De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Thema kopopleiding 28 september 2015

Verwante presentaties


Presentatie over: "Thema kopopleiding 28 september 2015"— Transcript van de presentatie:

1 Thema kopopleiding 28 september 2015
Visies op leren Verplichte literatuur Lezen: handboek 1.1/1.2/1.3/1.4. Ontwikkelingspsychologie in de reader 6.4 Voorbereiding les Bestudeer de verplichte literatuur rond leertheorie en maak een spiekbrief op maximaal 1A4. Doe dat volgens een strategie die voor jou het beste werkt. Je kunt bijvoorbeeld denken aan tekst, een schema, een mindmap, werken met kleuren, een cartoon, etc. Neem je spiekbrief mee naar de bijeenkomst. Alle studenten krijgen bij binnenkomst random een kaart met een afbeelding. Elke afbeelding is een metafoor voor een leertheorie. De kaart bepaalt het team waarin de student plaatsneemt. Materialen: Ppnt Posters en stiften Plakband/tape Kaarten met afbeeldingen Internetverbinding Thema kopopleiding 28 september 2015

2 Programma Leerdoelen Werkvorm samenwerkend leren Deel 1: Teams vormen
Deel 2: Groepsopdracht maken Deel 3: Posterpresentatie Deel 4: Nabespreking proces en product Afsluiting en vooruitblik Doel van de bijeenkomst is niet herhalen van de verplichte literatuur, maar juist verdiepen. Het lagere orde leren is thuis volbracht, het hogere orde leren volgt mbv ADSL.

3 Leerdoelen De student kan: Leertheorieën op kernpunten samenvatten
In teamverband een specifieke leertheorie toepassen op een lesonderdeel Leertheorieën beoordelen op bruikbaarheid voor de eigen visie op onderwijs Leerdoelen en hun denkniveau 1. Leertheorieën op kernpunten samenvatten (denkniveau ‘begrijpen’ van Bloom; lagere orde) 2. In teamverband een specifieke leertheorie toepassen op een lesonderdeel (denkniveau ‘toepassen’ van Bloom; begin hogere orde) 3. Leertheorieën beoordelen op bruikbaarheid voor de eigen visie op onderwijs (denkniveau ‘evalueren’ van Bloom, hogere orde)

4 Taxonomie van Bloom Bron afbeelding: De taxonomie van Bloom is een model waarin het proces van leren wordt ontleed in een 6tal dimensies. Hiernaast is deze taxonomie weergegeven in een plaatje. Binnen de taxonomie van Bloom worden verschillende leeractiviteiten benoemd, waarbij de taxonomie is gerangschikt van activiteiten met een lage cognitieve belansting (Low Order Thinking Skills) tot activiteiten met een hoge cognitieve belasting (High Order Thinking Skills). Bij een traditionele manier van lesgeven (veel klassikale uitleg) zijn de leeractiviteten vooral gericht op de onderste niveaus binnen de taxonomie. Het huiswerk bestaat vaak uit verwerkingsopdrachten, waarmee de leerling met de High Order Thinking Skills aan de slag moet. Met de inzet van Flipping the Classroom worden de instructiemomenten (Low Order Thinking Skills) verlegd naar het huiswerk, en dus naar momenten waarop de docent niet direct beschikbaar is. Tijdens de contacturen komt er zo ruimte vrij om de leerlingen aan de slag te zetten met de verwerkingsopdrachten (High Order Thinking Skills), waarbij de docent beschikbaar is voor begeleiding en ondersteuning.

5 Teams samenstellen Team constructivisme
Bron afbeelding:

6 Teams samenstellen Team cognitivisme
Bron afbeelding:

7 Teams samenstellen Team behaviourisme
Bron afbeelding:

8 Teams samenstellen Team Mentale handelingen en handelingspsychologie
Bron afbeelding:

9 Opdracht deel 1 Vergelijk de spiekbrieven in je team:
Vat de informatie die jullie gezamenlijk hebben over de toegewezen leertheorie samen Welke spiekbrief-strategie die je bij een ander hebt gezien zou jij wel eens willen uitproberen? 5 minuten Vraag 1 heeft als doel om de studenten te laten checken of ze de belangrijkste begrippen hebben begrepen Vraag 2 is een verwijzing naar de literatuur behorend bij het vorige thema: concept leren en de werking van de hersenen

10 Opdracht deel 2 Jullie willen in een klas pedagogisch werk vaardigheden rondom een oudergesprek aanleren, op basis van de toegewezen leertheorie. Wat gaan jij en/of de leerlingen precies doen? Tijd: 20 minuten Hulpbron: spiekbrief, internet Resultaat: posterpresentatie van 3 minuten door een random aangewezen groepslid 20 minuten

11 Opdracht deel 3 Posterpresentaties
15 minuten (3 minuten per presentatie) Bron afbeelding:

12 Opdracht deel 4 Reflectie op het proces:
Wat heb jij in het team precies gehaald en gebracht? Waarover ben je tevreden, wat zou je achteraf anders doen? Reflectie op het product: Wat is je nog niet duidelijk? Hoe ga je die kennis alsnog verwerven? Bij welke leertheorie(ën) sluit het ontwerp van deze bijeenkomst aan?

13 Nabespreking werkvorm
Kenmerken van samenwerkend leren: Positieve wederzijdse afhankelijkheid Individuele aanspreekbaarheid Directe interactie Aandacht voor sociale vaardigheden Aandacht voor groepsproces Wanneer is samenwerkend leren wel/niet geschikt? Binnenkort meer bij vakdidaktiek! Bron: Ebbens & Ettekoven, Samenwerkend leren

14 Leertheorie en DI-model
In welke leertheorie(ën) heeft Directe Instructie zijn oorsprong denk je? In het behavioristische denken en de cognitieve psychologie. In het boek ‘ Effectief leren’ wordt er zo nu en dan een constructivistische draai aan gegeven. DI is ontstaan door een analyse te maken van effectieve docenten in de jaren zeventig en tachtig van de twintigste eeuw. De verklaringen daarvan kwamen te liggen in het behaviorisme en de cognitieve psychologie. Gewenst gedrag aanmoedigen en versterken, zowel door positieve als negatieve stimuli. Voordelen en nadelen DI: Een instructiestrategie blinkt uit in het: - aanleren van basiskennis en vaardigheden in een individueel tempo (met name wanneer tijd beperkt is); Het efficient uitstippelen van leerpaden, vooral voor het onderwijzen van lagere orde leeractiviteiten. En: Het geeft een docent greep op de leerprocessen van leerlingen. En DI is goed te combineren met veel andere instructiestrategieën. Een dergelijke strategie kan nadelig zijn voor leerlingen met (veel) zelfregulerende vaardigheden Bron van deze dia en tekst: PPNT kop en minor, 23-9, rondom thema ‘visies op leren’

15 Terugblik op leerdoelen
De student kan: Leertheorieën op kernpunten samenvatten Thuis behaald In teamverband een specifieke leertheorie toepassen op een lesonderdeel Zojuist behaald Leertheorieën beoordelen op bruikbaarheid voor de eigen visie op onderwijs Thuis te behalen Leerdoelen en hun denkniveau 1. Leertheorieën op kernpunten samenvatten (denkniveau ‘begrijpen’ van Bloom; lagere orde) 2. In teamverband een specifieke leertheorie toepassen op een lesonderdeel (denkniveau ‘toepassen’ van Bloom; begin hogere orde) 3. Leertheorieën beoordelen op bruikbaarheid voor de eigen visie op onderwijs (denkniveau ‘evalueren’ van Bloom, hogere orde)

16 Thuiswerk en afsluiting
Welke elementen uit de 4 leertheorieën spreken je aan en waarom? Leg een werkdocument rondom je visie aan en put eruit bij leertaken en de integrale toets. Meer weten? Overzicht leertheorie via animatie (videoscribe). Behaviourisme: Cognitivisme: Constructivisme: Bron: Ebbens & Ettekoven, Samenwerkend leren

17 Vooruitblik Volgende week: Voorbereiding te vinden op Wikiwijs


Download ppt "Thema kopopleiding 28 september 2015"

Verwante presentaties


Ads door Google