Download de presentatie
1
2. Beïnvloedingsstijlen
24 januari 2008 1. Overtuigingen 2. Beïnvloedingsstijlen
2
1.Stellen van de goede vragen 3. Beïnvloedingsstijlen
Terugblik: 1.Stellen van de goede vragen 2. Overtuigingen 3. Beïnvloedingsstijlen
3
Logische niveaus van denken
4
Logische niveaus Wie ben ik? Identiteit waarden Wat wil ik?
Het wie probleem Identiteit waarden Wat wil ik? Wat vind ik? Het waarom probleem Waarden en normen waarden Capaciteiten Leerbaar? Wat kan ik? Doe ik het? Het hoe probleem Gedrag normen Wat doe ik precies Het wat probleem Omgeving normen Waar reageer ik op? Het waar en wanneer probleem
5
Logische niveaus Wie ben ik? Identiteit waarden Wat wil ik?
Het wie probleem Identiteit waarden Wat wil ik? Wat vind ik? Het waarom probleem Waarden en normen waarden Capaciteiten Leerbaar? Wat kan ik Doe ik het? Het hoe probleem Gedrag normen Wat doe ik precies Het wat probleem Omgeving normen Waar reageer ik op? Het waar en wanneer probleem
6
Opdracht: Deelnemer 1 vertelt over zijn werk als ICT-er, wat goed gaat, wat moeizaam is, Deelnemer 2 stelt de goede vragen Deelnemer 3 observeert: De goede vragen Welke overtuigingen?
7
Beïnvloedingsstijlen
Aansporen Overtuigen Onderzoeken Inspireren Duwen Trekken
8
Coachingsgesprek: Formuleren van de hulpvraag Zoeken naar oplossingen Welke oplossing is reëel en haalbaar? Maken actie plan Evaluatie gesprek Afbakenen tijd!
10
Deelnemer met coachingsvraag Taak coach
Coachingsgesprek: Deelnemer met coachingsvraag Formuleren van de hulpvraag Brainstormen over oplossingen Welke oplossing is reëel en haalbaar? Maken actieplan Taak coach Stellen van vragen Luisteren Doorvragen Samenvatting Tijdsbewaking Evaluatie gesprek
11
Coaching 22 april 2008
12
Coaching terugblik 22 januari 2008 Overtuigingen Beïnvloedingsstijlen
13
Kernkwaliteiten Logische niveaus Wie ben ik? Identiteit waarden
Het wie probleem Identiteit waarden Wat wil ik? Wat vind ik? Het waarom probleem Waarden en normen waarden Capaciteiten Leerbaar? Wat kan ik Doe ik het? Het hoe probleem Kernkwaliteiten Gedrag normen Wat doe ik precies Het wat probleem Omgeving normen Waar reageer ik op? Het waar en wanneer probleem
14
Beïnvloedingsstijlen
Duwen Aansporen Overtuigen Trekken Onderzoeken Inspireren
16
Waarom belangrijk: Mensen hebben behoefte aan waardering van hun kwaliteiten. Kwaliteiten moet je kunnen inzetten Kwaliteiten moet je herkennen bij een ander Om mensen te motiveren moeten mensen hun kwaliteiten in mogen zetten.
17
Kernkwaliteiten
18
Kernkwaliteiten
19
Kernkwaliteiten
21
Positief tegenovergestelde Positief tegenovergestelde
Kernkwaliteiten kernkwaliteit valkuil Teveel van het goede Wispelturigheid Spontaniteit Positief tegenovergestelde Positief tegenovergestelde rechtlijnigheid Consequent zijn Teveel van het goede allergie uitdaging
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.