De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GAMES in het onderwijs.

Verwante presentaties


Presentatie over: "GAMES in het onderwijs."— Transcript van de presentatie:

1 GAMES in het onderwijs

2 filmpjes Kinderen aan het woord

3 lesoverzicht Theoretisch kader Beeld van games in de media
Hoe, waar en wanneer? Rol van de leerkracht Effecten in het onderwijs Mogelijke meerwaarde De kleine kantjes

4 Theoretisch kader

5 cijfergegevens 63% van de jongeren speelt vaak videospelletjes.
88 % van de jongens gamet en 38% van de meisjes gamet . Gamen komt het vaakst voor in het basisonderwijs (72%) en in het middelbaar in het beroepsonderwijs (75%).

6 Leerprincipes Gee 1) Co-design en probing 2) Nadenken op metaniveau 3) Betrokkenheid/Identiteit 4) Ongoing learning 5) Omgaan met aangename frustaties 6) Learning just-in-time en on-demand 7) Opbouwend leren 8) Vaardigheden als strategieën 9) Visbokalen en zandbakken 10) Reflectie over culturele modellen 11) Peer and cross-age tutoring

7 Johnson Volgens Johnson zijn televisie kijken, games enz. van belang, omdat ze belangrijke vaardigheden stimuleren

8 Theoretische achtergrond
Europa  PEGI !

9 Beeld van games in de media

10 Samenhang tussen games en geweld/agressie
 Over de lange termijn effecten van het virtuele geweld is er tot op heden geen enkele wetenschappelijke consensus. Over de korte termijn effecten is er wel consensus. Samenhang tussen games en verslaving Samenhang tussen games en fysieke/psychische gevolgen

11 filmpjes Kinderen aan het woord

12 Hoe, waar en wanneer

13 Link tussen games en educatie
Gebruik van educatieve games of serious games Scholieren die zelf games (mee) ontwerpen Inpassing van de commerciële games in het curriculum

14 Een aantal contexten: Games in de klas
In taal- en communicatieonderwijs In prewiskundeonderijs voor getalbegrip en bewerkingen In het aanleren van ICT-vaardigheden Als extra steun bij het aanleren van basisfeiten en –principes

15 RandvoorwaardeN Leerprincipes Het nut van games
Interessante leeromgeving creëren Het nut van games Motivatie

16 Rol van de leerkracht

17 Rol van de leerkracht Evenwicht tussen ‘spelen’ en ‘leren’
Zorgt voor transfer en reflectie van het ‘geleerde’ ‘Digital natives’ vs ‘digital immigrants’ Bijscholingen Aandacht in lerarenopleiding Postgraduaat ‘edutainment en gaming’

18 Ontwikkeling in de toekomst
Op korte termijn: vooral inpassing van commerciële games in de klas Op langere termijn: leerkrachten zullen zelf opgegroeid zijn met games

19 effecten in het onderwijs
Mogelijke meerwaarde De kleine kantjes

20 Mogelijke meerwaarde

21 Kennisgerelateerd talenkennis wereldoriëntatie
games als illustratief element feitenkennis hoger een versterkte ruimtelijke en visuele conceptualisatie ze trainen de hersenen

22 Vaardigheden probleemoplossend denken verhaalstructuren doorgronden
micromanagement coördinatievaardigheden; het verbeteren van oog-hand-brein coördinatie Creativiteit stimuleren leren zelf beslissingen nemen

23 sociaal communicatieve vaardigheden leren samenwerken
Sociaal aspect motivatie hoger zelfvertrouwen sociaal communicatieve vaardigheden leren samenwerken

24 De kleine kantjes

25 Risico’s Cyberhate en cyberpesten
virtueel (seksueel) geweld of diefstal online gokspelen

26 beperkingen nut inzien niet geschikt voor kennisreproductie
rol en de opstelling leerkracht zeer belangrijk

27 Praktische nadelen Voor de leerkracht Voor de school Bijscholing
Onzekerheid Te weinig informatie Afhankelijk van techniek Voor de school Infrastructuur Prijskaartje

28 Een afweging Kennisgerelateerd Risico’s Sociaal aspect Beperkingen
Vaardigheden Risico’s Beperkingen Praktisch Voor de leerkracht Voor de school

29 "Wouldn't it be great if kids were willing to put in this much time on task on such challenging material in school and enjoy it so much?" Gee, 2003

30 Zie www.bloggen.be/gamesinhetonderwijs
Lesbundel


Download ppt "GAMES in het onderwijs."

Verwante presentaties


Ads door Google