Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDagmar Monica Zimmermann Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
de twee & de tien stammen (II)
13 oktober 2019 Zoetermeer
2
Juda = 2 stammen Rehabeam
samenvatting vorige keer de scheuring van de twaalf stammen na Salomo Israël = 10 stammen Jerobeam Juda = 2 stammen Rehabeam
3
samenvatting vorige keer
de scheuring van de twaalf stammen na Salomo hoe het tienstammen rijk (=Israël) naar het Noorderland in ballingschap ging (o.l.v. Assyrië)
4
samenvatting vorige keer
de scheuring van de twaalf stammen na Salomo hoe het tienstammen rijk (=Israël) naar het Noorderland in ballingschap ging (o.l.v. Assyrië) hoe anderhalve eeuw later ook het twee stammenrijk (Juda) in ballingschap werd gevoerd (o.l.v. Babylonië)
5
samenvatting vorige keer
de scheuring van de twaalf stammen na Salomo hoe het tienstammen rijk (=Israël) naar het Noorderland in ballingschap ging (o.l.v. Assyrië) hoe anderhalve eeuw later ook het twee stammenrijk (Juda) in ballingschap werd gevoerd (o.l.v. Babylonië) zeventig jaar later o.l.v. het Perzische rijk (Kores) wordt heel het volk opgeroepen de tempel te Jeruzalem te herbouwen
6
samenvatting vorige keer
de scheuring van de twaalf stammen na Salomo hoe het tienstammen rijk (=Israël) naar het Noorderland in ballingschap ging (o.l.v. Assyrië) hoe anderhalve eeuw later ook het twee stammenrijk (Juda) in ballingschap werd gevoerd (o.l.v. Babylonië) zeventig jaar later o.l.v. het Perzische rijk (Kores) wordt heel het volk opgeroepen de tempel te Jeruzalem te herbouwen sinds deze tijd dateert de term 'Jood'; het verwijst naar de oriëntatie op Jeruzalem in Judea
7
samenvatting vorige keer
de scheuring van de twaalf stammen na Salomo hoe het tienstammen rijk (=Israël) naar het Noorderland in ballingschap ging (o.l.v. Assyrië) hoe anderhalve eeuw later ook het twee stammenrijk (Juda) in ballingschap werd gevoerd (o.l.v. Babylonië) zeventig jaar later o.l.v. het Perzische rijk (Kores) wordt heel het volk opgeroepen de tempel te Jeruzalem te herbouwen sinds deze tijd dateert de term 'Jood'; het verwijst naar de oriëntatie op Jeruzalem in Judea slechts een relatief klein deel keert terug, maar het teruggekeerde volk heet Israël (nooit Juda!) en het representeert alle twaalf stammen
8
samenvatting vorige keer
de scheuring van de twaalf stammen na Salomo hoe het tienstammen rijk (=Israël) naar het Noorderland in ballingschap ging (o.l.v. Assyrië) hoe anderhalve eeuw later ook het twee stammenrijk (Juda) in ballingschap werd gevoerd (o.l.v. Babylonië) zeventig jaar later o.l.v. het Perzische rijk (Kores) wordt heel het volk opgeroepen de tempel te Jeruzalem te herbouwen sinds deze tijd dateert de term 'Jood'; het verwijst naar de oriëntatie op Jeruzalem in Judea slechts een relatief klein deel keert terug, maar het teruggekeerde volk heet Israël (nooit Juda!) en het representeert alle twaalf stammen Jeremia had geprofeteerd (3:18) dat Juda en Israël samen vanuit het Noorderland zouden terugkeren
9
samenvatting vorige keer
de scheuring van de twaalf stammen na Salomo hoe het tienstammen rijk (=Israël) naar het Noorderland in ballingschap ging (o.l.v. Assyrië) hoe anderhalve eeuw later ook het twee stammenrijk (Juda) in ballingschap werd gevoerd (o.l.v. Babylonië) zeventig jaar later o.l.v. het Perzische rijk (Kores) wordt heel het volk opgeroepen de tempel te Jeruzalem te herbouwen sinds deze tijd dateert de term 'Jood'; het verwijst naar de oriëntatie op Jeruzalem in Judea slechts een relatief klein deel keert terug, maar het teruggekeerde volk heet Israël (nooit Juda!) en het representeert alle twaalf stammen Jeremia had geprofeteerd (3:18) dat Juda en Israël samen vanuit het Noorderland zouden terugkeren de Bijbel kent geen 'verloren tien stammen'
10
enkele aanvullingen sinds de Babylonische ballingschap is Israël nooit meer een (Davidisch) koninkrijk geweest 1
11
enkele aanvullingen sinds de Babylonische ballingschap is Israël nooit meer een (Davidisch) koninkrijk geweest de profeet Ezechiël profeteert dat in de dagen van de Messias ("één herder") over twaalf de twaalf stammen koning zou zijn... 1
12
21 ... zo zegt mijn Heer JAHWEH,
Ezechiël 37 zo zegt mijn Heer JAHWEH, aanschouw, Ik neem de zonen van Israël uit het midden van de natiën waarheen zij gingen en vandaar zal Ik hen bijeenroepen en hen van rondom brengen naar hun grond.
13
22 En Ik maak hen tot één natie in het land op de bergen van Israël
Ezechiël 37 22 En Ik maak hen tot één natie in het land op de bergen van Israël en één koning zal over hen allen tot koning zijn. Zij zullen niet meer twee natiën zijn en niet meer verdeeld in twee koninkrijken. ná de verzameling uit de volken en o.l.v. de ene Koning wordt Israël weer één koninkrijk >>
14
schematische uitbeelding:
Salomo Kores Messias één koning één koninkrijk 10 12 12 2
15
enkele aanvullingen nergens in het Nieuwe Testament worden de tien stammen apart van de twee stammen gezien 2
16
enkele aanvullingen nergens in het Nieuwe Testament worden de tien stammen apart van de twee stammen gezien Paulus beschouwt de twaalf stammen als een godsdienstige eenheid... 2
17
zijn zich bewust van "de belofte" hebben weet van "de vaderen"
Handelingen 26 6 En nu, om de hoop op de belofte die door God tot de vaderen kwam, sta ik om geoordeeld te worden, 7 welke ONZE TWAALF STAMMEN, met intensiteit, nacht en dag [God] dienende, hopen te bereiken. Omtrent deze hoop, wordt ik onder Joden aangeklaagd o koning. onze twaalf stammen... zijn zich bewust van "de belofte" hebben weet van "de vaderen" dienen vanwege "de hoop" God intensief vormen dus een godsdienstige eenheid => geen 'verloren tien stammen'
18
tien stammen: onwetend over eigen identiteit
19
tien stammen: onwetend over eigen identiteit
20
Efeze 2 vervreemd van het burgerschap van Israël
21
jullie eens, de natiën in vlees, die 'voorhuid' genoemd wordt
Efeze 2 11 Daarom herinner je, jullie eens, de natiën in vlees, die 'voorhuid' genoemd wordt door de zogenaamde 'besnijdenis' (in vlees met mensenhanden),
22
verwijst naar de natiën in het algemeen: uitgesloten (NBG51);
Efeze 2 12 dat jullie in die periode zonder Christus waren, vervreemd van het burgerschap van Israël en gasten van de verbonden van de belofte, geen hoop hebbende en zonder God in de wereld. dubbelzinnig: verwijst naar de natiën in het algemeen: uitgesloten (NBG51); verwijst naar geassimileerde Israëlieten; als de boodschap van het Evangelie naar de natiën gaat, komt het daarmee ook bij de ex-Israëlieten terecht.
23
Genesis 48 volheid van natiën
24
zó komt de eerstgeboortezegen terecht bij... de natiën!
Genesis 48 19 En zijn vader weigerde en zei: ik weet het mijn zoon, ik weet het. Ook hij (=Manasse) zal tot een volk worden en hij zal groot worden. En niettemin zal zijn kleine broer (=Efraïm) groter zijn dan hij, en zijn zaad zal een volheid van natiën worden. Efraïm zou een groot volk worden maar "zijn zaad" zou ook (vol) onder de natiën (= gojiem) gerekend worden. zó komt de eerstgeboortezegen terecht bij... de natiën!
25
Romeinen 11 25 Want ik wil niet dat jullie onwetend zijn broeders van dit geheim (opdat jullie niet eigenzinnig zouden zijn): dat een gedeeltelijke verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de natiën zou binnengaan, 26 en zó zal geheel Israël gered worden, zoals geschreven staat... = herinnert aan de eerstgeboortezegen die via Efraïms zaad bij de natiën terecht kwam
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.