijft nieuwe cultuur produceren, re-organiseert/de cultuur (procesmatig, en in tijd, en in ruimte), betrekt 'het publiek' anders, en articuleert andere publieken. Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010
12
Wat doet e-cultuur? Het begrip e-cultuur stelt in staat alle transformaties in en rond de cultuur onder invloed van digitale media met één woord aan te duiden. E-cultuur biedt een zone voor kruisbestuiving tussen nieuwe communicatie technologie, de kunsten, wetenschappelijk- en toegepast (ontwerp) onderzoek, creatieve industrie. E-cultuur blijft nieuwe cultuur produceren, re-organiseert/de cultuur (procesmatig, en in tijd, en in ruimte), betrekt 'het publiek' anders, en articuleert andere publieken. E-cultuur innoveert cultuur. Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010
13
Culturele waardeketen In de manier waarop de instrumenten en praktijken van digitale media in de cultuur doordringen, kun je een typische waardeketen herkennen: Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010
14
Culturele waardeketen In de manier waarop de instrumenten en praktijken van digitale media in de cultuur doordringen, kun je een typische waardeketen herkennen: 1 Onderzoek naar nieuwe vormen Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010
15
Culturele waardeketen In de manier waarop de instrumenten en praktijken van digitale media in de cultuur doordringen, kun je een typische waardeketen herkennen: 1 Onderzoek naar nieuwe vormen 2 Onderzoek naar vorm geplaatst in context Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010
16
Culturele waardeketen In de manier waarop de instrumenten en praktijken van digitale media in de cultuur doordringen, kun je een typische waardeketen herkennen: 1 Onderzoek naar nieuwe vormen 2 Onderzoek naar vorm geplaatst in context 3 Onderzoek naar (implementatie van) grootschalige sociaal-technologische innovatie Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010
17
Culturele waardeketen 1 Onderzoek naar nieuwe vormen: (T-Visionarium filmpje) Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010
18
Culturele waardeketen 1 Onderzoek naar nieuwe vormen: Wie? Makers en denkers in medialabs, individuele kunstenaars. Voor wie ? Eigen publieksgroepen, gespecialiseerde professionals Resultaten:Kunstwerken,experimentele processen Kwaliteitscriteria: esthetische en cultuurkritische criteria, agenda setting, inhoudelijk Financiering: publiek cultuurgeld Voorbeelden:STEIM, V2, NIMK, WORM. (NetNiet.org) Kennisdeling: aantoonbare inspiratie bronnen voor culturele proessionals Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010
19
Culturele waardeketen 2 Onderzoek naar vorm geplaatst in context (img submarine) Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010
20
Culturele waardeketen 2 Onderzoek naar vorm geplaatst in context Wie? Kunstenaars, makers, voorhoede professionals in verschillende sectoren. Voor wie ? Organisaties en publieken die openstaan voor vernieuwing. Resultaten:Demo's protoptypes, kleinschalige systemen Kwaliteitscriteria: bruikbaarheid, effectiviteit, betekenis, bijdrage aan nieuwe doelen Financiering: publiek en privaat geld, uit cultuur en andere sectoren Voorbeelden: De Waag, Submarine, V2_ism Boymans, innovatieve ontwerpbureaus (Incubate) Kennisdeling: verspreiding naar andere contexten en toepassingsgebieden, demo's, presentaties, debat, publicaties Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010
21
Culturele waardeketen 3 Onderzoek naar (implementatie van) grootschalige sociaal-technologische innovatie (img beelden voor de toekomst ) Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010
22
Culturele waardeketen 3 Onderzoek naar (implementatie van) grootschalige sociaal-technologische innovatie Wie? Instellingen, organisaties voor groter publiek, bewegingen in de samenleving, het publiek, uitvoerende professionals Voor wie ? Het algemene publiek, nieuwe (grote) publieksgroepen Resultaten: grootschalige werkende systemen, structureel veranderde organisaties Kwaliteitscriteria: sociale en economische innovatie, opschaling Financiering: publiek / privaat Voorbeelden: Beelden voor de Toekomst, 3voor12, DOK (Juha van 't Zelfde) Kennisdeling: doorgifte publieke producten via open source, open content en bruikbare API's Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010
23
Inzichten Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010
24
Inzichten • De drie soorten onderzoek verschillen naar inhoud, middelen, schaal en resultaat. Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010
25
Inzichten • De drie soorten onderzoek verschillen naar inhoud, middelen, schaal en resultaat. • Elk type onderzoek is waardevol naar gelang de betekenis voor de (eigen) doelgroep. Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010
26
Inzichten • De drie soorten onderzoek verschillen naar inhoud, middelen, schaal en resultaat. • Elk type onderzoek is waardevol naar gelang de betekenis voor de (eigen) doelgroep. • Één type onderzoek wordt vaak beoordeeld met criteria van een ander type onderzoek (te artistieke of te economische criteria) Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010
27
Inzichten • De drie soorten onderzoek verschillen naar inhoud, middelen, schaal en resultaat. • Elk type onderzoek is waardevol naar gelang de betekenis voor de (eigen) doelgroep. • Één type onderzoek wordt vaak beoordeeld met criteria van een ander type onderzoek (te artistieke of te economische criteria) • Doorgifte en verspreiding van kennis is essentiële kwaliteit en criterium voor elke schakel van een functionerende keten! Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010
28
Inzichten • De drie soorten onderzoek verschillen naar inhoud, middelen, schaal en resultaat. • Elk type onderzoek is waardevol naar gelang de betekenis voor de (eigen) doelgroep. • Één type onderzoek wordt vaak beoordeeld met criteria van een ander type onderzoek (te artistieke of te economische criteria) • Doorgifte en verspreiding van kennis is essentiële kwaliteit en criterium voor elke schakel van een functionerende keten! E-cultuur is de cultuur van een netwerksamenleving. Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.