Download de presentatie
GepubliceerdAgnes Cools Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
De renaissance: vernieuwing in de kunst
Renaissance en Barok De renaissance: vernieuwing in de kunst
2
middeleeuwen: kunst in dienst van God ROMAANS GOTISCH
6
nieuwe tijd: wedergeboorte van de Grieks-Romeinse kunst = RENAISSANCE
Humanisme: zelfbewuste mens en aardse leven/werkelijkheid staan centraal (niet langer het hiernamaals!) ° Italië 15de eeuw - gotiek was er niet populair, veel antieke overblijfselen - rijke koopmansfamilies wedijverden om de beste kunstenaars (vb. familie de Medici in Firenze, familie Sforza in Milaan) = mecenassen (sponsors vd renaissancekunst!)
7
Renaissance = wedergeboorte (vd klassieke oudheid) Thema’s:
- godsdienstige blijft populair (cf. ME) - nieuw: mythologisch of gebeurtenissen uit klassieke oudheid - landschappen - portretten
8
Renaissance: BOUWKUNST horizontalisme
Palazzo Farnese (Rome) – Sangallo
9
Renaissance: BOUWKUNST horizontalisme
Symmetrie (wiskundige verhoudingen) Overgenomen stijlkenmerken klassieke oudheid: - fronton - koepel - zuilen en halfzuilen - rondbogen - rechthoekige ramen Sober en monumentaal
10
Il Tempietto (Rome) - Bramante
15
renaissance: SCHILDERKUNST realisme < schoonheid
De School van Athene - Raphaël
16
renaissance: SCHILDERKUNST realisme < schoonheid
Meer natuurgetrouw weergegeven Perspectief en dieptezicht Godsdienstige maar ook wereldse onderwerpen Achtergronden worden verzorgd (! Italianen nemen de techniek van de “Vlaamse Primitieven” over!)
17
La Primavera - Botticelli
20
De Schepping van Adam - Michelangelo
21
renaissance: BEELDHOUWKUNST compositie > beweging
David - Michelangelo
22
renaissance: BEELDHOUWKUNST compositie > beweging
Mens staat centraal Naakte beelden met aandacht voor anatomie Aandacht voor houding (= contraposto) Echtheid en realisme Emoties! (werden niet getoond tijdens de middeleeuwen)
25
BAROK : mag het iets meer zijn?
26
BAROK 17de eeuw In dienst van de Kerk
Contrareformatie: de katholieke kerk wil de triomf vd contrareformatie zichtbaar maken en nog meer zielen terugwinnen! De (absolute) vorsten en gegoede burgers gebruiken barok om onderdanen te imponeren en macht te vergroten
27
Barok: BOUWKUNST verticalisme
Symmetrie Veel ornamenten vb. beelden, plantenmotieven) met dure materialen Verticale lijnen dominanter dan horizontale: zuilen en kleine torentjes Veel pracht en praal
28
Sint-Michielskerk (Leuven) - Hesius
29
Bach: Toccata and Fugue in D minor, BWV 565 - YouTube
30
Bach: Toccata and Fugue in D minor, BWV 565 - YouTube
37
Spiegelzaal – Versailles, Parijs
39
Barok: SCHILDERKUNST realisme > schoonheid
De Kruisoprichting - Rubens
40
Barok: SCHILDERKUNST realisme > schoonheid
Religieuze thema’s Contrast licht – donker : centrale figuur in de kijker (clair-obscur) Actie en beweging: pracht en praal (dynamiek) 1 duidelijke diagonale lijn Vb. Rubens, Van Dijck
41
De Kruisafneming - Rubens
43
De Nachtwacht - Rembrandt
45
Barok: BEELDHOUWKUNST compositie < beweging
David - Bernini
46
Barok: BEELDHOUWKUNST compositie < beweging
Religieuze thema’s Beweging: wapperende draperingen, draaiingen vh lichaam emoties
48
Mozes - Michelangelo
49
ROCOCO: mag het iets teveel zijn?
50
ROCOCO: mag het iets teveel zijn?
Begin 18de eeuw: versieringen grilliger, overdreven Pastelachtige kleuren Neigt naar decadentie
52
Trevifontein - Rome
55
En dan nu een oefening…
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.