Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSiebe Bogaerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Dialoog “BEPAAL NIET DE KOERS, BEPAAL DE DIALOOG”. BEPAAL DE DIALOOG”.
2
“Dienend leiderschap”. •zorgdragend •sturend •dienend
3
MD GGzCentraal W.Boes maart 2010 (Birkman) Instrument (Kick-off) Bijeenkomst (Kick-off) Uitkomst (Birkman) uitkomst Profiel (leiderschap) Dialoog hogere leiding Dialoog lagere leiding Dialoog samenwerking support afspraken leermodule Structureel vormgegeven dialoog: Ontwikkeling en jaargesprekken Dynamische borging
4
Vijf regels voor een goede dialoog
5
1: Luister met respect om te begrijpen
6
2: Houd je (primaire) oordeel in
7
3: Vraag, vraag….vraag.
8
4: Verwelkom ieder nieuw gezichtspunt Waardeer de ander Waardeer de ander
9
5: Spreek met passie… Maar kort en … Maar kort en … vanuit je persoonlijke gezichtspunt vanuit je persoonlijke gezichtspunt
11
Tweezijdig leren •Tweezijdig leren kost meer tijd en moeite dan varen op de automatische piloot. •Als je merkt dat het taai is en je in cirkeltjes ronddraait. wordt het tijd te onderzoeken hoe je kennelijk samen het leren en veranderen blokkeert en hoe het anders kan. •Het begint met in te zien hoe je zelf bijdraagt aan de taaiheid. •In het begin is het al heel mooi als je na een taai gesprek reflecteert, en inziet hoe je zelf bijdroeg aan de taaiheid •Hoe vaker je dit doet, hoe groter de kans dat je jezelf ook in actie op defensiviteit betrapt •Hoe meer je van je standpunt houdt en je ego eraan verbindt, hoe groter de kans dat je defensief wordt.
12
Defensieve strategieën Committeerstrategie: als je de ander overreedt zich te committeren, zegt hij dat hij zich committeert ongeacht of het echt zo is (‘Oké, ik doe mee’).Afschuifstrategie: als je handelen/benadering niet effectief is, beschuldig je de omstandigheden en/of anderen (managers willen gewoon niet naar ons luisteren’).Relativeerstrategie: als de situatie bedreigend of ongemakkelijk is, relativeer het probleem totdat het weer hanteerbaar is (‘we moeten het niet erger maken dan het is’).Noninterventiestrategie: maak andermans ineffectiviteit niet bespreekbaar, opdat zij dat bij jou ook niet doen(‘ik weet dat hij erg druk is, dus ik kan het hem niet kwalijk nemen dat hij zich niet aan de afspraak heeft gehouden’).Humorstrategie: als de situatie bedreigend of ongemakkelijk is, maak een grap en verander van onderwerp (‘je kunt het niet helpen, je bent gewoon veel te oud om te veranderen’).
13
De dialoog Francis Gastmans
14
Doorbreek de cirkel Arend Ardon.
15
Uw dialoog 1.Kies een dilemma 2.1 collega neemt deel aan dialoog in binnenkring ( 5 regels voor een goede dialoog) 3.1 collega observeert vanuit buiten kring ( defensieve strategieën ) 4.Informele dialoog achteraf in pauze
17
Wessel Boes. GGZ Centraal | INNOVA | Utrechtseweg 266 | 3818 EW Amersfoort | 0610558800 | w.boes@ggzcentraal.nl |
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.