De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sociale aanpak 30 KM-wegen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sociale aanpak 30 KM-wegen"— Transcript van de presentatie:

1 Sociale aanpak 30 KM-wegen
Hans Voerknecht, CROW

2 Hoe het begon? VVN wilde de MKBA weten van de omkering van het regime:
Dus standaard 30 en alleen 50 waar het aangegeven is (Binnen de bebouwde kom)

3 De vraag van vvn Kun je met Wikken en Wegen van zo’n omkering van het regime een MKBA uitrekenen? Antwoord: Nee! Maar je kunt wel van een 30 km-weg (bv. per km wegvak) een MKBA uitrekenen. Want maatschappelijke baten zijn, naast veiligheid - geluid - luchtkwaliteit - leefbaarheid - negatief: doorstroming Resultaten van deze MKBA komen zodirect

4 Even over wikken en wegen
Voegt MKBA-argumentatie toe aan besluitvormingsproces Probleem, niet de oplossing centraal Kijken aan welke effecten je de oplossing beoordeelt Probleemanalyse, oplossingenspeurtocht en afweging samen met de stakeholders Uitvoering door CROW gecertificeerde MKBA-experts en procesbegeleiders Maar dit is geen Wikken en Wegen-proces, want het gaat over één maatregel

5 Want eerst Wanneer heeft een 30 km-zone zin?
Alleen als er daadwerkelijk langzamer gereden wordt: Bij geen of sobere inrichting wordt er vaak nog steeds harder gereden dan 30 Alleen duurzaam veilige inrichting blijkt duidelijk effect te hebben op de naleving

6 Een andere benadering Stel dat de buurt besluit om niet harder te rijden dan 30 Gezamenlijke buurtacties Bewustwording. Men ervaart 30 km als belachelijk langzaam: Maar:

7 Een andere benadering Gevoel van onveiligheid is groot bij 50 kmh
Impact ernstig ingeval in leefomgeving is zeer groot Toenemende vraag om burgerparticipatie Past in werkwijze omgevingswet Effecten van de proef in Zeeland Dus: experimenteren ??!!

8 Een uitstapje naar de 30 km-MKBA spreadsheet
Link

9 Dus 30 KM Loont! Maar alles hangt op de naleving!
Hoe positioneren we de “sociale aanpak”?

10 Wanneer sociale aanpak?
Als aanvulling op duurzaam veilig inrichting Als voorloper op duurzaam veilig inrichting (bv. Lochem, voorlopig is er geen geld en zelfs als alles vanaf nu snel geregeld zou worden is er geen DV inrichting voor eind 2018) Deze twee alternatieven om effecten in beeld te kunnen brengen Afhankelijk van de effectiviteit van deze aanpak wellicht in plaats van Duurzaam Veilig in sommige situaties

11 Hoe sociale aanpak Sessies à la Wikken en Wegen met de buurt
Voorlichting, bewustwording Effecten in beeld Ideevorming over acties

12 monitoring Nulmeting Nameting
Ook langdurig blijven monitoren (ook om opfrisacties te kunnen timen) Wellicht samen met de buurt

13 De toekomst Complete Wikken & Wegen projecten in woonomgeving, met een integrale aanpak van groen, natuur, inrichting, speelplaatsen en verkeer (ook bv. woonerven en 15 km-zones) Samen met TEEB-stad die de MKBA voor groen en natuur e.d. in beeld brengt Daardoor een veel meer samenhangende, goed ingerichte, groene, veilige, rustige en leefbare woonomgeving Waarin ook de (ws. enorme) maatschappelijke meerwaarde van een dergelijke aanpak helder wordt


Download ppt "Sociale aanpak 30 KM-wegen"

Verwante presentaties


Ads door Google