Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Welkom op de neonatologie!
Introductie stage neonatologie
2
Overzicht Algemene informatie ziekenhuis
Praktische afspraken eerste stagedag Voorstelling en werking afdeling neonatologie Patiënten profiel Wat verwachten wij van studenten? Feedback/evaluatie
3
1. Algemene informatie ziekenhuis
1.1. Gegevens van het ziekenhuis Heilig Hart ziekenhuis Mechelsestraat 24 2500 Lier 03/ Website: 1.2. Bereikbaarheid en parkeren - Via hoofdingang Mechelsestraat of via Kolveniersvest (met badge) kan het ziekenhuis betreden worden. - Station en busvervoer binnen loopafstand ( of ). - Fietsenstalling is voorzien, wel dient men zelf een slot mee te brengen. - Parkeren op de bezoekersparking is betalend, er is geen mogelijkheid tot het bekomen van een gratis parkeerkaart. - Gratis parkeren in Lier? Raadpleeg .
4
1. Algemene informatie ziekenhuis
1.3. Werkkledij - Tijdens de stage is een dienstuniform, dat via de school wordt aangeschaft, verplicht. Dit uniform wordt alleen binnen het ziekenhuis gedragen. Het is aangeraden het dienstuniform op regelmatige basis te wassen, dit om een correcte persoonlijke hygiëne te waarborgen. - Badge met naam en functie (‘Student vroedvrouw’) moet duidelijk zichtbaar gedragen worden. - Gesloten en geluiddempend schoeisel is zelf te voorzien. - Correcte persoonlijke hygiëne: Lange haren zijn steeds samengebonden. Nagels: kortgeknipt, netjes en zonder nagellak. Juwelen: geen ringen, polshorloges of andere sieraden aan polsen en voorarmen. Oorringen zijn toegestaan indien deze klein zijn en de zorg niet hinderen. 1.4. Kleedkamers - Locatie: gelijkvloers blok G - Lockers zijn voorzien, zelf hangslot mee te brengen. - Einde van de stage: locker volledig leegmaken en netjes achterlaten.
5
1. Algemene informatie ziekenhuis
1.5. Maaltijden Maaltijden worden steeds opgenomen buiten de afdeling (tenzij anders besproken met de begeleidende vroedvrouw): - In de personeelscafetaria blok G 1ste verdieping: koffie, thee en water zijn voorzien. - In de cafetaria (Sodexo) in de centrale hal: eigen lunchpakket mag, drank ter plaatse te consumeren. 1.6. Bij wie kan je terecht als student? - Elke ingewerkte verpleegkundige/vroedvrouw staat in voor de begeleiding van studenten. - Mentoren op dienst. - Algemene begeleidingsverpleegkundigen: Myriam Van Mensel en Ann Vanderhulst Telefoon: 03/
6
2. Praktische afspraken eerste stagedag
2.1. Stageregeling - De school zorgt voor de toewijzing van een afdeling. - De uurregeling wordt opgemaakt door de hoofdvroedvrouw/mentoren (bij wijzigingen: overleg met mentoren en stagebegeleiding school). => Als student mag je max. 2 wensen doorgeven (uiterlijk 4w voor aanvang van de stage) en 2 shiftwissels uitvoeren (na goedkeuring). => Voor de start van de stage jezelf komen voorstellen op de afdeling - Bij ziekte: school, stagebegeleiding en afdeling verwittigen. 2.2. Eerste stagedag Indien je voor de eerste maal stage loopt in het ziekenhuis: Rondleiding door begeleidingsverpleegkundigen Myriam Van Mensel en/of Ann Vanderhulst. Start om 8u30 in de centrale hal van het ziekenhuis, deelname is verplicht en is een onderdeel van de stage. Rondleiding loopt langs de kleedkamers, waar je je dienstuniform kan aantrekken. Indien je reeds stage hebt gelopen in het ziekenhuis: Bij start van de shift aanmelden op de afdeling in dienstuniform.
7
2. Praktische afspraken eerste stagedag
2.3. Werkuren Je werkt 7,5 uren per dag + 30 minuten middagpauze. - Vroege dienst: 7.00u – 15.00u - Late dienst: 14.00u – u - Nachtdienst: 21u30 – 7u30u 2.4. Voorstelling op de afdeling - Document ‘Ik stel mezelf voor’ invullen en ophangen in het briefinglokaal.
8
3. Voorstelling en werking neonatologie
3.1. Algemene info afdeling neonatologie - Ligging: tweede verdieping blok G -13 bedden verdeeld over volgende kamertypes: 1 tweepersoonskamer 2 driepersoonskamer 3 rooming-in kamers 1 intensieve box (max 2 pat.) 1 reabox Telefoonnummer: 03/ Bezoekuren: 15.00u – 16.00u 18.30u – 20.00u
9
3. Voorstelling en werking neonatologie
3.2. Voorstelling van het team Verpleegkundig team: - Hoofdvroedvrouw: - Adjunct – hoofdvroedvrouw verloskamer/neonatologie: Jolien Celen - Verpleegkundige/Vroedvrouwen Medisch team: kinderartsen Dr. Garmyn K. Dr. Broers C. Dr. Van Doorn D. Dr. Janssen K. Dr. Huybrechs A. Dr. Verstraete L.
10
3. Voorstelling en werking neonatologie
Andere medewerkers: - Dokters assistenten of stagiaires in opleiding - Logistieke medewerkers - Onderhoudspersoneel - Technische dienst - … Multidisciplinaire samenwerking: - Sociale dienst - Radiologie - Lactatiekundige - Kind en gezin - ….
11
3. Voorstelling en werking neonatologie
Andere medewerkers: - Dokters assistenten of stagiaires in opleiding - Logistieke medewerkers - Onderhoudspersoneel - Technische dienst - … Multidisciplinaire samenwerking: - Sociale dienst - Radiologie - Lactatiekundige - Kind en gezin - ….
12
4. Patiëntenprofiel 4.1. Wie? Algemeen worden op onze afdeling alle pasgeborene met problemen opgenomen premature, dysmature en immature baby Baby’s met hyperbilirubine Baby’s met slechte apgarscore Baby’s met aangeboren afwijkingen, die specifieke observatie of behandeling vereisen Baby’s van moeder met zwangerschapsdiabeet met insuline /IDDM Baby’s met (tekens van) infectie Baby’s met ademhalingsproblemen (RDS, meconiumaspiratie, neusvleugelen, cyanose, ..) baby’s met hypo- of hypertermie Baby’s van moeder met (pre-)eclampsie, acute HELLP-syndroom Baby’s van moeders met specifieke problemen ( depressie, verslaving, soc./fam. problemen, …)
13
4. Patiëntenprofiel 4.2. Veel voorkomende zorgen en technieken
Babybadje (rectaal temperaturen, navelzorg, oog-,neusverzorging) Aanleren van babybadje aan ouders Couveusezorg Instellen en opvolgen van monitors Opname van urinestaal d.m.v. opvangzakje Bloedname Infuustherapie Maagsonde plaatsen/ sondevoeding Hulp en begeleiding bij borstvoeding IV medicatietherapie (berekenen en toedienen) Flesvoeding geven
14
5. Wat verwachten wij van studenten?
5.1. Algemene verwachtingen Degelijke voorbereiding van de stage. PowerPoint doorgenomen, bepalen van leerdoelen, theorie doorgenomen. Goede samenwerking met begeleidende verpleegkundige/vroedvrouw. Positieve belangstelling en ingesteldheid, werken in overleg, aanvaarden van bijsturing, uitleg en hulp vragen waar nodig. Benutten van leerkansen. Nemen van initiatief in functie van je leerdoelen. Respecteren van beroepsgeheim. Verzorgd voorkomen. Zelfevaluatie. Wees kritisch voor jezelf, zelfreflexie. Tactvolle en behulpzame houding t.o.v. ouders en baby’s.
15
5. Wat verwachten wij van studenten?
5.2. Competenties in de verschillende fases van de opleiding De 1ste fase Begrijpen van de meest voorkomende redenen van opname, diagnose, behandeling Kennis en vaardigheden m.b.t. parameters Observatie van de pasgeborene Hygiënische zorgen toedienen en gepaste GVO geven Toedienen van medicatie oraal en rectaal Medische berekeningen en gebruik van bijsluiter Toedienen van inspuitingen SC en IM Zuigelingen voeding geven/ basisbegeleiding van borstvoeding Verluieren Sociale vaardigheden Positioneren van baby …
16
5. Wat verwachten wij van studenten?
5.2. Competenties in de verschillende fases van de opleiding De 2de fase Competenties van fase 1 IV-medicatietherapie (berekenen en toedienen) Maagtubage/spoeling uitvoeren Sondevoeding Veneuze bloedafname Uitvoeren van een totaalzorg Mondelinge en schriftelijke rapportage …
17
5. Wat verwachten wij van studenten?
5.2. Competenties in de verschillende fases van de opleiding De 3de fase - Competentie fase 1 en 2 De zorg van meerdere patiënten kunnen organiseren Probleemoplossend denken Overdracht kunnen doen Psychosociale vaardigheden
18
5. Wat verwachten wij van studenten?
Belangrijk: Indien gemerkt wordt dat de student de nodige theorie en/of technieken niet bezit, kan gevraagd worden deze nog eens te studeren en/of in te oefenen in het skills lab. Er wordt verwacht dat je voorbereidt op stage komt.
19
6. Feedback/Evaluatie Dagelijks wordt er door de student een feedbackformulier afgegeven aan de begeleidende verpleegkundige/ vroedvrouw gelieve alvorens het feedbackformulier af te geven, zelf al een realistische weergave van het verloop van de dag te noteren. Alsook alle handelingen die je hebt uitgevoerd (positieve/negatieve punten). Het is de verantwoordelijkheid van de student om dit formulier te laten invullen! Op regelmatige tijdstippen kan met de mentor besproken worden hoe de stage verloopt en worden de doelstellingen/aandachtspunten voor de rest van de stageperiode besproken. De eindevaluatie gebeurt in samenspraak met de stagebegeleiding en de mentoren/verpleegkundig team. Hierbij wordt rekening gehouden met: je theoretische kennis en inzichten, technische vaardigheden (cfr. vooropgestelde doelstellingen), je houding, communicatieve vaardigheden en de evolutie in je leerproces. Belangrijk: probeer de gegeven feedback te zien als werkpunten en niet als negatieve kritiek. Je bent op stage om te leren en je vaardigheden te ontwikkelen.
20
6. Feedback/Evaluatie Ook wij als afdeling vinden het belangrijk dat je ons feedback geeft over de afdeling als stageplaats. Om je mening te geven kan je via de website ( een evaluatieformulier invullen (Evaluatie "Maak ons beter!“).
21
Hopelijk biedt deze presentatie je al een eerste kennismaking met de afdeling, zodat je met veel enthousiasme aan de stage kan beginnen. Wij hopen je hiermee een houvast te bieden voor de periode dat je in het ziekenhuis stage loopt! Wij wensen je heel veel leerkansen en succes toe!!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.