Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDirk Sasbrink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Markets, Hierarchies and Hegemony
-Charles Perrow- Aline De Vleminck 2e bachelor Sociologie
2
Theorie van Williamson
Williamson : Markten Hiërarchische structuren Hiërarchie= economie met enkele producenten = efficiënter = transactiekosten zijn het laagst
3
Stelling van Perrow Perrow:
Beperken van transactiekosten=minder belang Efficiëntie komt voort uit hegemonie controle over arbeid kosten externaliseren
4
Kritiek Aantal contradicties in werk Williamson
Williamson herroept voordelen van hiërarchie spreekt zichzelf tegen Perrow: nadelen zijn belangrijk ! Williamson ondergraaft eigen werk
5
Voorbeeld externe kapitaalmarkt
Williamson: management kan kapitaalbehoeften vd divisies beter inschatten dan de kapitaalverschaffers Perrow: valse vergelijking Externe kapitaalmarkt (investeerders) management D1 D2 D3 D4 O1 O2 O3 O4
6
Besluit Perrow: kapitaalverschaffers kunnen behoeften van individuele ondernemingen beter inschatten dan de behoeften van multi-divisionele onderneming. Williamson Ander probleem: ontbreken definitie transactiekosten
7
Voorbeeld muziekindustrie
Tot jaren ’50: muziekindustrie gedomineerd door 4 ondernemingen Maar vraag naar nieuwe muziekvormen Technologische veranderingen: - TV - Fm - goedkope radio’s - LP’s
8
4 grote ondernemingen spelen niet in op de wijzigingen
toetredingskost markt daalt nieuwe ondernemingen Transactiekosten minimaal voor nieuwe ondernemingen gevolg: dominantie grote 4 verdwijnt Grote 4 kopiëren nieuwe ondernemingen
9
Grote ondernemingen ontevreden met nieuwe situatie
willen dominantie terug Hiervoor tussenkomen in de markt Krijgen hierdoor dominante positie terug Perrow: nastreven van hegemonie over de markt bepaalde evolutie in economie en NIET het beperken van transactiekosten
10
Conclusie Technologische verandering
Op zoek naar marktcontrole (hegemonie) Voor 1950: 4 grote markt- leiders OLIGOPOLIE Toetreding kleine ondernemingen AFZWAKKING OLIGOPOLIE Integratie HERSTEL OLIGOPOLIE vd 4 grote ondernemingen
11
Conclusie Evolutie economische structuren in de muziekindustrie:
= gedreven door zoek naar hegemonie (Perrow) = gedreven door nastreven van beheersing transactiekosten (Williamson)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.