Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSebastiaan Timmermans Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
De telecommunicatiesector in transitie Workshop januari-februari 2003 Faculteit Economische en Toegepaste Economische Wetenschappen
2
Telecommunicatiesector in Transitie2 Inleiding De telecommunicatiesector oorspronkelijk: « natuurlijk monopolie » Slechts één onderneming actief in de telecomsector: Belgacom (ex-RTT) De telecommunicatiesector vandaag: Natuurlijk monopolie is verdwenen o.w.v. technologische ontwikkelingen Meerdere ondernemingen zijn actief in de telecomsector: behalve Belgacom, ook Mobistar en Base
3
Telecommunicatiesector in Transitie3 Oorspronkelijke situatie in de telecommunicatiesector « Natuurlijk monopolie »: Het is goedkoper wanneer één grote onderneming de totale marktoutput voortbrengt dan wanneer meerdere kleinere ondernemingen die output zouden produceren. Reden: hoge vaste netwerkinfrastructuurkosten die vereist zijn om actief te zijn in de telecom- sector, zodat de gemiddelde kosten dalen over een groot outputbereik. Zie grafiek
4
Telecommunicatiesector in Transitie4 Grafische voorstelling P Q MK GTK GVK Vraag MO Q MONO Q VC P MONO P VC
5
Telecommunicatiesector in Transitie5 Sociaal-economisch efficiënte output Prijsafzetlijn = Vraag = MSB MK = Aanbod VC = MSK Q P P VC Q VC E 0 Totale sociale baten Totale sociale kosten
6
Telecommunicatiesector in Transitie6 Sociaal-economisch efficiënte output Prijsafzetlijn = Vraag = MSB MK = Aanbod VC = MSK Q P P VC Q VC E Maximale sociaal- economische welvaart
7
Telecommunicatiesector in Transitie7 2 х 0,75 mld € = 1,5 mld € 1 mld € Illustratie € mld eenheden MK GTK Vraag MO 10 0,07 0,10 5 0,15
8
Telecommunicatiesector in Transitie8 Illustratie Natuurlijk monopolie: 1 mld € < 1,5 mld € het is efficiënter wanneer de 10 mld eenheden door één grote operator worden aangeboden, dan wanneer bv. twee operatoren elk 5 mld eenheden aanbieden Reden: uitgebreide schaaleffecten tengevolge van hoge netwerkinfrastructuurkosten
9
Telecommunicatiesector in Transitie9 Het dilemma van het natuurlijk monopolie Enerzijds: Efficiënter wanneer slechts één onderneming telecomdiensten aanbiedt Beperking van het aantal aanbieders in telecom- sector tot één leidt tot toegenomen efficiëntie Monopolie voor verlening van telecomdiensten wettelijk toegekend aan één onderneming: RTT, later Belgacom
10
Telecommunicatiesector in Transitie10 Het dilemma van het natuurlijk monopolie Anderzijds: Inefficiëntie (onderproductie) wanneer overheid die ene onderneming laat begaan Zie grafiek
11
Telecommunicatiesector in Transitie11 Dilemma van natuurlijk monopolie P Q MK GTK Vraag MO Q MONO Q VC P MONO P VC A B C Sociaal-economisch verlies
12
Telecommunicatiesector in Transitie12 Dilemma van natuurlijk monopolie Enerzijds: Beter dat dienstverlening door slechts één onderneming (monopolist) wordt aangeboden Leidt tot toegenomen efficiëntie Anderzijds: Risico op onderproductie (Q MONO < Q VC ) Leidt tot verlies aan sociaal-economische efficiëntie
13
Telecommunicatiesector in Transitie13 Regulering van het natuurlijk monopolie P Q MK GTK Vraag MO Q MONO Q VC P MONO P VC A B C
14
Telecommunicatiesector in Transitie14 Marginal cost pricing P Q MK GTK Vraag MO Q MONO Q VC P MONO P VC E
15
Telecommunicatiesector in Transitie15 Marginal cost pricing P Q MK GTK Vraag MO Q VC P P’ C C’ Verlies van de monopolist
16
Telecommunicatiesector in Transitie16 Marginal cost pricing Verlies vergoeden door subsidie Financiering door het heffen van belastingen Transfer van belastingbetalers naar monopolist
17
Telecommunicatiesector in Transitie17 Indirect effect van belastingheffing Verstoring van de incentives van economische agenten Voorbeeld: Extra belastingen op het inkomen uit arbeid om het verlies van de monopolist te vergoeden Verstoort de incentives van de werknemers om te werken: werknemers zullen geneigd zijn om minder te werken door de extra belastingen Grafisch: verschuiving naar boven van aanbodcurve voor arbeid
18
Telecommunicatiesector in Transitie18 Indirect effect van belastingheffing Aantal uren Loon V A A’ E E’ QQ’ L L’ A B C D tax
19
Telecommunicatiesector in Transitie19 Indirect effect van belastingheffing Aantal uren Loon V A A’ E E’ QQ’ L L’ A B C D tax 0
20
Telecommunicatiesector in Transitie20 Indirect effect van belastingheffing Aantal uren Loon V A A’ E E’ QQ’ L L’ A B C D tax 0
21
Telecommunicatiesector in Transitie21 Two-part pricing Enerzijds: Vaste vergoeding om toegang te krijgen tot de dienstverlening (« aansluitingskost ») Deze vaste vergoeding dient om het verlies van de monopolist te compenseren Anderzijds: Variabele gebruikskost per geconsumeerde eenheid Gelijk aan de marginale kosten, zodat de soc.-eco. efficiënte output Q VC wordt aangeboden Transfer van de gebruikers van de dienstverlening naar de monopolist
22
Telecommunicatiesector in Transitie22 Equity-probleem van two-part pricing Vaste vergoeding: « lump sum » Gelijk voor alle consumenten Onafhankelijk van aantal geconsumeerde eenheden Probleem: Sommige consumenten worden uitgesloten van de dienstverlening Dit is een equity-probleem in plaats van een efficiency-probleem
23
Telecommunicatiesector in Transitie23 Average cost pricing Prijs wordt gelijkgesteld aan gemiddelde (totale) kosten: P = ATC Resultaat: Break-even: winst noch verlies Output = Q BE < Q VC Zie grafiek
24
Telecommunicatiesector in Transitie24 Average cost pricing P Q MK GTK Vraag MO Q VC P VC BE Q BE P BE D E F (Beperkt) verlies aan sociaal-economische welvaart
25
Telecommunicatiesector in Transitie25 Average cost pricing: consequenties Enerzijds: Q BE < Q VC (beperkt) verlies sociaal-economische welvaart Anderzijds: Break-even: winst noch verlies Geen verlies dat dient te worden gecompenseerd
26
Telecommunicatiesector in Transitie26 Kruissubsidiëring Economische efficiëntie is niet de enige reden waarom overheden natuurlijke monopolies reguleren Andere reden: inkomensherverdeling Telecomsector: Inkomensherverdeling tussen verschillende types van consumenten Door middel van kruissubsidiëring
27
Telecommunicatiesector in Transitie27 Kruissubsidiëring Herverdeling van « long distance » naar « local »: Long distance: P ld > MC ld genereert winst Local: P l < MC l lijdt verlies Kruissubsidiëring: met long distance-winst het local-verlies subsidiëren Inkomensherverdeling van long distance- bellers naar local-bellers
28
Telecommunicatiesector in Transitie28 Efficiency-problemen van kruissubsidiëring V A P Q Q ld P ld Long distance P Q V A PlPl QlQl Local A B CD E F
29
Telecommunicatiesector in Transitie29 Transitie in de telecomsector Oorspronkelijk: natuurlijk monopolie Één grote onderneming was efficiënter dan meerdere kleinere ondernemingen Gereguleerd monopolie voor verlening van telecommunicatiediensten: Belgacom (ex-RTT) Omstreeks eind jaren ’80 – begin jaren ’90: Transitie: verdwijnen van het natuurlijk monopolie
30
Telecommunicatiesector in Transitie30 Technologische ontwikkelingen Ontwikkeling van mobiele technologie Overgang van analoge naar digitale technologie Toegenomen snelheid van computerprocessoren en van netwerken
31
Telecommunicatiesector in Transitie31 Gevolgen van deze technologische doorbraken Enerzijds: Significante daling van de kosten om telecomdiensten aan te bieden Voorbeeld: mobiele telecomdiensten vereisen minder kosten dan vaste telefoniediensten Anderzijds: Drastische toename van de vraag naar telecommunicatiediensten Voorbeeld: GSM- en internetgebruik
32
Telecommunicatiesector in Transitie32 Einde van het natuurlijk monopolie Tengevolge van toename van de vraag en daling van de kosten: Meerdere (kleine) ondernemingen kunnen de totale marktoutput tegen lagere totale kosten voortbrengen dan één grote onderneming Illustratie: zie grafiek
33
Telecommunicatiesector in Transitie33 2 х 0,75 mld € = 1,5 mld € 1 mld € Illustratie € mld eenheden MK GTK Vraag MO 10 0,07 0,10 5 0,15
34
Telecommunicatiesector in Transitie34 Illustratie MO V V’ MK MK’ GTK GTK’ 1015 0,10 0,15 7,5 mld eenheden € 0,09 0,12
35
Telecommunicatiesector in Transitie35 1,8 mld € 2 х 0,675 mld € = 1,35 mld € Illustratie V’ MK’ GTK’ 15 0,15 7,5 mld eenheden € 0,09 0,12
36
Telecommunicatiesector in Transitie36 Einde van het natuurlijk monopolie Ruimte voor meerdere ondernemingen in de telecommunicatiesector Er konden nieuwe ondernemingen toetreden naast de gevestigde aanbieder, Belgacom
37
Telecommunicatiesector in Transitie37 Resultaat Nieuwe ondernemingen zijn toegetreden tot de telecommunicatiesector Voorbeeld: mobiele telecommunicatie Mobistar en Base zijn toegetreden als nieuwe aanbieder, naast de gevestigde onderneming Proximus Besluit: Oorspronkelijke monopolistische marktstructuur is verdwenen Vandaag: meer concurrentiële marktstructuur in de telecommunicatiesector
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.