Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPaula Peters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
www.burgemeesters.nl De communicatie na de brand bij Chemie-Pack Wouter Jong Nederlands Genootschap van Burgemeesters
2
www.burgemeesters.nl
4
Vertrouwen in overheid bij crises. Hoe groter de onzekerheid, hoe belangrijker het vertrouwen wordt.
5
www.burgemeesters.nl Vertrouwen in overheid kan bij crises anders liggen. Weinig vertrouwen kabinet-Balkenende, wel vertrouwen in aanpak SARS-epidemie
6
www.burgemeesters.nl Kort op de bal zitten qua communicatie. Probleem: interne crisisstructuur, overleggen, afstemming regio’s en landelijk.
7
www.burgemeesters.nl Ja maar… Moet je dan de hele dag op internet zitten ofzo? Hoe zorg je voor 24/7 aanwezigheid op social media?
8
www.burgemeesters.nl
9
Apps en rss-feeds en andere middelen om op de hoogte te raken van een crisis van jouw eigen organisatie.
10
www.burgemeesters.nl Belangrijk om “radar” aan te zetten. Het gaat niet om de feiten maar om de perceptie van de feiten. De feiten komen uit de hulpdiensten. Burgemeester slaat in communicatie de brug tussen feiten en perceptie.
11
www.burgemeesters.nl Percepties bepalen de werkelijkheid
12
www.burgemeesters.nl Wie bepaalt of bewonersbijeenkomst nodig is?
13
www.burgemeesters.nl Laat omgeving ‘scannen’ om niet verrast te worden door informatie die buiten rondgaat. Sluit aan op informatie die buiten rondgaat en stel vast wat de perceptie is.
14
www.burgemeesters.nl Scannen? Hoebedoelu?
15
www.burgemeesters.nl Google Realtime
16
www.burgemeesters.nl Grip op de situatie krijgen door advies in te winnen, in scenario’s te denken en interactie met buitenwereld vast te houden
17
www.burgemeesters.nl Hoe zorg je ervoor dat iedereen op dezelfde wijze communiceert? Niet dat de een iets totaal anders zegt dan de ander bijv.?
18
www.burgemeesters.nl Communicatie als professie neerzetten
19
www.burgemeesters.nl Zou deze boodschap niet aangepast moeten worden? 'Ga direct naar binnen, sluit deuren en ramen, zet (regionale) radio of tv aan'
20
www.burgemeesters.nl Hoe bereik je mensen zonder Twitter tijdens crises? Twitter is niet zaligmakend, toch? Leren van Amber Alert Brand Kijfhoek in Zwijndrecht
21
www.burgemeesters.nl Betekent wel dat je moet weten wie smaakmakers op twitter zijn. Zonder retweet geen impact.
22
www.burgemeesters.nl Hoe bereik je mensen zonder Twitter tijdens crises? Twitter is niet zaligmakend, toch?
23
www.burgemeesters.nl “Zet iemand met een iPhone in een opvanghal en iedereen is geinformeerd.” Maar ook: tickertape RTV Rijnmond, bewonersbrieven, bijeenkomsten etc.
24
www.burgemeesters.nl Hoe bereik je mensen zonder Twitter tijdens crises? Twitter is niet zaligmakend, toch? Leren van Amber Alert
25
www.burgemeesters.nl Sluit aan op kennisniveau buitenwereld. Bevestig wat klopt en ontkracht geruchten die niet kloppen.
26
www.burgemeesters.nl Resumerend: De buitenwereld bepaalt of iets een crisis is. Communicatie via gemeente of crisis.nl moet toegevoegde waarde hebben. Houdt snelheid erin met communicatie. En: er is meer dan social media alleen.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.