De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

UiT online Het UiTnetwerk inspireert. UiT Online 1.Waar plaats je de online UiTagenda? Maakt hij deel uit van de gemeentelijke website of creëer je een.

Verwante presentaties


Presentatie over: "UiT online Het UiTnetwerk inspireert. UiT Online 1.Waar plaats je de online UiTagenda? Maakt hij deel uit van de gemeentelijke website of creëer je een."— Transcript van de presentatie:

1 UiT online Het UiTnetwerk inspireert

2 UiT Online 1.Waar plaats je de online UiTagenda? Maakt hij deel uit van de gemeentelijke website of creëer je een afzonderlijke UiTsite? 2.Wat staat er in de online UiTagenda? 3.CultuurNet biedt aan

3 1. Integratie van vrijetijdsinhoud in een gemeentelijke website  Goedkoper  Eenvoudiger beheer  Aantrekkingskracht gemeentelijke website  Evenwicht zeer veel en zeer diverse informatie  Onderscheid ‘dienstencommunicatie’ vs. cultuur- en vrijetijdscommunicatie www.bertem.be

4 2. Afzonderlijke, ‘stand alone’ UiTsite  Al dan niet gedeeld technisch platform / CMS / databank en/of beheer: goedkoper en makkelijker beheersbaar  Al dan niet gedeelde lay-out en functionaliteiten  Technologische keuze heeft verregaande gevolgen voor de komende 4 tot 6 jaar www.uitinvlaamsbrabant.be

5 Wat staat er in de online UiTagenda? 1.Kerncontent: vrijetijdsaanbod/agenda  Basis: overzichten en detailpagina’s  Zoekmachine  Overzichtelijke presentatie van de resultaten 2.Verrijking van de wat-waar-wanneer-informatie  Droge basisinformatie uitbreiden met minimale prikkels  Extra verrijkingsmogelijkheden 3.Activering van de gebruiker  Push: activiteiten naar voren schuiven  Informatie op maat  Interactiviteit en call-to-action  Cultuurcommunicatie-accenten in een vrijetijdscontext

6 Wat staat er in de online UiTagenda? 4.Usability / gebruikerstips 5.Promotie / vindbaar maken van de website

7 1. Kerncontent: vrijetijdsaanbod/agenda Basis: overzichten en detailpagina’s  Resultatenlijsten (= activiteitenoverzicht) en detailpagina’s (= detailinfo over één activiteit)  Volledigheid op item-niveau: minimaal alle basisinfo van één evenement − Wat is het? Titel, genre, beschrijving − Waar gaat het door? Adres, locatie − Wanneer gaat het door? Datum, openingsuren − Extra informatie: prijs, bestelinformatie, taal, toegankelijkheid, organisator…  Volledigheid op agenda-niveau: alle relevante evenementen in bepaalde periode en/of locatie en/of genre

8 UiT in Brugge Detailpagina: wat, waar, wanneer en extra informatie

9 2. Kerncontent: vrijetijdsaanbod/agenda Zoekmachine  Essentieel voor online agenda!  Aanbod doorzoekbaar via diverse zoeklogica’s  Minimale zoekopties: WAT – WAAR – WANNEER: vrij zoekwoord en/of genre, tijd, locatie  Niet té veel keuzemogelijkheden bieden: -Aanbod clusteren in max. 10-tal hoofdrubrieken -Max. 1 subniveau  Uitgebreid zoeken: doelgroep, voorzieningen voor personen met een handicap, taal, prijs…

10 UiT in Roosdaal Minimale zoekopties: WAT – WAAR – WANNEER

11 1. Kerncontent: vrijetijdsaanbod/agenda Overzichtelijke presentatie van de resultaten  Detailpagina: alle basisinformatie in een logisch overzicht  Resultatenlijst / activiteitenoverzicht: minimaal: titel, datum, locatie > dit is echter weinig stimulerend om door te klikken!  Verfijnen van de resultaten: − bv. Bij zoeken op ‘deze week in mijn gemeente’: weergave van het aantal resultaten per genre > verfijnen op theater (7), cursussen (5), sport (7), uitgaan (3). − Vb. Bij zoeken op ‘muziek in mijn gemeente’:  verfijnen op subgenre: pop&rock (4), klassiek (2), festival (2)  verfijnen op tijd: vandaag (4), deze week (26), deze maand (143)

12 UiT in Vlaams-Brabant Verfijnen van de zoekresultaten

13 1. Kerncontent: vrijetijdsaanbod/agenda  Sorteren op tijdsinformatie − Chronologisch sorteren is verwachte basislogica − Zo dicht mogelijk aansluiten bij zoekvraag > ranking bepalen  meest relevante resultaten bovenaan: bv. geen activiteiten tonen die al voorbij zijn of in 2018 doorgaan  best het ‘tijdelijk’ aanbod eerst (bv. toneelstuk, sportwedstrijd) dan het aanbod dat een periode bestrijkt (bv. tentoonstelling, festival, cursussenreeks), dan pas het permanent toegankelijk aanbod (bv. monument, zwembad)  opgelet met ‘recurrent’ of wederkerend aanbod

14 1. Kerncontent: vrijetijdsaanbod/agenda  Sorteren volgens andere criteria (Alfabetisch sorteren, Sorteren per locatie, Permanent aanbod tonen ja/nee, Film tonen ja/nee, Aanbod bep. doelgroepen tonen ja/nee, Publieksbereik (van lokaal tot internationaal): moeilijk criterium want veel organisatoren overschatten zichzelf en denken dat hun activiteit internationaal potentieel heeft).  Voorrang cultuur vs. andere genres? Heeft op lokaal niveau relatief weinig invloed als het chronologisch criterium gehandhaafd wordt

15 UiT in Gent Chronologisch sorteren van de activiteiten

16 2. Verrijking van de wat-waar-wanneer-informatie Droge basisinformatie uitbreiden met minimale prikkels  Goede korte en eventueel uitgebreide beschrijving: − Schrijven voor het web: kort, to-the-point, activerend − Houd steeds je doelpubliek voor ogen − “Wervend” is iets méér dan “informerend” maar is géén promopraat − Doe niet moeilijk: hou de gemiddelde gebruiker voor ogen en niet de die hard fan

17 2. Verrijking van de wat-waar-wanneer-informatie Droge basisinformatie uitbreiden met minimale prikkels  Beelden zeggen meer dan 1000 woorden: gebruik afbeeldingen! − Op de detailpagina: kunnen wat groter zijn − Op het activiteitenoverzicht: ‘thumbnail’ met vaste breedte / hoogte − In de kijker: banners met link naar detailpagina

18 UiT in Regio Kortrijk Combinatie tekst en afbeeldingen

19 2. Verrijking van de wat-waar-wanneer-informatie Extra verrijkingsmogelijkheden  “Assets” investeren in permanente pagina’s waaraan het vluchtige evenementenaanbod gekoppeld wordt: uitgebouwde locatiepagina’s (en evt. artiesten).  Beelden zegt meer dan 1000 woorden extra fotomateriaal, bewegende beelden, audiofragmenten…  De mening van anderen recensies (uit de media), commentaren van gebruikers…  Contextuele informatie routeplanner, parking, openbaar vervoerinformatie, restaurants in de omgeving…

20 UiT in Beernem Contextuele informatie UiT in Oostende Bewegende beelden

21 3. Activering van de gebruiker Push: activiteiten naar voren schuiven  Durf selecteren / activiteiten in de kijker plaatsen: − Opvallende bespreking, banners, redactionele bijdrage met link naar detailpagina, wedstrijd gelinkt aan activiteit… − Niet te missen, avontuur van de week, kinderactiviteit van de maand, gratis deze week…  Belang triggers: korte beschrijving, beeld- en audiomateriaal, recensies, sterren, comments, wedstrijden, acties, kortingen /vrijkaarten, e-zine…  De crossover stimulans: verwante dingen aanbieden die aansluiten bij wat de gebruiker zelf zoekt − Meer van dit genre − Meer op deze locatie − Meer van deze artiest − Wie activiteit X bekeek, bekeek ook Y − Meest bezochte pagina’s

22 UiT in Leuven Plaats activiteiten in de kijker

23 3. Activering van de gebruiker Informatie op maat  Zoeken op doelgroep, faciliteiten, gratis activiteiten, …  Andersoortige zoekopties: bv. tags / tagclouds: − bv. sferen/emoties: spannend, romantisch… − bv. subgenres / inhouden: electro, science fiction, ridders…

24 3. Activering van de gebruiker  Customizing − Gepersonaliseerd openingsscherm:  Eigen kleuren, achtergronden…: bv. My Yahoo  Eigen content: bv. iGoogle − Gepersonaliseerd e-zine  Opletten voor relevantie van automatisch gegenereerde informatie! Meestal combinatie van “push” selectie en een aantal items volgens interesseprofiel  Veel mensen duiden alles aan uit schrik om iets te missen!

25 3. Activering van de gebruiker Interactiviteit en call-to-action  Vlotte toegang tot bestelinformatie is cruciaal om aan te zetten tot effectieve participatie − Telefoonnummer / e-mail voor aanvraag info en om te bestellen − Adres ticketbalie − Online ticketing  Wedstrijden en acties: − Gebruikers naar de website lokken − Gegevens verzamelen over gebruikers − Evaluatie en bijsturing: wat spreekt mijn publiek aan en wat minder?

26 3. Activering van de gebruiker  De input van de gebruiker: − Blogs − “Ik ga hier naartoe”, scores (sterren), comments, recensies − Tips / selecties, ‘social bookmarks’ (Eventful, Del.icio.us, Technorati…) − Eigen gebruikersprofiel, vrienden maken, tonen waar je van houdt, (Facebook, Myspace…) > eigen community opbouwen vs. aanwezig zijn op communities − Tell-a-friend: online mond-aan-mondreclame − Distributie van user generated media content eigen foto’s, filmpjes… van evenementen > eigen instrumenten opbouwen vs. gebruik maken van bestaande technologieën en platformen (Flickr, YouTube, GarageTV…)

27 Gentblogt.be De Truineer: webgazet van Sint-Truiden

28 UiT in Vlaams-Brabant

29 UiT in West-Vlaanderen “Zeg je gedacht”

30 3. Activering van de gebruiker Cultuurcommunicatie-accenten in een vrijetijdscontext  Actief verzamelen van cultureel aanbod  Stimuleren van zoeken op ‘culturele’ genres bv. ruime aanwezigheid van ‘culturele’ genres in de zoekoptie  Actieve promotie van cultureel aanbod ‘in de kijker’: bv. 50% cultuur  Ranking van resultaten cultuur eventueel hoog in de resultatenlijst  De crossover stimulans verwante dingen aanbieden die aansluiten bij wat de gebruiker zelf zoekt, met focus op cultuur

31 4. Usability / gebruikerstips 1.Waarom / wat? 2.Technische laagdrempeligheid van tools: − Intuïtief te gebruiken, zelfs voor ‘nieuwe’ surfers − Voldoende uitleg bij elke stap (‘wat gaat er gebeuren’) − Tooltips − FAQ, helpfunctie 3.Eenvoudig taalgebruik, ook voor wie niet vertrouwd is met de geboden informatie

32 5. Promotie / vindbaar maken van de website 1.Link met andere digitale platformen gemeentesite, regionale site, UiTnetwerk (+ herkenbare URL)… 2.E-zine als trigger om in de aandacht te blijven 3.Link met offline kanalen duidelijk vermelden in magazine, balie… 4.Vlot vindbaar via gemeentelijke homepage Indien pagina in andere omgeving of dieper liggend dmv banner, links… 5.Vindbaar maken van de website SEO, aanmelding bij startpagina’s…

33 CultuurNet biedt aan 1.Drie mogelijkheden om de agenda online te plaatsen •Widgets (weldra versie 2.0 met veel meer mogelijkheden, zie voorUiTblik) •Search API •CNAPI 2.Rapportering

34 CultuurNet biedt aan 1.Wil je alles zelf nog even nalezen? Surf naar: http://www.cultuurnet.be/uitnetwerk/agendatools http://www.cultuurnet.be/uitnetwerk/agendatools 2. Vraag advies aan je UITmedewerker:  Meeting  Voorbeelden UiTnetwerk


Download ppt "UiT online Het UiTnetwerk inspireert. UiT Online 1.Waar plaats je de online UiTagenda? Maakt hij deel uit van de gemeentelijke website of creëer je een."

Verwante presentaties


Ads door Google