Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBruno Peeters Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
2
INFORMATIEAVOND Klas…..
3
PROGRAMMA COMMUNICATIE ALGEMENE INFORMATIE
AFDELINGS SPECIFIEKE INFORMATIE LAPTOP BALANSVERSLAG
4
COMMUNICATIE
5
COMMUNICATIE Mentor Afdelingsleider Sectordirecteur Rector
Het eerste aanspreekpunt is altijd de mentor Dhr./ Mevr. :……. adres: ……. MENTORTAKEN MENTOR TAKEN: Leerlingen activeren en stimuleren Altijd eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders Contactpersoon tussen ouders en vakdocenten Bewaken van resultaten (SOM) en sociaal/emotioneel welbevinden van leerlingen Absentie controle (SOM WANNEER KOMT U BIJ MR. HEIJMANS? Bijzonder verlof Contactouders Bijzondere omstandigheden VERDERE TAKEN AFDELINGSLEIDER Dagelijkse gang van zaken Overleg met mentoren Kwaliteitsbewaking en onderwijskundige aansturing van de afdeling TVWO Aansturen afdeling TVWO
6
TELEFOONNUMMER SCHOOL: 045-5315656
AFDELINGSLEIDER Dhr Heijmans SECTORDIRECTEUR Mw.Curfs-Meys TELEFOONNUMMER SCHOOL:
7
Dhr. Curfs: bedrijfsvoering Dhr. Schoenmakers: VMBO
ORGANISATIE Rector: Dhr. van Eyk Sectordirecteuren: Dhr. Curfs: bedrijfsvoering Mw. Curfs: (T)VWO Mw. Hacking: VMBO/HAVO Afdelingsleiders: Dhr. Heijmans: TVWO Mw. Beaumont: VWO Mw. Schreurs: HAVO bobo Dhr. Kohl: HAVO onbo Dhr. Schoenmakers: VMBO
8
ALGEMENE INFORMATIE TOETSING BANDUUR ONDERBOUW STUDIELESSEN ONDERBOUW
RAPPORTAGE OVERGANGSNORMEN BEGELEIDING ABSENTIE STRAFUUR PLUSPROGRAMMA’S MOG VERKEER EN VEILIGHEID
9
Alle cijfers tellen mee voor overgang. Overhoringen
TOETSING Alle cijfers tellen mee voor overgang. Overhoringen Werkstukken/ verslagen/ presentaties Proefwerken in PTD* (planning van toetsing en doorstoming) 3 Toetsweken Toets gemist/ inhaalmoment Onderbouw: di en do, u PTD staat op de website Inhaaluur OB in lokaal 255
10
De volgende leergebieden worden aangeboden:
BANDUREN ONDERBOUW De volgende leergebieden worden aangeboden: Stillezen voor zowel tvwo als vwo EIO opdrachten voor alleen tvwo EIO = Europese en Internationale Oriëntatie Doel: extra ondersteuning voor een bepaald vak/verdieping/specifieke afdelings doelen.
11
STUDIELESEN ONDERBOUW
Impuls: studie- en sociaal-emotionele vaardigheden
12
RAPPORTAGE HERFST leerlingbespreking KERST cijferbespreking rapport 1 mogelijk actieplan PASEN cijferbespreking rapport 2 rapport met advies voor jaar 2 ZOMER cijferbespreking rapport 3 bevorderen naar hetzelfde of een lager niveau (= HAVO) of bespreken
13
OVERGANGSNORMEN Zie website Meer informatie bij het Kerstrapport
14
Externe studiebegeleiding Tutor
O-team Dyslexie Dyscalculie Externe studiebegeleiding Tutor Het O-team ( Ondersteuningsteam) bidet ondersteuning bij persoonlijke omstandigheden zoals rouwverwerking, faalangst, pesten etc. Er is een dyslexie coach Er is een dyscalculie coach Externe studiebegeleiding : Tutor uit de bovenbouw geeft bijles tegen geringe vergoeding
15
Ouder informeert meldpunt, bij terugkeer absentiebriefje
Ongeoorloofd verzuim (strafuur/VSV) Absentie vooraf bekend (via briefje) Na afwezigheid (via briefje) Bijzonder verlof (aanvraag bij AL) Afmelding bij PTD toets in de toetsweek Bij ziekte: Ouder informeert tussen 8.00 en 8.15 uur het meldpunt. Na weekend nieuwe ziekmelding indien nodig. Bij terugkeer absentiebriefje inleveren bij het meldpunt. Te laat komen: Zonder briefje van ouders wordt de leerlingen genoteerd als “te laat zonder reden” en moet hij/zij zich de volgende dag om 8.00uur melden. Bij 5x te laat strafmiddag en mail naar ouders, bij 10x afwezig melding VSV. Geen afmelding van ouders is ongeoorloofd verzuim. Vooraf bekende afwezigheid: vooraf melden bij meldpunt, indien korter dan 24 uur vooraf melden bij afdelingsleider. Na afwezigheid maakt de leerling zelf afspraken met de mentor/vakdocent om stof en toetsen in te halen Bijzonder verlof vooraf met afdelingsleider overleggen Dag voor vakanties: strenge absentiecontrole en melding VSV, vakanties beginnen op zaterdag
16
Ongeoorloofd gebruik mobiele telefoon in klas
STRAFUUR ONDERBOUW Vrijdag 8e uur Ongeoorloofd gebruik mobiele telefoon in klas (de telefoon moet aan het begin van de les in de zgn. telefoonzak geplaatst worden, zie ook leefregels) Verwijdering Te laat Spijbelen
17
TE LAAT Als leerlingen zonder reden te laat komen, moeten zij zich de eerstvolgende schooldag om 8:00 melden op school. Leerlingen die zich de aankomende schooldag niet om 8:00 melden, hebben direct een strafuur te pakken. Leerlingen die met reden te laat komen, hoeven zich niet om 8:00 ’s morgens te melden. Bij ziekte: Ouder informeert tussen 8.00 en 8.15 uur het meldpunt. Na weekend nieuwe ziekmelding indien nodig. Bij terugkeer absentiebriefje inleveren bij het meldpunt. Te laat komen: Zonder briefje van ouders wordt de leerlingen genoteerd als “te laat zonder reden” en moet hij/zij zich de volgende dag om 8.00uur melden. Bij 5x te laat strafmiddag en mail naar ouders, bij 10x afwezig melding VSV. Geen afmelding van ouders is ongeoorloofd verzuim. Vooraf bekende afwezigheid: vooraf melden bij meldpunt, indien korter dan 24 uur vooraf melden bij afdelingsleider. Na afwezigheid maakt de leerling zelf afspraken met de mentor/vakdocent om stof en toetsen in te halen Bijzonder verlof vooraf met afdelingsleider overleggen Dag voor vakanties: strenge absentiecontrole en melding VSV, vakanties beginnen op zaterdag Ziek bij PTD/toetsweek bovenbouw: Vóór de toets telefonisch afmelden bij de concierge EN schriftelijke afmelding bij de afdelingsleider binnen 24 uur. Alleen bij juiste afmelding heeft leerling recht op een inhaalwerk, anders een 1.0 Ziek bij PTA/toetsweek bovenbouw: Vóór de toets telefonisch afmelden bij de concierge EN schriftelijke afmelding bij de afdelingsleider binnen 24 uur. Alleen bij juiste afmelding heeft leerling recht op een inhaalwerk, anders een 1.0
18
Extra uitdaging voor talenten
PLUS PROGRAMMA Extra uitdaging voor talenten Leerling die bovengemiddeld presteert een verdiepingsproject aanbieden Contract (voorwaarden) Mogelijkheid to skippen lessen Altijd in overleg met plus coach Voor wie: leerlingen die bovengemiddeld presteren Doel: extra uitdaging, verhogen van motivatie en creativiteit, leerling kans geven aan zijn/haar passie te werken Coaches: Dhr. ElHassouni en Dhr. Hazen
19
Geeft breder beeld van de leerling
MOG BEOORDELING IN SOM M= Motivatie O= Organisatie G= Gedrag Geeft breder beeld van de leerling Niet zichtbaar voor ouders en leerlingen Doel: breder beeld van de leerlingen waardoor we sneller kunnen achterhalen waarom een leerling niet goed presteert M=Motivatie - Leerling toont oprechte interesse in de les/stelt vragen - Leerling heeft meestal het huiswerk in orde - Leerling let goed op - Leerling heeft geen onverschillige houding O= Organisatie - De leerling heeft zijn spullen op orde - De leerling gebruikt de agenda goed - De leerling heeft goede planning van huiswerk en toetsen G=Gedrag - De leerling is stil/teruggetrokken/afwezig - De leerling is druk, snel afgeleid - De leerling is een teamplayer - De leerling is een leider - De leerling is een pester MOG is voor ouders niet zichtbaar in SOM
20
VERKEER EN VEILIGHEID OP VERZOEK VAN LEERLINGEN, OUDERS EN TEAM: Dringend verzoek om de verkeersborden te respecteren voor school i.v.m. veiligheid van de fietsers ALVAST BEDANKT VOOR UW MEDEWERKING!!
21
OUDERPARTICIPATIE EIJKHAGEN
OuderAdviesRaad (OAR) Dit is een groep ouders die een aantal keren per jaar met de directie samenkomt om schoolse zaken te evalueren of voor te bereiden. Tevens geeft de OAR advies aan de directie over voorgenomen plannen. De leden zijn evenredig verdeeld over de jaarlagen en niveaus.
22
OUDERPARTICIPATIE EIJKHAGEN
GEZOCHT: OAR-LEDEN! Graag opgeven bij de mentor van uw kind, vanavond of per mail, na opgave volgt meer informatie. Tijdsinvestering per jaar: 6 à 7 x per jaar vergaderen. ALVAST HARTELIJK DANK!!!!!!!!!!!
23
TTO BRUGKLAS Afdelingsspecifieke Informatie
24
BRUGKLASKAMP RBA OVERGANGSNORMEN REIZEN PARENT COUNCIL PUPIL COUNCIL BUDDY-SYSTEM MUSICAL
25
TTO BRUGKLAS KAMP Feedback?
Tijdens het kamp zijn er vele activiteiten zoals o.a. een aantal Engelstalige mini-lessen, kennismakingsspelletjes, sportactiviteiten, speurtocht, music quiz, Engels ontbijt, speurtocht door school, bedtime story etc. Het 2-daagse kamp heeft twee doelen: Leerlingen onderdompelen in de Engelse taal Kennismaking met elkaar, leerlingen en tto docenten
26
RBA RUBRIC BILINGUAL ATTITUDE
Een aanvulling op de vwo norm voor tto leerlingen Hiermee stellen we vast of een leerling Engels spreekt, zowel tijdens de lessen, als buiten de lessen om Interactie met de docent en sociale interactie worden o.a. beoordeeld. Niet het niveau maar vooral het gebruik van de Engelse taal is van belang Op het rapport staan de RBA beoordelingen voor elk vak dat in het Engels wordt gegeven Vanaf Kerst is de RBA beoordeling onderdeel van de overgangsnormen. In aanvulling op de vwo norm geldt voor de tvwo leerling dat hij/zij voldoet aan de RBA norm. Hij/zij is bevorderd naar het volgende leerjaar tto als hij/zij maximaal 3 keer een F (fail) heeft voor de beoordelingen van de RBA (Rubric Bilingual Attitude). Een leerling is bespreekgeval als hij/zij 4 of 5 keer een F (fail) heeft. Bij 6 of meer keer F (fail) wordt de leerling uitgesloten van verdere deelname aan het tto. De volledige uitleg van de RBA beoordeling (Rubric Bilingual Attitude) is binnenkort te vinden op onze website bij tweetalig onderwijs
27
RUBRIC BILINGUAL ATTITUDE
Points: 1 2 3 4 A: Private interaction with teacher Speaks too little to be assessed. Speaks English when asked to, but otherwise Dutch. Mostly speaks English to the teacher, but not outside the class. Always speaks English to the teacher in class, mostly outside the class. Always speaks to the teacher in English, both in and outside the class. B: Questions and answers during lesson Finds it hard to speak English in public. Announces in English when switching to Dutch. Tries to speak in English, but isn’t very confident in doing that. Switches to Dutch for some words while answering in English. Student only occasionally lapses into Dutch, but speaks English confidently. Consistently and confidently speaks English. C: Group work and social interaction with classmates Speaks English when asked to. Switches to English when teacher approaches. Consistently slips back to speaking Dutch. Makes an effort to speak English but does need occasional reminding. Answers in the language of the question. Mostly speaks English. Encourages and assists others to speak English, for example by always answering in English. Consistently and confidently speaks English. Encourages and assists others to speak English, for example by always answering in English.
28
OVERGANGSNORMEN Een aanvulling op de vwo norm voor tto leerlingen
Indien een leerling meer dan 3 “FAILS” heeft dan is hij/zij een bespreekgeval, en dus niet automatisch bevorderbaar. Hiermee stellen we vast of een leerling Engels spreekt, zowel tijdens de lessen, als buiten de lessen om Interactie met de docent en sociale interactie worden o.a. beoordeeld. Niet het niveau maar het gebruik van de Engelse taal is van belang Op het rapport staan de RBA beoordelingen voor elk vak dat in het Engels wordt gegeven Vanaf Kerst is de RBA beoordeling onderdeel van de overgangsnormen. In aanvulling op de vwo norm geldt voor de tvwo leerling dat hij/zij voldoet aan de RBA norm. Hij/zij is bevorderd naar het volgende leerjaar tto als hij/zij maximaal 3 keer een F (fail) heeft voor de beoordelingen van de RBA (Rubric Bilingual Attitude). Een leerling is bespreekgeval als hij/zij 4 of 5 keer een F (fail) heeft. Bij 6 of meer keer F (fail) wordt de leerling uitgesloten van verdere deelname aan het tto. De volledige uitleg van de RBA beoordeling (Rubric Bilingual Attitude) is binnenkort te vinden op onze website bij tweetalig onderwijs
29
REIZEN Work in progress England
Eén klas naar Canterbury en één klas naar Brighton
30
PARENT COUNCIL & PUPIL COUNCIL
Opgebouwde traditie waarbij zowel ouders als leerlingen gehoord worden over de dagelijkse gang van zaken, ouderparticipatie en de participatie van leerlingen. Per klas 1 lid van de Pupil Council Per laag 2 ouders lid van de Parent Council. We zoeken nog 2 brugklas ouders, aanmelden kan bij dhr. Heijmans Opgebouwde traditie waarbij zowel ouders als leerlingen gehoord worden over de dagelijkse gang van zaken, ouder participatie/leerlingen participatie Per klas 1 lid van de Pupil Council Per laag 2 ouders lid van de Parent Council. We zoeken nog 2 brugklas ouders. Aanmelden kan bij dhr Heijmans
31
Senior geeft steun aan de junior op het gebied van hun portfolio.
BUDDY-SYSTEM Peer-to-peer system waarin een leerling uit de onderbouw (junior) gekoppeld wordt aan een leerling uit de bovenbouw (senior). Senior geeft steun aan de junior op het gebied van hun portfolio. Leerlingen komen een keer of 6 per jaar samen. Leerlingen leren van elkaar. Persoonlijke ontwikkeling word steeds belangrijker in het onderwijs. Op deze manier leren ze stapje voor stapje analyseren en evalueren. We zitten nog in de opstartfase.
32
TTO MUSICAL Jaarlijks terugkerend evenement waarbij, onder leiding van mevrouw Velraeds een volledig Engelstalig toneelstuk/musical wordt opgevoerd. Audities na de herfstvakantie Repetities op zondagmiddag Drama, zang, dans en ondersteuning Leerjaar overstijgend Voorstellingen: 1 en 3 april 2020, Theater Heerlen
33
LITTLE VICTORIANS Uitvoering: 28 oktober 2019 Uitnodiging volgt!
Jaarlijks evenement voor de brugklas waarbij, onder leiding van Phileas fogg een volledig Engelstalig toneelstuk in één middag/avond wordt voorbereid en uitgevoerd door de leerlingen van de brugklas. Uitvoering: 28 oktober 2019 Uitnodiging volgt!
34
LAPTOP
35
In schooljaar gebruiken leerlingen in de brugklas, de derde klassen en in hv4 laptops in veel lessen. De docent bepaalt op welke manier de laptops worden ingezet. Leerlingen dienen de laptop elke dag bij zich te hebben. De laptop moet opgeladen zijn om zo een hele lesdag gebruikt te kunnen worden. Het is niet toegestaan tijdens de lessen de laptops te gebruiken voor andere zaken dan door de docent zijn aangegeven.
36
De school is niet aansprakelijk voor verlies, beschadiging of diefstal (ook niet voor diefstal uit een kluisje). Ouders wordt geadviseerd een verzekering voor die risico's af te sluiten. Leerlingen moeten er zelf voor zorgen dat hun laptop altijd veilig is opgeborgen als zij deze niet gebruiken. Bij technische problemen kunnen leerlingen zich melden bij de afdeling ICT.
37
In de klassen die gebruik maken van de laptop moeten de telefoons in het telefoonhotel
Na een toets mag een leerling niet op de laptop. Leerlingen dienen een leesboek mee te nemen.
38
BALANSVERSLAG
39
INFORMATIE OVER UW KIND
Hulp van ouders: Geef bijzonderheden met betrekking tot uw zoon of dochter door aan de mentor. Controleer uw gegevens in SOM! INFORMATIE OVER UW KIND Het balansverslag graag via mail versturen naar de mentor. NAW-gegevens op website a.u.b. controleren HULP VAN OUDERS Iets speciaals in de thuissfeer? Laat het ons z.s.m. weten! Betrokkenheid van ouder(s) bij school zorgt voor significant betere schoolresultaten Netheid in schriften/werkboeken Effectief studeren: variatie bij huiswerk, kijk eens op
40
Zijn er nog vragen ?? ? TOT ZIENS
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.