Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdCasper Dekker Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Successen en mislukkingen in 2009… wat kunnen we daarvan leren Bladenindebalie.nl Twitter: #bidb
2
Programmabladen AKN Q3 09 Q3 08 % Avrobode 310.233 327.853 -5,4
KRO Magazine ,1 Mikro Gids ,5 NCRV Gids ,6 Televizier ,1 TV Film ,1 Totaal betaalde gerichte oplage (HOI)
3
G+J Q Q % Quest ,3 Totaal betaalde gerichte oplage (HOI)
4
Free Media Group Q3 09 Q3 08 % Esquire 10.482 22.426 -53,3
FHM ,3 Totaal betaalde gerichte oplage (HOI)
5
Audax Q Q % AvantGarde ,8 Girlz! ,2 Glossy ,4 Totaal betaalde gerichte oplage (HOI)
6
Weekbladpers Q3 09 Q3 08 % Vrij Nederland 41.185 41.775 -1,4
Opzij ,4 J/M ,9 Psychologie ,1 Hoe overleef ik Men’s Health ,1 Runner’s World ,9 Hollands Diep ,6 YOGA ,6 Happinez ,5 Totaal betaalde gerichte oplage (HOI)
7
2009 was het jaar van ... ...Hoe overleef ik ...
Femke Leemeijer uitgever Weekbladpers
8
de recessie 2009 was het jaar van ... Henk Scheenstra
COO print Sanoma Uitgevers
9
besparen, nog slimmer & creatiever ondernemen.
2009 was het jaar van ... besparen, nog slimmer & creatiever ondernemen. Suzan Schouten Uitgever Disney bij Sanoma
10
2009 was het jaar van.... en bezuinigingen: redden wat er te
het inzakken van de advertentiemarkt en bezuinigingen: redden wat er te redden valt. Altan Erdogan Hoofdredacteur Revu
11
Best presterende titels 2009
Kampioen +18% Girlz! +18% Reizen +16% PRiMO +16% Landleven +15% Mama +14% Mind +14% Hitkrant +14% Knip Mode +12% Delicious +12% Totale omzet (lezers + advertenties) 2009 t.o.v. 2008 Bron: Top Media Facts
12
2009 was het jaar van ... ...echtscheidingen, waardoor de gossip-pers een goed jaar had. Rob van Vuure creatief directeur Sanoma Uitgevers
13
personality magazines.
2009 was het jaar van ... personality magazines. Frans Smits hoofdredacteur Historisch Nieuwsblad/Maarten!
14
2009 was het jaar van ... ... bezinning,
terug naar wat er echt toe doet, geluk vinden in kleine dingen, mensen om je heen Irene Smit en Astrid van der Hulst creatief team Flow
15
Slechtst presterende titels 2009
Residence -35% Playboy -29% ELLE Wonen -26% VT Wonen -25% Nouveau -22% Readers Digest -22% Sportweek -21% Revu -20% Marie Claire -19% Men’s Health -18% JAN -18% Computer Idee -18% Computer Totaal! -18% Totale omzet (lezers + advertenties) 2009 t.o.v. 2008 Bron: Top Media Facts
16
In 2009 verdwenen titels (~12)
17
In 2009 gelanceerde titels (~28)
1/2
18
In 2009 gelanceerde titels (~28)
2/2
19
Besloten eind 2009: de eerste gevallen blaadjes van 2010
20
Wat gaat 2010 de tijdschriftensector brengen. Bladenindebalie
Wat gaat 2010 de tijdschriftensector brengen? Bladenindebalie.nl Twitter: #bidb
21
Enquête Bladen in De Balie i.s.m. Villamedia (n=128)
De personality glossy hype is over zijn hoogtepunt heen. In 2010 verschijnt nog één nieuwe special rond een BN’er. Eens Meer Minder
22
Enquête Bladen in De Balie i.s.m. Villamedia
Na de stabilisatie in 2009 volgt in 2010 een shake out op de bladenmarkt. Van de 200 titels die worden uitgegeven door de bij het NUV aangesloten uitgeverijen vallen per saldo 20 om. Eens Meer Minder
23
Mijn prognose voor 2010: Helaas afscheid nemen van zeer bekende titels. Voor sommige bladen is het over. Rob van Vuure creatief directeur Sanoma Uitgevers
24
Welke titel haalt niet het eind van 2010?
AvantGarde Henk Scheenstra COO print Sanoma Uitgevers
25
Welke titel haalt niet het eind van 2010?
Mind Magazine Femke Leemeijer uitgever Weekbladpers
26
Welke titel haalt niet het eind van 2010?
De tijd van trends en hypes is wel voorbij, consumenten zullen meer en meer op zoek gaan naar bladen waarin het gaat om henzelf i.p.v. over trends en celebrities. Irene Smit en Astrid van der Hulst creatief team Flow
27
Welke titel haalt niet het eind van 2010?
De Groene Amsterdammer Maar dat zegt men elk jaar volgens mij ;) Erwin van der Zande hoofdredacteur Bright
28
Welke titel haalt niet het eind van 2010?
Vrij Nederland Frans Smits hoofdredacteur Historisch Nieuwsblad/Maarten!
29
Welke titel haalt niet het eind van 2010?
Kek Mama Jan Heemskerk hoofdredacteur Playboy
30
Welke titel haalt niet het eind van 2010?
Harper’s Bazaar Rob van Vuure creatief directeur Sanoma Uitgevers
31
Welke titel haalt niet het eind van 2010?
Het carrièreweekblad VK Banen. Daar gaat de Persgroep spijt van krijgen. Op het weghalen van bereik in een specifieke doelgroep voor (personeels)adverteerders staat altijd straf. Altan Erdogan Hoofdredacteur Revu
32
De eerste nieuwe blaadjes van 2010
33
Enquête Bladen in De Balie i.s.m. Villamedia
De advertentiemarkt voor publiekstijdschriften gaat zich in 2010 herstellen. De (bruto) inkomsten uit advertenties komen 10% hoger uit dan in 2009. Eens Hoger Lager
34
Enquête Bladen in De Balie i.s.m. Villamedia
Lezersinkomsten worden steeds belangrijker. De gemiddelde losse verkoopprijs is in 2009 ruim 4% gestegen naar 3,75 euro. De gemiddelde losse verkoopprijs komt in 2010 boven de 4 euro uit. Eens Hoger Lager
35
Enquête Bladen in De Balie i.s.m. Villamedia
Er kan niet verder bezuinigd worden op de redacties. De bodem is bereikt. Eens Oneens
36
vrouwvriendelijke porno.
2010 wordt het jaar van... ...de doorbraak van vrouwvriendelijke porno. Jan Heemskerk hoofdredacteur Playboy
37
2010 wordt het jaar van... ...een nieuwe balans vinden,
gelukkig zijn met wat we hebben i.p.v. zoeken naar meer meer meer. Irene Smit en Astrid van der Hulst creatief team Flow
38
...veel meer splitrun covers
2010 wordt het jaar van ... ...veel meer splitrun covers (hoop ik). Rob van Vuure creatief directeur Sanoma Uitgevers
39
special interest bladen.
2009 was het jaar van ... special interest bladen. Frans Smits hoofdredacteur Historisch Nieuwsblad/Maarten!
40
2010 wordt het jaar van ... ... herstel, herbezinning en het creatief omgaan met nieuwe verdienmodellen. Altan Erdogan Hoofdredacteur Revu
41
...de nieuwe verdienmodellen.
2010 wordt het jaar van ... ...de nieuwe verdienmodellen. Femke Leemeijer uitgever Weekbladpers
42
(pas in de tweede helft van 2010)
2010 wordt het jaar van ... het herstel (pas in de tweede helft van 2010) Henk Scheenstra COO print Sanoma Uitgevers
43
stabilisatie als je creatief blijft.
2010 wordt het jaar van ... stabilisatie als je creatief blijft. Suzan Schouten Uitgever Disney bij Sanoma
44
Mijn prognose voor 2010: De al langer voorspelde herschikking van de bladenmarkt zet daadwerkelijk door. De titels die daarop niet zijn voorbereid, gaan klappen krijgen. De eerste tekenen van een nieuwe ontwikkeling dienen zich aan: multimediale bedrijven (print, radio, televisie en online) gaan stukje bij beetje de markt bepalen. Altan Erdogan Hoofdredacteur Revu
45
tijdschriften verkocht.
Mijn prognose voor 2010: Er worden meer tijdschriften verkocht. Frans Smits hoofdredacteur Historisch Nieuwsblad/Maarten!
46
Een lichte verbetering.
Mijn prognose voor 2010: Een lichte verbetering. Femke Leemeijer uitgever Weekbladpers
47
Mijn prognose voor 2010: Voorzichtig herstel van het consumentenvertrouwen. En verdere doorbraak van e-paper (met name via smartphones). Henk Scheenstra COO print Sanoma Uitgevers
48
hoofdredacteur Bright
Mijn prognose voor 2010: De nieuwe tabletcomputer van Apple betekent een injectie voor de online contentindustrie. Met de doorbraak van de 'apps' voor smartphones is het eerste begin al gemaakt van een nieuwe omgeving voor tijdschriften in digitale vorm. Erwin van der Zande hoofdredacteur Bright
49
Onze prognose voor 2010: We maken de balans op en wat blijkt? Al dat geld en de mogelijkheid maar volop te kopen en doen, heeft niet het ware geluk gebracht. Nu is/komt er rust. En het inzicht: om gelukkig te zijn hoeven we niet meer de deur uit. Als je dat kunt inzien ben je altijd op de goede plek. Homehappiness is de trend van 2010. Irene Smit en Astrid van der Hulst creatief team Flow
50
Welke titel wordt het tijdschrift van het jaar 2010?
100% NL Magazine Suzan Schouten Uitgever Disney bij Sanoma
51
Welke titel wordt het tijdschrift van het jaar 2010?
Vara gids. Een onderbelicht genre. Wordt heel goed gemaakt. Rob van Vuure creatief directeur Sanoma Uitgevers
52
Enquête Bladen in De Balie i.s.m. Villamedia
Welke tijdschriftcategorie krijgt het het moeilijkst in 2010?
54
Enquête Bladen in De Balie i.s.m. Villamedia
Welke tijdschriftcategorie gaat het commercieel het best doen in 2010?
56
Mijn prognoses voor 2010: 1) Vader Abraham wint Eurovisie Songfestival
2) Nederland-Denemarken 0-6 3) Balkenende V valt over droogleggen Oudevrouwenpolder - Premier treft geen blaam Jan Heemskerk hoofdredacteur Playboy
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.