De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Context Praktijkervaring Monitoraat op maat

Verwante presentaties


Presentatie over: "Context Praktijkervaring Monitoraat op maat"— Transcript van de presentatie:

0 Lezen begint bij goed kijken
Over functionele leesvaardigheid CNO en NDN - 8 mei 2009 Hilde Rombouts Monitoraat op maat

1 Context Praktijkervaring Monitoraat op maat
= taalondersteuning academisch Nederlands = persoonlijke studentenbegeleiding Literatuur (zie bijlage)

2 Inhoud taalbegeleiding leesvaardigheid: bepalende factoren methode

3 Nood bij studenten - lange teksten - onderscheid hoofd- en bijzaken
begrip van het geheel tijdrovend geen woordenboek - onderscheid hoofd- en bijzaken - interpretatie afbeeldingen of grafieken

4 Functionaliteit bij examens: open vragen en meerkeuzevragen
bij studeren : syllabus en handboek, hand-outs en notities bij papers en presentaties: vakliteratuur bij vaktypische opdrachten: wetteksten in RECH; romans, poëzie en theaterstukken in TFL; handleiding bij labopracticum in BIO, …

5 Vakspecifiek materiaal
grote aanpassing t.o. secundair onderwijs = kloof door lengte van de tekst grote hoeveelheid: meerdere teksten over 1 onderwerp vakspecifiek en wetenschappelijk taalgebruik

6 Kenmerken strategisch lezen
de lezer is actief begrijpend tekstgericht de begeleiding verloopt interactief instructiemodel Voor-tijdens-na Van breed naar smal

7 Taak taalbegeleider bewustmaken: leesgedrag?
activeren: lezen is arbeid leesstrategie aanleren

8 Voorspel stilstaan bij de titel en het thema (=voorkennis activeren)
voorspellingen maken bij titel(s) en illustraties de tekst doorbladeren en bekijken: auteur, bron? foto’s, figuren, voetnoten, trefwoorden in marge, nummering, cursivering etc. percipiëren inhoudstafel inspecteren tussentitels registreren

9 De daad bij het woord voorspelling controleren tekst skimmen
a.h.v. inleiding, besluit bijsturen? tekst skimmen Kernzinnen Signaalwoorden, structuurmarkeerders Themawoorden tekst lezen Voorkeurplaatsen Verbindingswoorden en verwijswoorden

10 De daad bij het woord van breed naar smal interactie met
voorkennis voorspelling leesdoel dubbele aandacht inhoudelijk structureel

11 Naspel Verwerking: in functie van leesdoel
Verankering: uitbreiden of wijzigen van voorkennis

12 Wat is spinnenzijde? “Spinrag is gemaakt van het vezeleiwit fibroïne, dat verwant is aan collageen en keratine (…)” “Voor wetenschappelijke en industriële toepassingen gebruikt men vooral de dragline, die zeer sterk is. Dat is de draad waaraan de spin hangt als ze zich laat vallen (…)”

13 “Spinrag is gemaakt van het vezeleiwit fibroïne, dat verwant is aan collageen en keratine (…)”
“Voor wetenschappelijke en industriële toepassingen gebruikt men vooral de dragline, die zeer sterk is. Dat is de draad waaraan de spin hangt als ze zich laat vallen (…)”

14 Groepen nemen doorgaans betere besluiten dan individuen
Groepen nemen doorgaans betere besluiten dan individuen. Ze doen er alleen langer over. […] Eén van de belangrijkste redenen is dat er meer kennis en informatie aanwezig is: […] Een tweede reden is dat er een groter aantal mensen participeert in de probleemoplossing. Als de hele groep heeft kunnen meedenken, ontstaat meer begrip voor het uiteindelijke resultaat. […] Bovendien stimuleren de groepsleden elkaar […].

15 Groepen nemen doorgaans betere besluiten dan individuen
Groepen nemen doorgaans betere besluiten dan individuen. Ze doen er alleen langer over. […] Eén van de belangrijkste redenen is dat er meer kennis en informatie aanwezig is: […] Een tweede reden is dat er een groter aantal mensen participeert in de probleemoplossing. Als de hele groep heeft kunnen meedenken, ontstaat meer begrip voor het uiteindelijke resultaat. […] Bovendien stimuleren de groepsleden elkaar […].

16 Groepen nemen doorgaans betere besluiten dan individuen
Groepen nemen doorgaans betere besluiten dan individuen. Ze doen er alleen langer over. […] Eén van de belangrijkste redenen is dat er meer kennis en informatie aanwezig is: […] Een tweede reden is dat er een groter aantal mensen participeert in de probleemoplossing. Als de hele groep heeft kunnen meedenken, ontstaat meer begrip voor het uiteindelijke resultaat. […] Bovendien stimuleren de groepsleden elkaar […].

17 Groepen nemen doorgaans betere besluiten dan individuen
Groepen nemen doorgaans betere besluiten dan individuen. Ze doen er alleen langer over. […] Eén van de belangrijkste redenen is dat er meer kennis en informatie aanwezig is: […] Een tweede reden is dat er een groter aantal mensen participeert in de probleemoplossing. Als de hele groep heeft kunnen meedenken, ontstaat meer begrip voor het uiteindelijke resultaat. […] Bovendien stimuleren de groepsleden elkaar […].

18 Les lezen Groepen nemen doorgaans betere besluiten dan individuen. Ze doen er alleen langer over. […] Eén van de belangrijkste redenen is dat er meer kennis en informatie aanwezig is: […] Een tweede reden is dat er een groter aantal mensen participeert in de probleemoplossing. Als de hele groep heeft kunnen meedenken, ontstaat meer begrip voor het uiteindelijke resultaat. […] Bovendien stimuleren de groepsleden elkaar […].

19 actief dialogeren met de tekst.
Goed lezen is … nauwgezet kijken en actief dialogeren met de tekst.

20 Bronnen Nora Bogaert (e.a.). Aan het werk! Adviezen ter verbetering van functionele leesvaardigheid in het onderwijs, Nederlandse Taalunie, 2008 M. Walraven; Instructie in leesstrategieën. Problemen met begrijpend lezen en het effect van instructie aan zwakke lezers. Paedologisch instituut, Amsterdam, 1995 D. Stalpers en J. Wammes. Leesstrategieën voor studieboeken. Reeks: Studeren in het hoger onderwijs, Nederlands Centrum Buitenlanders, Utrecht, 2003

21 Contactgegevens Monitoraat op maat –
taalondersteuning academisch Nederlands Hilde Rombouts Linguapolis, Prinsstraat 8, 2000 Antwerpen Tel


Download ppt "Context Praktijkervaring Monitoraat op maat"

Verwante presentaties


Ads door Google