Download de presentatie
1
Leerlingbemiddeling / mediation
2
Verschillende soorten ruzies/ problemen
HEET volwassenen erbij WARM bemiddelaar LAUW kinderen komen er zelf uit KOUD negeren Een klasgenoot die kan helpen bij het oplossen van ‘warme’ ruzies Noem eens een voorbeeld? Wat houdt dat in?
3
Welke eigenschappen moet een bemiddelaar hebben?
Je kunt hem/haar vertrouwen. Zij / hij vertelt niet aan anderen waar de bemiddeling tussen twee kinderen over ging. Hij/zij is neutraal / onpartijdig Hij/zij kan goed (actief) luisteren. Dat wil zeggen dat hij / zij ook goed kan doorvragen en samenvatten. Hij/zij helpt anderen een oplossing te vinden voor hun problemen. Hij / zij bemoeit zich niet met de oplossing
4
DE REGELS Behandel elkaar met respect
Luister naar elkaar zonder te onderbreken Spreek voor jezelf Oordeel niet over de ander Werk samen aan de oplossing
5
Het is niet belangrijk wie schuldig is of wat de waarheid is.
Het is belangrijk om naar elkaar te luisteren en samen een oplossing te vinden.
6
Het zesstappenplan: Stop en koel af Praat met elkaar en luister naar elkaar Zoek uit wat de wensen zijn Bedenk veel oplossingen Kies het idee dat iedereen het beste vindt Maak een plan en voer het uit
8
Wie ziet het zitten om bemiddelaar te zijn?
9
Vragen Hoeveel bemiddelaars?
Wanneer spreken we af dat je naar een bemiddelaar gaat? Waar ga je met elkaar praten? Wanneer ga je naar de meester/juf? Wanneer en waar vul je het formulier in? Hoe lang ben je bemiddelaar? Wanneer praten/evalueren de bemiddelaars met de juf/ meester?
10
De bemiddelaars van groep 6:
11
Bedankt voor jullie aandacht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.