Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNienke Van Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Sensibilisatie en communicatie De geïntegreerde aanpak Pieter De Neve, Afdeling Communicatie
2
Communicatie + handhaving Verkeersveiligheid verhogen = werken aan mentaliteits- en gedragswijziging bij weggebruikers Gedragswijziging door: Handhaving (repressie) Politiediensten Sensibilisatie en communicatie (preventie) BIVV
3
Communicatie + handhaving Ideaal: combinatie van beide = geïntegreerde aanpak versterkend effect! Tot voor kort: “Meer controles = meer veiligheid” “Sensibilisatie werkt niet” Nu: inzicht groeit dat combinatie noodzakelijk is
4
“Meer controles = meer veiligheid” Maar… •Indien geen communicatie, slechts tijdelijk effect (gebrek aan draagvlak “zakkenvullers”) •Meer effect indien handhavingscommunicatie aanwezig (bv. bordje “Uw snelheid wordt gecontroleerd.”) •Echte gedragswijziging slechts door juist kader kader creëren door communicatie
5
“Sensibilisatie werkt niet” Maar… Communicatie beïnvloedt kennis en houding… maar weinig of niet gedrag! Cfr. reclame: creëert aankoopvoorkeur, geen aankopen zelf Sensibilisatie werkt wél, maar voor gedragswijziging is meer nodig, nl. positieve en negatieve gedragsstimuli = handhaving!
6
Best practice geïntegreerde aanpak: Start in 1995 snel groot succes door: (a) geslaagde sensibilisatie: •Medewerking van de brouwersindustrie (Arnoldus Groep) •Sympathieke, niet-paternalistische toon •Bruikbare oplossing (beurtrol) •Herhaling en continuïteit •… en (b) medewerking politiediensten (handhaving) sinds het begin
7
Best practice geïntegreerde aanpak: Succes inspiratie voor andere Europese landen •2001: Nederland, Frankrijk, Griekenland •2004: 13 landen! •Geïntegreerde aanpak voor EC ondertussen vanzelfsprekende voorwaarde, ook voor andere domeinen (snelheid, gordel, …)
8
De wortel en de stok Handhaving alleen straffen! Straf = verkeersboete Beloning = geschenkje Bv. Bob-campagne: combinatie controles (boetes) en Bob-sleutelhanger (geschenk) Positieve + negatieve stimuli = gedragsbeïnvloeding
9
Gadgets Geschenkjes BIVV-campagnes: gadgets •Bob-sleutelhanger •Gordeldier •…. Formulier uw voorkeur BIVV-aanbod voor acties met geld uit boetefonds Folders en brochures
10
Folders en brochures - praktisch Slechts beperkte hoeveelheid gratis exemplaren per politiezone Tijdig bestellen Betalende herdruk met logo van de zone indien voldoende oplage tijdig aanvragen
11
BIVV politiediensten Begin van het jaar: campagnekalender Voor elke campagne: brief met aankonding + vraag voor ondersteunende acties Nieuwsbrieven (e-mail)
12
Kalender 2006 13/02 – 12/03: nieuwe wetgeving (boete-indeling) 10/04 – 07/05: motorrijders 05/06 – 02/07: snelheid 01/08 – 27/08: snelheid (weekendongevallen) 25/09 – 22/10: gordel 01/12 – 15/01/07: Bob + AANDACHTSPUNTEN bovenop campagnes (geen affichage, maar aandacht in TV- uitzendingen, op de website …)
13
Nieuwe wetgeving (boete-indeling) •Treedt in werking op 31 maart 2006 •Logischere indeling •4 categorieën •Snelheid: ‘’progressieve’’ boetes •Communicatie via gadget (‘’boetekaart’’) eerst gratis, dan betalend
14
Meldpunt eenvoudiger verkeersreglement op ikbenvoor.be •Commissie belast met vereenvouding van de verkeersregels (S.G.) •Suggesties, opmerkingen, problemen •Thema’s: infrastructuur, snelheid, alcohol/drugs, verkeersregels, vervoersmiddelen
15
Bent u reeds voor ?
16
Wat is ikbenvoor ? Groepering van duizenden positief ingestelde burgers en organisaties die zich engageren om de verkeersveiligheid te bevorderen. Waarom ikbenvoor ? • Er is nood aan een grote nationale dynamiek die individuele burgers en organisaties aanzet om zélf actie te ondernemen. • Dit zal de efficiëntie van de maatregelen van de overheid bevorderen. • De ultieme doelstelling is om het aantal verkeersdoden met 50% te verminderen tegen 2010.
17
Concept Communicatie naar, participatie en engagement van elke doelgroep staan centraal Burgers Bewe- gingen Overheid Bedrijven HandhavingSensibilisatie
18
Communicatie • Website = centrale element • Actie- / infofolder • Promotie-materiaal Ikbenvoor materiaal voor aangesloten leden • Gerichte communicatie Nieuwsbrief Engagement & Participatie • Indivuele burgers, verenigingen en organisaties, bedrijven, …
19
Vragen en discussie Dank u. info@bivv.be
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.