Download de presentatie
1
Radboud Universiteit Nijmegen
Dynamiek in Kleuters Prof. dr. Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen
2
Moraal van mijn Verhaal
Stel bij elke uitspraak over het onderwijs de vraag naar het bewijs
3
Gefingeerde gegevens Leeftijd Meisjes Jongens 12 95 55 15 215 145 18
295 260 21 410 340
4
Grafiek gefingeerde gegevens
5
Echte gegevens
6
Taaltoetsen Lerende houding, Piaget, Concreet-operationele stadium
Kleuters en planmatig werken Voor- en nadelen van kleutertoetsen Over- en onderschatten Taaltoetsen, Ordenen en Leesvoorwaarden
7
Nederlands als tweede taal
Simultaan en successieve tweetaligheid Stimuleren van de ontwikkeling van tweede taal: onderdompeling eerste taal: veel praten
8
Dyslexie: Hoed u voor de diagnose
Definitie: ‘probleem met het flexibel omzetten van letters in klanken en klanken in letters’ Prevalentie? 0.5% tot 1% is mijn gok (= max 1 op 100) Lijkt in families voor te komen (erfelijk??) De mythe van kleurnamen, benoemsnelheid en actieve screening
9
Letters en Klanken Gemiddeld kennen leerlingen 16 letters bij de overgang naar groep 3 (is echter geen eis) Belangstelling voor letters aanwakkeren (Vygotskyaans) Geen letters, maar grafemen aanleren (houd lettertype gelijk) Auditieve beperking niet noodzakelijk een beperking
10
Ontluikende geletterdheid
Groep 2: Systematisch oefenen met letters en klanken Auditieve synthese met klankzuivere MKM-woorden door verlengde klankwaarde Auditieve analyse met klankzuivere MKM-woorden en visuele ondersteuning
11
Beginnende geletterdheid
Groep 3: Systematische en preventieve methodiek toepassen Elke dag oefenen en herhalen Leerkracht is model Klassikale oefeningen doen
12
Gevorderde geletterdheid
Groep 4 en verder: Gerichte en systematische instructie blijven geven dan zal er geen dip in de lees- en spellingprestaties ontstaan
13
Toetsen ??? in de Groepen 1 en 2: Wat willen we ermee?
in Groep 3: Onontbeerlijk voor het monitoren van lezen en spellen. vanaf Groep 4: zeer belangrijk voor het continu volgen van de basisvaardigheden lezen (TL en BL), spellen (Lexicaal en Grammaticaal), rekenen en taal.
14
RT-er: Mevrouw Bosman AB: Ja RT-er: Hoe komt het dat wij sinds de invoering van “Zo leer je kinderen lezen en spellen” geen dyslectische leerlingen meer hebben? AB: Wat een effectieve instructie al niet kan doen?
15
Dank voor uw Dynamische Aandacht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.