Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBarbara de Graaf Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren
2
Terry Barret Wat zie je? = vorm
Waar gaat het over? = inhoud / betekenis
4
Inhoud / Betekenis Persoonlijke betekenis: Wat voor betekenis heeft het werk voor mij persoonlijk? Intentie van de kunstenaar: Welke betekenis heeft het werk voor de kunstenaar Betekenis voor de opdrachtgever: Wat heeft het betekent voor de opdrachtgever? Betekenis voor het originele publiek: Wat heeft het betekent voor het originele publiek? Betekenis van de curator: Wat betekent het in de context van deze tentoonstelling / presentatie?
5
Visual Thinking Strategies
Wat gebeurt er in dit beeld / op deze afbeelding? (inhoud) Waaraan zie je dat? (vorm) Wat kunnen we nog meer ontdekken? (bevragen eigen eerste oordeel)
7
Artful thinking Reasoning-centered routines
Questioning & Investigating-centered routines Observing & Describing-centered routines Comparing & Connecting-centered routines
8
Reasoning-centered routines
What makes you say that? What is going on? What do you see that makes you say that? Claim / Support / Question Maak een claim over het kunstwerk Laat weten waarom je dat claimt / denkt Stel een vraag in relatie tot je claim. Bijvoorbeeld: wat is er met deze claim niet uitgelegd? Wat zijn de nieuwe die met deze claim naar boven komen?
9
questioning en investigating -centered routines
I see / I think / I wonder Wat zie je? (vorm) Waar doet het je aan denken? (betekenis) What does it make you wonder? (eigen fantasie aanspreken) Creative Questions Waarom? Wat zijn de redenen? Wat als? Wat is het doel van? Hoe zou het ander zijn als? Etc.
11
Observing & Describing-Centered routines
Elobaration Game Observeer: beschrijf hoe je denkt dat iets eruitziet Eloborate: kies iets uit en zoom in op een detail Interpreteer: wat betekent iets Looking: Ten Times Two Kijk 30 seconden: schrijf 10 dingen op die je opvallen Herhaal Colors, Shapes, Lines Observeer en benoem kleur Observeer en benoem vorm Observeer en benoem lijn
14
Spelvormen In de klas
15
Doel: bewust maken van kijkproces
16
Doel: Bewustmaken noodzaak gebruik gezamenlijke termen
17
Doel: Oefenen intuïtief kijken
18
Doel: Doelbewust onderzoeken kleur en vorm
19
Doel: bewust maken van gebruik gezamenlijke termen
20
Doel: oefenen overeenstemming zien in ontwerp
21
Hoe stimuleer je proces gericht werken
Didactiek Hoe stimuleer je proces gericht werken Cultuurwinkel Breda
22
SLO
24
Formulieren voor onze toelatingsexamens
Gebaseerd op OECD
25
Formulieren voor onze toelatingsexamens
Gebaseerd op OECD
26
Divergeren (heel veel verschillende ideeën bedenken)
Welk onderdeel van het creatieve proces vinden leerlingen lastig om vol te houden? Meestal is dat: Divergeren (heel veel verschillende ideeën bedenken) Experimenteren (verschillende dingen uitproberen) Verbeelden (associatief out of the box denken)
27
Divergeren Elke schets met dezelfde belangrijkheid behandelen als het eindwerk. (dus niet vertellen dat het hier een schets betreft) Schetsproces juist in de les laten plaatsvinden. Zorgen dat het eerste stukje van het proces beoordeeld wordt met een los cijfer en een eerdere deadline. Werken met een (time)timer. Leerlingen geen planner meer geven maar een opdracht per les. Een opdracht zo opzetten dat die zonder divergeren niet gemaakt kan worden. Koppelen leren van een vaardigheid aan het divergeren. Etc.
28
Experimenteren Elke schets met dezelfde belangrijkheid behandelen als het eindwerk. (dus niet vertellen dat het hier een schets betreft) Schetsproces juist in de les laten plaatsvinden. Zorgen dat het eerste stukje van het proces beoordeeld wordt met een los cijfer en een eerdere deadline. Werken met een (time)timer. Leerlingen geen planner meer geven maar een opdracht per les. Een opdracht zo opzetten dat die zonder divergeren niet gemaakt kan worden. Koppelen leren van een vaardigheid aan het divergeren. Etc.
29
Verbeelden Opdracht zo schrijven dat het noodzakelijk is om met verschillende mogelijkheden te spelen om tot een ontwerp te komen Tijdsdruk toevoegen of juist helemaal wegnemen Voorbeelden laten zien die een zetje kunnen geven aan de verbeeldingskracht
32
Ik haal veel uit Ludodidactiek (didactiek gebaseerd op spelvormen)
Procesgerichte didactiek Design Thinking Methodiek SCRUM Methodiek
33
Proces gerichte didactiek
34
Waarom werkt het vaak goed
Vraagt van de docent om kaders te stellen en leerlingen voor een gedeelte aan de hand te nemen Vraagt van de leerling om zijn vrijheid binnen die kaders te zoeken Vraagt wel actief klassenmanagement
37
Ludodidactiek
38
Waarom werkt het vaak goed
Geeft mij als docent ruimte voor een coachende rol, want laat leerlingen zelfstandig leren Is vaak voor de leerlingen ‘leuk’ want Spelvorm Veel ruimte voor eigen initiatief en verantwoordelijkheid Vraagt wel veel lesvoorbereidingstijd
39
Design thinking / Scrum
Bieden veel mogelijkheden voor het lenen van werk en proces vormen. SCRUM: bij samenwerkingsopdrachten Design Thinking: aan energizers en korte snelle werkvormen om een onderwerp af te tasten.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.