De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop “Opname is een incident in een ambulante behandeling”

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop “Opname is een incident in een ambulante behandeling”"— Transcript van de presentatie:

1 Workshop “Opname is een incident in een ambulante behandeling”
Congres “FACT en verder” 21 juni 2011 Marina Verwijs Dieneke Hubbeling Ruurd Heise

2 PROJECT INTENSIEVE ZORG “Als je vol vertrouwen de richting van
je dromen volgt, beleef je successen die je nooit zou hebben verwacht” Michael Meurer 2

3 Aanleiding Ambitie/visie Cliënten zelf
De negatieve bij-effecten opname Beleid zorgverzekeraar Kosten opnamebedden Niet afwachten maar anticiperen 3

4 Uitgangspunten “Opname is een incident in een ambulante behandeling
“Beter worden doe je thuis”

5 CRISIS RESOLUTION & HOME TREATMENT
Aansprekende en succesvolle werkwijze Opname voorkomend en verkortend Sluit aan bij ambitie en visie van GGZ NHN Kwaliteit van zorg staat centraal, maar kostenreductie wordt eveneens gerealiseerd 5

6 Opname is een incident in een ambulante behandeling The UK approach
6

7 Wandsworth Crisis & Home Treatment Team South West London and St
Wandsworth Crisis & Home Treatment Team South West London and St. George’s Trust Dieneke Hubbeling MRCPsych 21 juni 2011 7

8 Principle of Home Treatment
Home-based care is the norm for service delivery

9 Definitie A crisis resolution team (sometimes called home treatment)
provides intensive support for people in mental health crisis in their own home, or other suitable alternative such as a crisis house. The crisis resolution team will stay involved until the problem is resolved. It is designed to provide prompt and effective home treatment, including medication, in order to prevent hospital admissions and give support to informal carers. It will also act as a gatekeeper to other mental health services such as acute inpatient care, referring clients to other services if longer term follow up is indicated. (Department of Health, 2001)

10 Definitie A crisis resolution team (sometimes called home treatment)
provides intensive support for people in mental health crisis in their own home, or other suitable alternative such as a crisis house. The crisis resolution team will stay involved until the problem is resolved. It is designed to provide prompt and effective home treatment, including medication, in order to prevent hospital admissions and give support to informal carers. It will also act as a gatekeeper to other mental health services such as acute inpatient care, referring clients to other services if longer term follow up is indicated. (Department of Health, 2001)

11 Voor wie? patients with an acute psychiatric crisis of such severity that, without the involvement of a crisis resolution/home treatment team, hospitalisation would be necessary. (Mental Health Policy Implementation Guide, 2001) Meer dan 300 CRT’s in UK Veel variatie in de praktijk vaak geen crisishouse rechtstreekse verwijzing tijdens kantooruren ? (Onyett et al 2008) Benadrukken dat als men iets leest of hoort over crisisteams in Engeland men dan eigenlijk nog niet veel weet, alleen maar gatekeeping 11 11

12 Crisis Resolution Team
24 uur, 7 dagen per week indien nodig 2-3x daags contact kortdurend (aantal weken) in plaats van opname/ ‘gate-keeping’ 12

13 Crisis Resolution Team
24 uur, 7 dagen per week ‘s nachts vaak telefonisch indien nodig 2-3x daags contact in praktijk meestal 1x per dag kortdurend (aantal weken) in de meeste RCT’s (bijv. Hoult e.a. 1983, Marks e.a. 1994) bleven mensen onder het ‘home treatment team’ 13

14 Crisis Resolution Team
gate-keeping - verplicht in UK - niet altijd face-to-face contact in plaats van opname niet altijd meer zorg nodig dan reguliere team kan bieden 14

15 Wandsworth Crisis & Home Treatment Team

16 16

17 Gebied SWLSTG 17

18 Wandsworth ongeveer 280.000 inwoners / Engeland heeft geen burgelijke stand
18

19 ‘Team geschiedenis’ 2001 Crisis Line (telefoonlijn buiten kantooruren)
2003 Crisis Line en Home Treatment Team 7 verpleegkundigen (SPV – verpleegkundig specialist) Support Workers verpleegkundigen, 1.6 artsen Support workers, ongekwalificeerd personeel, Nederlands woord? 19

20 Role of WCHTT Intensive support at home
(Crisis Intervention, Home Treatment, Early Ward Discharges) Gate keeper to hospital beds Bed Management inwoners / 66 bedden op opname afdeling geen ‘crisis house’

21 Verwijzing naar WCHTT/Opname
Naam Geboortedatum Adres Verblijfplaats wij zien alleen mensen in Wandsworth Inschatting van risico huisbezoek) Telefoon Huisarts Diagnose Huidige problemen Mogelijke oorzaak Risk history Waarom nu psychiatrische opname? Huidige medicatie Sociaal netwerk Recent gezien door verwijzer? 21

22 WCHTT Typical Day 9am Handover meeting
10.30 am Administration, medicine collection 11am A.M. home visits 3pm Handover meeting 5pm P.M. home visits Provide joint assessments in A&E Crisis Line starts After 11pm 1 Nurse continues with Crisis Line until 9am

23 Room Layout Dit is eigenlijk oude informatie we zijn recent verhuisd
23

24

25

26 Wandsworth Inpatient admissions
Wandsworth PCT Patients Inpatient Admissions 20 40 60 80 100 120 Nov-06 Jan-07 Mar-07 May-07 Jul-07 Sep-07 Nov-07 Jan-08 Mar-08 May-08 Jul-08 Sep-08 Period Number of Admissions Ik ben nog op zoek naar een betere grafiek, minder opnames 26

27 Toename gedwongen behandeling?
Tyrer et al (2010) constateerden een overigens niet statistisch significante toename in gedwongen behandelingen. Hun theorie: door eerst thuis te behandelen gaat een kans voorbij Criteria hangen er enigszins vanaf Wij zien geen rechtstreekse verwijzingen van de eerste lijn tijdens kantooruren, maar wel tussen en uur 27

28 Gedwongen opnames 28

29 DIAGNOSES RCT JOHNSON (2005)
Schizophrenia 29 RCT 38 Cont BAD 16 RCT 11 Cont Andere Psych 5 RCT 14 Cont Depressie 41 RCT 38 Cont Persoonlijkheidsstn 23 RCT 12 Cont Verslaving (inclusief dubb diag) 65 RCT 47 Cont

30 Project intensieve zorg GGZ NHN
3 regiogebonden IHT teams 3 crisishouses/logeerhuizen, totaal 20 plekken. Afbouw 30 bedden in 3 jaar tijd

31 Kick off - 6 OKTOBER 2010 Teamleiders IBV’en MR Familieplatform
Cliëntenbelangen Management 31

32 Crisishuis IHT regio de KOP IHT regio NK IHT regio WF Crisishuis
Crisisdienst overdag Kliniek ADB PCT SEPH IHT regio NK IHT regio WF Kliniek Crisishuis Crisishuis Kliniek

33 Het IHT-team Multidisciplinair team
Bedienen een regio van ongeveer inwoners Zijn verantwoordelijk voor iedere vorm van crisisbehandeling. Ze zijn ambulant en netwerk georiënteerd en maken gebruik van bestaande netwerken. Indien deze niet of onvoldoende aanwezig zijn investeert het IHT-team op actieve wijze in het opbouwen van een nieuw netwerk. Tevens zijn zij verantwoordelijk voor wie er opgenomen wordt en wie weer naar huis kan, kortom: een poortwachterfunctie. Het IHT-team streeft altijd naar snel ontslag bij opname. De behandeling wordt thuis voortgezet zodra de gevaarcriteria verbleekt zijn. .

34 Het IHT-team biedt: Intensieve ambulante begeleiding door het IHT-team met een bereikbaarheid van 24 uur per dag, zeven dagen per week PCT Een deeltijdprogramma van laag intensief tot hoog intensief ADB Een logeerplek Ondersteuning met inzet van ICT mogelijkheden (zorg op afstand met beeldverbinding) Een bed op de kliniek Een combinatie van deze verschillende vormen.

35 Planning 1-7-2011 IHT De Kop 1-9-2011 IHT West Friesland
IHT Noord-Kennemerland


Download ppt "Workshop “Opname is een incident in een ambulante behandeling”"

Verwante presentaties


Ads door Google