Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFrederik Boer Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Technische Handleiding KOSC Jeugdopleiding
Jeugdopleiding KOSC September 2018
2
Inleiding Naar aanleiding van het Opleidingsplan voor de jeugdopleiding van KOSC is er een Technische Handleiding voor trainers/coaches binnen de jeugdopleiding van KOSC geschreven. Binnen deze handleiding worden de verschillende leerdoelstellingen per leeftijdscategorie weergegeven en invulling gegeven aan de technische visie voor de jeugdopleiding van KOSC. In het document worden de onderstaande aspecten beschreven waar trainers binnen de jeugdopleiding invulling aan geven. De richtlijnen gelden als houvast voor trainers binnen de jeugdopleiding van KOSC voor het opleidingen en begeleiden van jeugdspelers. Invulling korte en lange termijndoelstellingen Ontwikkelen van voetbaltechnische vaardigheden per leeftijdscategorie Voetbaluitgangspunten jeugdopleiding KOSC
3
Korte termijn doelstellingen
2. Ontwikkeling prestatieve trainersbijeenkomsten De tweede korte termijndoelstelling heeft betrekking op het organiseren en houden van prestatieve bijeenkomsten. Deze bijeenkomsten worden één keer in de twee maanden gehouden waarin altijd één onderwerp als uitgangspunt wordt genomen. De eerste bijeenkomst staat in het teken van de “Aftrap” en wordt gehouden in de eerste maand van de start van de competitie. Na deze eerste bijeenkomst wordt door de prestatieve trainers en technische commissie jeugd afgestemd welk onderwerp (en eventueel bijbehorende gastspreker) en actiepunten in het teken staan van de volgende bijeenkomst. Binnen het “Opleidingsplan ” worden een aantal korte en lange termijndoelstellingen beschreven. De beschreven doelstellingen dienen voor het verbeteren van de jeugdopleiding van KOSC en als kwaliteitsverbetering voor het opleiden van jeugdspelers. De vijf korte termijndoelstellingen worden hieronder beschreven en dienen binnen één of twee jaar in te worden gevuld. Bij iedere doelstelling worden ook een aantal actiepunten beschreven. 1. Actieve ondersteuning van jeugdtrainers en ondersteuning op het gebied van bijscholing. Voor jeugdtrainers streeft de jeugdopleiding van KOSC ernaar om een leeromgeving te creëren waarin jeugdtrainers zich op zowel trainersgebied als persoonlijk gebied kunnen ontwikkelen. De ondersteuning voor jeugdtrainers wordt met onderstaande facetten richting trainers aangeboden: VTON-app (Voetbal Technische Ontwikkeling Nederland). De VTON-app bestaat uit een database waarin trainingsvormen per leeftijdscategorie beschikbaar zijn. KOSC biedt alle jeugdtrainers aan om van deze app gebruik te maken en dient als ondersteuning voor het geven en begeleiden van voetbaltrainingen. Trainers zijn vrij in het gebruik van de app. Oefeningen kunnen worden geclusterd met andere oefeningen of trainers kunnen oefeningen “eigen maken” . Begeleiding startende trainers. Voor jonge trainers die voor het eerst een team trainen biedt KOSC een drietal zaken waar zij gebruik van kunnen maken. Het eerste aspect is de “Trainershandleiding KOSC”. Dit is een handleiding waarin tips en tricks over het voorbereiden, uitvoeren en evalueren van trainingen en wedstrijden worden gegeven. Het tweede aspect is de begeleiding van een ervaren en gediplomeerde trainer/coach binnen KOSC. Deze ondersteunt en helpt waar nodig de trainer bij het geven en uitvoeren van trainingen/wedstrijden. Het derde en laatste aspect is een gesprek met een ervaren en gediplomeerde trainer/coach binnen KOSC waarin kennis en ervaringen over het geven van trainingen en leiden van wedstrijden wordt gegeven. (Prestatieve) bijeenkomsten. Voor de trainers van de prestatieve teams organiseert KOSC één keer in de twee maanden een prestatieve bijeenkomst. Deze bijeenkomsten staan in het teken van kennisdeling tussen de trainers van de verschillende elftallen en een expert op een bepaald vakgebied. Iedere bijeenkomst staat in het teken van een voetbalonderwerp die wordt besproken. Voor recreatieve teams wordt er naar gestreefd om per seizoen twee “Open Voetbal Avonden” te organiseren. Mogelijkheden bijscholing. In de jeugdopleiding van KOSC wordt aan trainers de mogelijkheden geboden om de opleiding UEFA C (TC III), UEFA B (TC II) of UEFA A (TC I) via de KNVB te volgen. Op deze manier wil de club trainers stimuleren tot het volgen van een trainersopleiding. Planning: Eerste bijeenkomst in de eerste maand van de competitie. Daarna één keer in de twee maanden vindt er een prestatieve bijeenkomst plaats voor alle prestatieve trainers. Voor recreatieteams twee “Open Voetbal Avonden” in het seizoen. 3. Leerlijn oefenstof database jeugdtrainers De derde korte termijndoelstelling bestaat uit het ontwikkelingen van een leerlijn en bijbehorende database met oefenstof waar iedere jeugdtrainer binnen KOSC van gebruik kan maken. Deze doelstelling loopt parallel met het introduceren en gebruik maken van de VTON-app binnen de jeugdopleiding van KOSC. Planning: Introduceren en trainers/coaches wegwijs maken van de VTON-app. In de winterstop wordt de frequentie van het gebruik van de app door de desbetreffende leeftijdscoördinator geëvalueerd. 4. Kennisoverdracht per leeftijdscategorie De vierde en laatste korte termijndoelstelling is het delen van kennis per leeftijdscategorie waardoor trainers/coaches en leiders hun ervaringen of “pijnpunten” waar zij gedurende het seizoen tegenaan lopen bespreekbaar maken en met elkaar delen. Deze korte termijndoelstelling loopt enerzijds parallel aan korte termijndoelstelling nummer 2 maar wordt ook per leeftijdscategorie besproken. De desbetreffende coördinator van de leeftijdsgroep neemt hierover contact op met de trainers van de teams. Planning: Twee keer in het voetbalseizoen bespreken trainers/coaches in samenspraak met de coördinator de verschillende ervaringen en pijnpunten in een aparte setting. Planning: Bij aanvang van het seizoen worden de trainers per leeftijdsgroep geïnformeerd over de verschillende mogelijkheden voor het ondersteunen van trainers. Eén keer in de twee maanden wordt een prestatieve bijeenkomst georganiseerd.
4
Lange termijn doelstellingen
Binnen het “Opleidingsplan ” worden ook een viertal lange termijndoelstellingen beschreven. De beschreven doelstellingen dienen voor het verbeteren van de jeugdopleiding van KOSC en als kwaliteitsverbetering voor het opleiden van jeugdspelers. De vijf korte termijndoelstellingen worden hieronder beschreven en dienen binnen drie of vier jaar in te worden gevuld. Bij de invulling van de lange termijn doelstellingen wordt alleen de belangrijkste context beschreven. Multifunctioneel opleiden (uitblinken in “eigen categorie”) Het “multifunctioneel opleiden” betekent binnen de jeugdopleiding dat spelers (1) op meerdere posities komen te spelen, (2) in verschillende ruimtes en (3) zich niet alleen op voetbalgebied maar ook sociaal-maatschappelijk ontwikkelen. Herkenbare speelstijl voetbaluitgangspunten KOSC (creëren KOSC voetbalidentiteit) Naar aanleiding van de “pijn- en verbeterpunten” die in het seizoen en zijn vastgesteld, is er een vernieuwd opleidingsplan voor de periode geschreven. In dit opleidingsplan is een van de belangrijkste pijlers om een herkenbare speelstijl te ontwikkelen die kenmerkend wordt voor de voetbalidentiteit van KOSC. De belangrijkste richtlijnen voor deze speelstijl, een trainer/coach voegt te allen tijde ook eigen accenten toe aan het ontwikkelen van een strategie/speelstijl voor het team, worden in het “Jeugdopleidingsplan KOSC ” en in dit document beschreven. Basisprincipes recreatieve teams Bij de recreatieve teams streeft de jeugdopleiding van KOSC ernaar om hen te voorzien van trainingen die bestaan uit een duidelijke structuur dat wordt doorgetrokken richting de wedstrijden. Op deze wijze wordt ernaar gestreefd om voor hen een goede voetbalomgeving te creëren, ieder op zijn eigen niveau. Bij het handhaven van deze basisprincipes vormen ook de desbetreffende coördinatoren een rol om dit proces te bewaken. Database opstellen per speler (Voetbalpaspoort KOSC) Met ingang van het seizoen verzamelt KOSC informatie voor in eerste instantie de prestatieve teams om een zogeheten “Voetbalpaspoort” van een speler op te stellen. Deze informatie wordt gestructureerd in een database en wordt twee keer in het jaar (start van het seizoen en het einde van het seizoen) verworven van alle spelers. Met trainers/coaches van het desbetreffende team wordt het “paspoort” ingevuld waardoor ontwikkelingspunten en de sterke kwaliteiten van een speler in beeld worden gebracht. Dit formulier wordt weergegeven in bijlage 1.
5
Overzicht voetbalvaardigheden
BALAANNAME INZET ZELFREFLECTIE MINDSET DRIBBELEN KOPPEN ZELFSTANDIG HEID TECHNISCHE VAARDIGHEDEN MENTALE VAARDIGHEDEN CONCENTRATIE TACKELEN DEKKEN DOORZETTINGS VERMOGEN OMGAAN MET WEERSTAND TWEEBENIGHEID SCHIETEN TRAPPEN LEIDERSCHAP PASSIE VOETBALVAARDIGHEDEN STANDAARD SITUATIES SPELINZICHT VOORZETTEN PASSEN HANDELINGS SNELHEID COMMUNICATIE COGNITIEVE VAARDIGHEDEN UITHOUDINGS VERMOGEN LENIGHEID WENDBAARHEID FITHEID REACTIE SNELHEID POSITIONERING SNELHEID KRACHT FYSIEKE VAARDIGHEDEN CREATIVITEIT AWARENESS BESLISSING COÖRDINATIE EXPLOSIVITEIT RUIMTELIJKE ORIËNTATIE KIJKGEDRAG SPRONGKRACHT RITME BALANS
6
Binnen het tweede onderdeel van de technische handleiding worden de leeftijdsspecifieke, voetbaltechnische vaardigheden beschreven. De leeftijdsspecifieke kenmerken en voetbaltechnische vaardigheden die worden beschreven zijn afkomstig uit de KNVB handleiding “Allemaal uitblinkers” (Handboek voor de startende trainer, coach of begeleider). Alle leeftijdscategorieën worden beschreven, vanaf het Kaboutervoetbal (5-6 jaar) tot en met de Onder 19. In de jeugdopleiding van KOSC is er onderscheid gemaakt in “Onderbouw”, “Middenbouw” en “Bovenbouw” . ONDERBOUW (ONDER 6 TOT EN MET ONDER 12 JAAR) KABOUTERVOETBAL (ONDER 6 JAAR) Bij het kaboutervoetbal starten de zogenoemde “mini-pupillen”. Deze leeftijdscategorie spelers heeft moeite om samen te werken en is veel op zichzelf gericht. De spelers willen voornamelijk zelf de bal hebben. De mini-pupil… WEDSTRIJDVORM Kleine partijvormen (2 tegen 2, 4 tegen 4) wil spelen; houdt van avontuur; wil de bal hebben; is gericht op zichzelf; werkt niet samen; kent weinig regels; houdt het lang vol; leert door te herhalen; heeft weinig geduld; is snel afgeleid; zet aanwijzingen niet om in daden; is visueel ingesteld; krijgt graag aandacht; vaart wel bij routine en structuur; heeft behoefte aan geborgenheid. DUUR Korte partijtjes, tijdsduur wordt bepaald door de trainer/coach Kleine afmetingen (20 bij 30 meter) VELD AAN TE LEREN VAARDIGHEDEN “Ik en de bal” Beheersen van de bal Stoppen van de bal Schieten van de bal Pingelen met de bal
7
ONDERBOUW (ONDER 6 TOT EN MET ONDER 12 JAAR) LEEFTIJDSGROEP ONDER 8 JAAR
De leeftijdscategorie onder 8 jaar, voormalige F-pupillen, zijn ten opzichte van de spelers in de Kaboutergroep één stap verder in het beheersen van de bal. Het onderscheid tussen spelers is eenvoudiger te herkennen, maar de spelers binnen deze categorie hebben veel kenmerken die overeenkomen met de spelers in de categorie 5 en 6 jaar. In deze leeftijdscategorie is het aanleren en herhalen van veel 1-vs-1 situaties (zowel aanvallend als verdedigend) een van de belangrijkste aspecten. WEDSTRIJDVORM 6 tegen 6 (TwinGames) DUUR Wedstrijden van twee keer 20 minuten De spelers in de leeftijdscategorie onder 8 jaar… wil spelen; heeft weinig geduld; is snel afgeleid; is gericht op zichzelf; wil de bal hebben; werkt niet samen; zet veel aanwijzingen niet om in daden; leert door te herhalen; krijgt graag aandacht; heeft behoefte aan routine en structuur. 1/4 veld (kwart veld) (42,5 bij 30 meter) VELD AAN TE LEREN VAARDIGHEDEN “Ik en de bal” Beheersen van de bal Stoppen van de bal Schieten van de bal Pingelen met de bal Aanvallende 1-vs-1 situaties (uitspelen van de tegenstander) - Verdedigende 1-vs-1 situaties (het veroveren van de bal tijdens 1-vs-1 duels, frontaal/vanaf de zijkant).
8
ONDERBOUW (ONDER 6 TOT EN MET ONDER 12 JAAR) LEEFTIJDSGROEP ONDER 10 JAAR EN ONDER 11 JAAR
De leeftijdscategorie onder 10 en onder 11 jaar zijn ten opzichte van de spelers in de onder 8 één stap verder in het beheersen van de bal. Het onderscheid tussen spelers is eenvoudiger te herkennen maar hebben de spelers binnen deze categorie veel kenmerken die overeenkomen met de spelers in de categorie 5 en 6 jaar. In deze leeftijdscategorie is het aanleren en herhalen van veel 1-vs-1 situaties (zowel aanvallend als verdedigend) een van de belangrijkste aspecten. WEDSTRIJDVORM 8 tegen 8 (voormalige TwinGames) De spelers in de leeftijdscategorie onder 10 en onder 11 jaar… is enthousiast en ongeduldig; heeft een grote speldrang; doet graag na; leert door te herhalen; krijgt graag aandacht; heeft veel verbeelding; kan veel doen in weinig tijd; kent ook fysieke grenzen; heeft zijn mening; is doelgericht; wil (intentie tot) samenwerken; is prestatiegericht; heeft een “zwart-wit” beeld; heeft behoefte aan routine en structuur; heeft een sterk gevoel voor rechtvaardigheden (consequent zijn. DUUR Wedstrijden van twee keer 30 minuten 1/2 veld (half veld) (64 bij 42,5 meter) VELD AAN TE LEREN VAARDIGHEDEN “Ik en de bal” Beheersen van de bal Stoppen van de bal Schieten van de bal Pingelen met de bal Aanvallende 1-vs-1 situaties (uitspelen van de tegenstander) - Verdedigende 1-vs-1 situaties (het veroveren van de bal tijdens 1-vs-1 duels, frontaal/vanaf de zijkant).
9
MIDDENBOUW (ONDER 13 TOT EN MET ONDER 15 JAAR) LEEFTIJDSGROEP ONDER 12 EN ONDER 13 JAAR
De leeftijdscategorie onder 13 jaar is erg enthousiast en goed aanspreekbaar. Het is voor deze leeftijdsgroep belangrijk om bij een groep te horen en kunnen daarbij snel voorbeelden (van de trainer of medespelers) snel nadoen. Een leergierige groep die snel oefenstof aanneemt en daarbij zowel snel kritisch op zichzelf is als ook op anderen. Fysiek is deze leeftijdsgroep vaak goed in evenwicht waardoor de coördinatie snel verbetert. WEDSTRIJDVORM 11 tegen 11 DUUR Wedstrijden van twee keer 30 minuten De spelers in de leeftijdscategorie onder 12 en onder 13 jaar… komt langzaamaan in de groeispurt; geeft graag zijn mening; speelt steeds liever op een vaste positie; krijgt graag individuele aandacht; stelt hoge eisen aan zichzelf; wil samenwerken; heeft behoefte aan routine en structuur; is doelgericht; is wedstrijdgericht; heeft een sterk gevoel voor rechtvaardigheid. 1/1 veld (+/- 75 bij 120 meter) VELD "Ik en de bal" Beheersen van de bal AAN TE LEREN VAARDIGHEDEN - Schieten van de bal (passing) Aanvallende 1-vs-1 situaties (uitspelen van de tegenstander) Verdedigende 1-vs-1 situaties (het veroveren van de bal tijdens 1-vs-1 duels, frontaal/vanaf de zijkant) Kennismaken met het samenwerken in verschillende linies.
10
MIDDENBOUW (ONDER 13 TOT EN MET ONDER 15 JAAR) LEEFTIJDSGROEP ONDER 14 EN ONDER 15 JAAR
De leeftijdsgroep onder 15 jaar kent ten opzichte van de leeftijdsgroep onder 13 jaar vaak fysieke problemen door onder meer de enorme lengtegroei. Hierdoor is dit in veel gevallen een blessuregevoelige leeftijdsgroep die soms de technische vaardigheden met bal door het veranderende lichaam opnieuw dient te leren. Bij deze leeftijdsgroep kan er worden gestart met de basistactiek (inzicht brengen in het omgaan van verschillende ruimtes op het veld). WEDSTRIJDVORM 11 tegen 11 DUUR Wedstrijden van twee keer 35 minuten De spelers in de leeftijdscategorie onder 14 en onder 15 jaar… kan de groeispurt alles in de war gooien; heeft kritiek en zelfkritiek; heeft een groter verantwoordelijkheidsgevoel; kent zijn eigen basistaken; dient te leren om samen te werken in verschillende linies. 1/1 veld (+/- 75 bij 120 meter) VELD “Ik en de bal” Beheersen van de bal AAN TE LEREN VAARDIGHEDEN - Schieten van de bal (passing) Aanvallende 1-vs-1 situaties (uitspelen van de tegenstander) Verdedigende 1-vs-1 situaties (het veroveren van de bal tijdens 1-vs-1 duels, frontaal/vanaf de zijkant). Kennismaken met het samenwerken in verschillende linies.
11
BOVENBOUW (ONDER 17 JAAR TOT EN MET ONDER 19 JAAR)
LEEFTIJDSGROEP ONDER 17 JAAR De leeftijdsgroep onder 17 jaar heeft meer realiteitszin en neemt sneller wat aan van een trainer, leider, scheidsrechter of medespeler. De spelers kunnen een hogere belastbaarheid dan de leeftijdsgroep onder`15 aan door de verder doorontwikkelde groei van het lichaam. Bij de leeftijdsgroep is het van belang dat de strategie om wedstrijden te spelen van belang is en spelers op individueel niveau (gerelateerd aan de positie) hun taken en verantwoordelijkheden kennen. WEDSTRIJDVORM 11 tegen 11 DUUR Wedstrijden van twee keer 40 minuten De spelers in de leeftijdscategorie onder 17 jaar… heeft een explosieve lichaamsgroei; is zichzelf constant te vergelijken met hun omgeving; heeft fanatisme en overmoed; wagen zich vaak aan acties die voor het team weinig rendement hebben. Het is belangrijk dat ze beseffen wat de teamtaken zijn per linie en per positie; beschikt over een duidelijk leerdoel: het leren samen winnen van wedstrijden. 1/1 veld (+/- 75 bij 120 meter) VELD AAN TE LEREN VAARDIGHEDEN Aanvallende 1-vs-1 situaties (uitspelen van de tegenstander) Verdedigende 1-vs-1 situaties (het veroveren van de bal tijdens 1-vs-1 duels, frontaal/vanaf de zijkant). Leren winnen van wedstrijden. Omgaan met verschillende strategieën en formaties om wedstrijden te winnen. - Samenwerken in verschillende linies tijdens de vier teamfuncties
12
BOVENBOUW (ONDER 17 JAAR TOT EN MET ONDER 19 JAAR) LEEFTIJDSGROEP ONDER 19 JAAR
De leeftijdsgroep onder 19 jaar dient te worden klaargestoomd voor het seniorenvoetbal. Voor deze leeftijdsgroep geldt net als de Onder 17 leeftijdsgroep dat de verdere vervolmaking van de technische vaardigheden belangrijk is. Bij deze spelers neemt de prestatiedrang en geldingsdrang toe en hebben in verdere mate een duidelijk zelfkritisch beeld. Daarnaast is het voor de spelers zelf ook van belang dat zij eigen verantwoordelijkheid gaan nemen en deze krijgen van hun trainer. WEDSTRIJDVORM 11 tegen 11 DUUR Wedstrijden van twee keer 45 minuten De spelers in de leeftijdscategorie onder 19 jaar… zijn breder, atletischer en ook geestelijk meer in evenwicht; zijn nog geen volleerde voetballers, maar de onrust die in de Onder 17 nog aanwezig was, maakt nu plaats voor een meer beheerst optreden; zijn volwassen gesprekspartners; maken keuzes; kennen als gezamenlijk leerdoel: het leren winnen van de wedstrijd. 1/1 veld (+/- 75 bij 120 meter) VELD AAN TE LEREN VAARDIGHEDEN Aanvallende 1-vs-1 situaties (uitspelen van de tegenstander) Verdedigende 1-vs-1 situaties (het veroveren van de bal tijdens 1-vs-1 duels, frontaal/vanaf de zijkant). Leren winnen van wedstrijden. Omgaan met verschillende strategieën en formaties om wedstrijden te winnen. - Samenwerken in verschillende linies tijdens de vier teamfuncties
13
Algemene voetbaluitgangspunten KOSC
FORMATIE 6-TEGEN-6 De 6-tegen-6 wedstrijdvorm wordt gespeeld met één keeper en vijf veldspelers. Binnen de wedstrijdvorm worden de meeste regels van de zogenoemde “TwinGames” gehanteerd. Bij de 6-tegen-6 vorm is er echter wel sprake van een spelbegeleider. Bij de leeftijdscategorie onder 8 jaar wordt er géén formatie gehanteerd. Binnen deze leeftijdsgroep hebben kinderen veel moeite om in een bepaalde structuur te spelen. Er zijn drie belangrijke uitgangspunten: (1) samen aanvallen om tot scoren te komen, (2) samen verdedigen om doelpunten te voorkomen en (3) wanneer de bal wordt verloren, zo snel mogelijk de bal weer terug te winnen. Binnen de 6-tegen-6 worden voor de teams vanaf de onder 9 twee verschillende formaties als uitgangspunten gehanteerd. Deze uitgangspunten zijn niet leidend, maar dienen als handvat voor het maken van een opstelling. De twee formaties worden hiernaast visueel weergegeven. Formatie 1: vanaf onder 9 jaar De eerste formatie bestaat uit één keeper, één centrale verdediger, drie middenvelders (die in eerste instantie op lijn starten) en één centrumspits. Om in bewoordingen van de leeftijdscategorie te spreken kan het uitgelegd worden als een “Spekje met één middenman”. Formatie 2: vanaf onder 9 jaar De tweede formatie bestaat uit één keeper, twee centrale verdedigers, één middenvelder en twee aanvallers. In dit geval is er sprake van een “Vierkant met één middenman”. Binnen het 6-tegen-6 staat het aangaan van aanvallende en verdedigende 1-vs-1 duels centraal. Spelers krijgen de vrijheid om te dribbelen, te “pingelen” en acties te maken ongeacht hun positie om tot scoren te komen. In de beide formaties wordt al in drie verschillende linies gespeeld. Op deze manier kunnen spelers vanaf de onder 9 jaar alvast wennen aan het omgaan met ruimtes die bepaalde posities op het veld met zich meebrengen. In deze formatie hanteert de trainer/coach een “doorwissel-systeem”. Hierdoor spelen de spelers gedurende het seizoen op alle mogelijke posities.
14
Algemene voetbaluitgangspunten KOSC
ORGANISATIE VANAF ONDER 11 JAAR ORGANISATIE VANAF ONDER 11 JAAR FORMATIE 8-TEGEN-8 De 8-tegen-8 wedstrijdvorm wordt gespeeld met één keeper en zeven veldspelers. Binnen de wedstrijdvorm worden de meeste regels van de zogenoemde “TwinGames” gehanteerd. Bij de 8 tegen-8 vorm is er echter wel sprake van een pupillenscheidsrechter.. Bij de leeftijdscategorie vanaf onder 11 jaar wordt er een formatie gehanteerd. Binnen deze leeftijdsgroep zijn kinderen steeds beter in staat om samen doelgericht te voetballen. Ze kunnen verder uit elkaar spelen en de bal kan al over grotere afstanden verplaatst worden. Er zijn drie belangrijke uitgangspunten: (1) samen aanvallen om tot scoren te komen, (2) samen verdedigen om doelpunten te voorkomen en (3) wanneer de bal wordt verloren, zo snel mogelijk de bal weer terug te winnen. Snel omschakelen en proberen te scoren als de bal is heroverd. Binnen de 8-tegen-8 worden voor de teams vanaf de onder 11 twee verschillende formaties als uitgangspunten gehanteerd. Deze uitgangspunten zijn niet leidend, maar dienen als handvat voor het maken van een opstelling. Een veldbezetting is altijd een middel om het spel te spelen en nooit een doel op zich. Zodra de bal rolt en de spelers ten opzichte van elkaar en de tegenstanders aan het aanvallen, verdedigen of omschakelen zijn, is de veldbezetting een dynamisch geheel. De twee formaties worden hiernaast visueel weergegeven. Formatie 1: vanaf onder 11 jaar De eerste formatie bestaat uit één keeper, drie verdedigers, één middenvelder en drie aanvallers. Om in bewoordingen van de leeftijdscategorie te spreken kan het uitgelegd worden als een “Spekje met één middenman”. Formatie 2: vanaf onder 11 jaar De tweede formatie bestaat uit één keeper, twee centrale verdedigers, drie middenvelders (die in eerste instantie op lijn starten) en één centrumspits. Binnen het 8-tegen-8 staat het aangaan van aanvallende en verdedigende 1-vs-1 duels centraal. Spelers krijgen de vrijheid om te dribbelen, te “pingelen” en acties te maken ongeacht hun positie om tot scoren te komen. In de beide formaties wordt al in drie verschillende linies gespeeld. Op deze manier kunnen spelers vanaf de onder 11 jaar alvast wennen aan het omgaan met ruimtes die bepaalde posities op het veld met zich meebrengen. In deze formatie hanteert de trainer/coach een “doorwissel-systeem”. Hierdoor spelen de spelers gedurende het seizoen op alle mogelijke posities. POSITIES 8-TEGEN-8 POSITIES 8-TEGEN-8 FORMATIE FORMATIE
15
Algemene voetbaluitgangspunten KOSC
FORMATIES 11-TEGEN-11 Binnen de 11-tegen-11 wedstrijdvorm worden er binnen KOSC twee verschillende uitgangspunten tijdens de teamfunctie verdedigen gehanteerd. De beide formaties geven een houvast voor trainer en speler om tot balverovering te komen. Binnen deze verdedigende formaties zijn er drie verschillende hoofdmomenten waarin het team zich organiseert: (1) doeltrap keeper (zie hiernaast), (2) lopende momenten op helft van de tegenstander en (3) lopende momenten op de eigen helft. De twee formaties worden hieronder uitgelicht. Bij het verdedigen worden er onder meer vier vraagstukken voorgelegd richting de spelers en waar de trainer/coach haar eigen accenten in legt: Wat als de tegenstander een doeltrap heeft? Wat als de tegenstander op eigen helft de bal heeft? Wat als de tegenstander zich op de helft van KOSC begeeft? Waar op het veld proberen we tot balverovering te komen? Formatie 1: vanaf onder jaar De eerste formatie bestaat uit één keeper, vier verdedigers waarvan één centrale verdediger zich voor of achter de laatste linie kan positioneren, drie middenvelders en drie aanvallers. Binnen deze momenten kiest een van de buitenspelers positie richting de linker- of rechter centrale verdediger. Dit is afhankelijk waar de bal van de tegenstander ligt. Het voordeel hiervan is dat het middenveld intact blijft waarbij een vrije centrale verdediger wordt behouden binnen de verdedigende organisatie. Formatie 2: vanaf onder 11 jaar De tweede formatie bestaat als eerste uit één keeper en vier verdedigers, waarvan het mogelijk is dat één van de centrale verdedigers de vrije ruimte op het middenveld dient op te vullen. Daarnaast zijn er vier middenvelders (6, 7, 8 en 11) in één “kommetje, ruit of vierkant” en twee aanvallers (9 en 10). De beide aanvallers proberen de twee centrale verdedigers en eventueel een defensieve middenvelder van de tegenstander vast te zetten. Op deze manier wordt de tegenstander gedwongen om een lange bal te hanteren of via de flanken te spelen. Iedere positie heeft een eigen taak tijdens de teamfunctie verdedigen. Deze principes worden beschreven in “Technische Handleiding KOSC Jeugdopleiding”.
16
Algemene voetbaluitgangspunten KOSC
FORMATIES 11-TEGEN-11 Binnen de 11-tegen-11 wedstrijdvorm worden er binnen KOSC twee verschillende uitgangspunten tijdens de teamfunctie aanvallen gehanteerd. Binnen de teamfunctie aanvallen wordt er niet zozeer gesproken over formatie, maar over taakomschrijving per positie. Deze invulling kan per positie op verschillende manieren. Voorbeeld: een defensieve middenvelder kan fungeren als balveroveraar (“type N’Golo Kante”) of spelverdeler (“type Sergio Busquets”). Binnen de verschillende teamtaken worden er vier vraagstukken voorgelegd richting de spelers en waar de trainer/coach haar eigen accenten in legt: : Wordt er een opbouw met 2 spelers of 3 spelers tijdens de verschillende momenten gehanteerd? Op welke manier komen we tot het creëren van scoringskansen? Hoe weerhoudt de formatie/organisatie van de tegenstander zich tot die van ons tijdens de teamfunctie aanvallen? Om tot een oplossing te komen zijn er voor het eerste vraagstuk twee strategieën uitgeschreven. Het betreft twee voorbeelden op welke wijze een team tot een opbouw kan komen. Deze opbouw geldt zowel op de eigen helft als op de aanvallende helft tijdens de momenten dat een tegenstander zich gegroepeerd op de eigen helft begeeft. Strategie 1: Opbouw met 2 spelers Wanneer er een tegenstander met drie aanvallers speelt, is een optie om een tweemans-opbouw te hanteren. Op deze manier zal er één vrije centrale verdediger behouden worden en heeft deze de mogelijkheid om in te dribbelen richting het middenveld. Doordat er sprake is van een overtalsituatie (2 centrale verdedigers tegenover 1 centrumspits) ontstaat er ruimte voor één van de centrale verdedigers. Strategie 2: Opbouw met 3 spelers Wanneer een tegenstander met twee aanvallers speelt, is het voor de hand liggend om een driemans-opbouw te hanteren. Binnen deze driemans-opbouw zijn er onder meer twee verschillende opties. De eerste optie is om één van de backs (2 of 5) uit te laten zakken ter hoogte van de beide centrale verdedigers. De back aan de niet balkant zal zich meer richting de middenlijn positioneren. De tweede optie bestaat uit een defensieve middenvelder die tussen of naast de beide centrale verdedigers positioneert. Beide backs kiezen in deze situatie positie richting de middenlijn.
17
Algemene voetbaluitgangspunten KOSC
OMSCHAKELING AANVALLEN NAAR VERDEDIGEN OMSCHAKELING VERDEDIGEN NAAR AANVALLEN Binnen de teamfunctie “omschakelen aanvallen naar verdedigen” worden er in de jeugdopleiding van KOSC drie verschillende uitgangspunten gehanteerd. Deze drie principes hebben als doelstelling om een tegenaanval van de tegenstander bij balverlies te voorkomen en zelf de bal weer te herwinnen. Een goede houvast is daarbij het hanteren van een “zes-seconde-regel”. Het betreft de volgende principes: Binnen de teamfunctie “omschakelen verdedigen naar aanvallen” worden er ook drie verschillende uitgangspunten gehanteerd. De trainer/coach van het desbetreffende team heeft zelf de vrijheid welke variant(en) hij/zij kiest. Een belangrijke kanttekening is dat het belangrijk is waar en wanneer de bal op het speelveld veroverd wordt. De volgende drie uitgangspunten worden hieronder beschreven: 1. Massaal druk op de bal 1. Inzetten van een tegenaanval (counter) Bij balverlies worden er door alle spelers, die enigszins in de buurt zijn van de bal, druk gezet op de tegenstander die de bal in bezit heeft. Een groot nadeel is dat het team wel kwetsbaar is wanneer de tegenstander bereidt is om zich hier onderuit te voetballen. Bij het inzetten van een snelle tegenaanval wordt de eerste pass bij balverovering direct vooruit gespeeld. Afhankelijk van de situatie kan dit een dieptepass of pass over kortere afstand zijn. 2. Behoud van balbezit 2. Mandekking met behoudt van positie Bij het behoud van balbezit wordt de eerste pass in de meeste gevallen eerst in horizontale (breedte pass) richting gespeeld met als doel om iedereen in positie te laten komen. Na deze eerste pass kan er worden gekozen om het spel te versnellen of te vertragen. Elke speler zorgt ervoor dat hij na balverlies zo snel mogelijk een tegenstander dekt. Als er op deze manier voldoende pressie (druk) op de bal wordt gezet, is er een grote kans om de bal weer vrijwel direct te heroveren. 3. Beginformatie 3. Het blokkeren van de passlijnen Binnen het derde uitgangspunt wordt er balbezit behouden daar waar de meeste ruimte op het veld is. Deze manier van omschakelen heeft als doel een nieuwe aanval op te zetten vanuit de uitgangsposities. In de meeste gevallen wordt de bal eerst terug gespeeld op een van de verdedigers of keeper. Een derde, vergevorderde maar effectieve wijze, is het blokkeren van de passlijnen. De spelers kiezen er niet voor om de tegenstanders kort te dekken maar gaan tussen de bal en de directe tegenstander instaan. Hierdoor blijven de onderlinge afstanden klein en kan er makkelijker druk worden gezet op de bal.
18
CONTACTPERSONEN KOSC JEUGDOPLEIDING
Binnen de jeugdopleiding van KOSC is het scoutingproces tweeledig opgesteld. Het eerste onderdeel heeft betrekking op het proces om alle (jeugd)spelers in beeld te brengen. Het tweede onderdeel is gefocust op het proces waarop het samenstellen van zowel prestatieve als recreatieve teams tot stand komt. Op welke wijze worden teams binnen de jeugdopleiding van KOSC samengesteld? Om tot een zorgvuldig proces te komen voor het samenstellen van teams, verzameld de coördinator van de desbetreffende leeftijdsgroep alle informatie. In samenspraak met trainers/coaches en scouts wordt het team ingedeeld. Jaarlijks wordt nagestreefd om deze (voorlopige) indelingen voor het “Oetbloas Weekend” online te publiceren. Op welke wijze worden spelers in beeld gebracht binnen de jeugdopleiding van KOSC? Met ingang van het seizoen wordt er binnen de jeugdopleiding gestart met het opstellen van een “KOSC paspoort” voor (in eerste instantie) de prestatieve jeugdteams. Van deze spelers worden een aantal algemene (fysieke) gegevens genoteerd en daarnaast beoordelen trainers/coaches vaan het desbetreffende team de spelers op de (technische en mentale) vaardigheden van de speler. De gegevens die hiervoor worden verzameld komen terecht in een database die gedurende de loopbaan van een speler in de jeugdopleiding van KOSC wordt bijgehouden. Coördinator verzamelt de informatie en ontvangt adviezen over spelers van trainers/coaches. Voorlopige teamindeling wordt gepubliceerd tijdens een georganiseerde bijeenkomst voor de desbetreffende leeftijdscategorie. Opmerkingen en specifieke situaties worden door de coördinator besproken in samenspraak met de TC Jeugd. Definitieve indeling wordt online gepubliceerd. Een ander aspect waarmee spelers in kaart worden gebracht is de scouting. Met ingang van het seizoen zal deze zijn intrede doen binnen de jeugdopleiding van KOSC. Een overzicht van de verschillende bronnen van informatie die worden verzameld worden hieronder weergegeven: Database (Spelerspaspoort KOSC) Trainers/coaches Overige kaderleden Coördinatoren Scouts Scout Vacant CONTACTPERSONEN KOSC JEUGDOPLEIDING
19
SPELERSPASPOORT KOSC 1. Personalia 1.1 Naam Lukas Hinterseer 1.2 Team
JO9-1 1.3 Geboortedatum 1.4 Leeftijd 25,5 1.5 Lengte 1,87 1.6 Gewicht 78 1.7 Voorkeursvoet 1.8 Geslacht 1.9 Favoriete positie 1.10 Favoriete voetballer Overzicht scores voetbal aspecten 2. Aanvallen 40 - Aanvaller aan de bal 29 - Mede-aanvaller zonder bal 11 3. Verdedigen 22 - Verdediger op de bal - Verdediger zonder de bal 4. Mens 28 Totaal score 90 BEOORDELING * Gemiddeld is ten opzichte van zijn leeftijdsgenoten Voetbalaspecten Zwaar onvoldoende Onvoldoende Gemiddeld Voldoende Ruim voldoende Zeer goed Excellent 1 2 3 4 5 6 Jij als aanvaller aan de bal…. 2.1 werkt af op doel wanneer er een scoringskans is gecreëerd 2.2 leest het spel door tijdens het dribbelen over de bal heen te kijken 2.3 weet "juiste" keuzes te maken om vrije ruimtes te benutten 2.4 weet de bal onder controle te houden 2.5 weet de tegenstander te verassen tijdens 1-vs-1 duels (actie, versnelling, creativiteit) 2.6 weet op snelheid van richting te veranderen 2.7 creëert overtalsituaties door een tegenstander te passeren 2.8 weet onder druk in passing de "juiste" keuze te maken 2.9 weet het spel te versnellen of te vertragen door de bal diep, breed of terug te spelen …waarmee je de tijd en ruimte benut, zodat je kan scoren Jij als mede-aanvaller… 2.10 denkt vooruit, door het screenen van de omgeving 2.11 denkt na over positionering ten opzichte van de speler met de bal 2.12 beweegt ten opzichte van je medespeler 2.13 neemt posities van medespeler over …waarmee je elkaar helpt om tijd en ruimte te benutten, zodat je kan scoren Jij als verdediger op de bal… 3.1 probeert ten koste van alles een tegendoelpunt te voorkomen 3.2 weet het moment in te schatten om voor de tegenstander te komen of voor zicht te houden (ingrijpen) 3.3 weet hoe hij zich in wedstrijdsituaties tijdens 1-vs-1 duels opstelt 3.4 blijft te allen tijde in duel (kiest niet te snel voor een sliding/tackle) 3.5 weet op het juiste moment een overtreding te maken (snelle tegenaanval voorkomen) 3.6 weet de juiste afstand tot zijn directe tegenstander te houden (gevoel geven dat deze tijd/ruimte heeft om de bal te ontvangen) …waarmee je voorkomt dat de tegenstander tijd en ruimte benut, zodat je de bal kan veroveren Jij als verdediger zonder de bal… 3.7 weet vrije ruimtes af te dekken/af te schermen 3.8 weet onderlinge afstanden tussen de linies te bewaken 3.9 3.10 helpt je medespelers om de bal te veroveren (insluiten van de tegenstander, rugdekking) 3.11 weet keuzes te maken om vrije ruimtes te verdedigen (ophouden van de tegenstander zodat medespelers kunnen bijsluiten of ingrijpen) 3.12 weet wat hij/zij moet doen tijdens ondertalsituaties (dwingen naar de zijkant, ingrijpen, zone verdedigen) 4.1 helpt je medespelers met de manier van coachen 4.2 zelfreflectie (kijkt eerst naar zichzelf, dan naar een ander) 4.3 weet wat zijn ontwikkelpunten zijn 4.4 luistert naar aanwijzingen van anderen en denkt hierover na 4.5 houdt je aandacht vast op afspraken die als team zijn gemaakt 4.6 geeft niet op bij teleurstelling (tegendoelpunt, nederlaag) 4.7 moedigt medespelers aan bij teleurstelling/goede prestatie 4.8 zet door, ook bij vermoeidheid 4.9 denkt mee over het spel (stelt vragen, beantwoordt vragen) 4.10 ligt goed in de groep en gaat met (alle) medespelers om
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.