Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
THE EMPOWERED CUSTOMER
THE DIGITALISATION OF RETAIL Welkom Dag teken digitalisering kijkje in retail wereld waarin de consument steeds meer macht krijgt
2
Voorstellen (studie Q&A)
Retail adviesbureau. Helpen retailers beter presteren door advies, onderzoek en inspiratie. Store of the future. Vandaag meenemen in voorbeelden van digitalisering van retail: groot, klein, succesvol en niet succesvol
3
4e industriële revolutie
- World Economic Forum: begin van 4e industriële revolutie - Stroomversnelling ontwikkeling van technologie waardoor fysieke, digitale en biologische werelden samensmelten. - Verandert hoe we leven, werken, kopen.
4
Verandering aandeel Digital Natives en Digital immigrants wereldwijd
Shopper – digitaal publiek groeit Verandering aandeel Digital Natives en Digital immigrants wereldwijd Richting het keerpunt waarbij er meer digital natives zijn dan digital immigrants. The empowered customer: consument krijgt steeds meer macht. Duidelijk zichtbaar in retail: de klant je maakt of breekt. Steeds groter deel van de customer journey online Wat triggert nu een aankoop, en hoe kan technologie hier een bevorderende rol in spelen?
5
Drie krachten voor groeipotentieel
Om als retailer te groeien heb je deze drie factoren nodig. Retail skills: het samenbrengen van vraag en aanbod op een manier die de consument voorziet in zijn behoeften. Écht snappen waar nu toegevoegde waarde ligt voor de consument. Hiervoor belangrijk om te werken in teams: alle stakeholders
6
Shopper - behoeften Behoeften in kaart brengen met opdrachtgever.
Validatie: Belangrijk om gedurende het hele proces te blijven bedenken: voldoet dit aan de gebruikers behoeften?
7
Technologieën Artificial Intelligence & Machine Learning
Multichannel Master Data Conversational user interfaces (voice) RFID Payment solutions (mobile & POS) Social platforms Augmented reality Virtual reality Blockchain 3D printing Face recognition Image recognition IoT platform Gartner veel technologieën geïdentificeerd Niet allen plateau van productiviteit Accelerators: binnen 2-3 jaar grote impact op retail
8
Retail skills & groeipotentieel
Consumentgerichte digitalisering zorgt voor groei Belang testen: gebruiksvriendelijk, goed eruit zien, monitoren
9
1. PERSONALISATION Behoeften: recognition, inspiration, guidance.
Uitdaging: constant deze aanpak repliceren voor andere individuen op verschillende touchpoints.
10
ALIBABA - E-commerce ecosysteem
- Mobiele app, interface past zich aan op individu d.m.v. slimme algoritmes. - Relevante content - Favoriete merken, meest gekochte product categorieën.
11
HABIT Nutrition blueprint
DNA wangslijmvlied, bloed, body metrics met home kit Gespecialiseerd voedingsschema en maaltijdboxen aan huis.
12
2. CONVERSATIONAL (VOICE) COMMERCE
Behoeften: recognition, interaction, guidance, transaction.
13
STARBUCKS Betaalsysteem? Belangrijkste dat voice algoritme goed werkt.
15
3. CONVENIENCE COMMERCE Behoeften: recognition, transaction. TIJDWINST
Hoe saaier het product, hoe meer behoefte naar gemak.
16
AH TAP TO GO
18
H&M Niet meer filteren en zoeken, automatisch de beste resultaten door beeldherkenning.
19
AS WATSON LAB Gemak, checkout proces verkorten.
20
TIKKIE BIJ MUNCH Als je de klant vertrouwen geeft krijg je het terug. Getest op kleine schaal. Eerst bij Munch, toen bij kinderdagverblijven.
21
4. MIXED REALITY Behoeften: inspiration, entertainment, visualisation, interaction, guidance. 1990 gaming en technologie industrie grote beloften VR gimmick Nu betaalbare en functionele alternatieven: Occulus, Hololens, mobiele apps
22
FORMEX Na 20 traditionele retail, sinds 2017 enkel online. Ondanks webshop prijzen en 30 dagen terugsturen is deze app ontwikkeld zodat mensen kunnen passen.
23
MEMOMI 2-3 maanden getest in Den Haag bij Credo
Eerst in winkel, daarna meer afgeschermd bij paskamers Niet succesvol: ongemakkelijk rondje draaien
24
GUESS Succesvolle toepassing van virtuele spiegel. Goed gebruiksvriendelijk, accuraat, doet wat de consument wil. QR checkin, RFID chips kleding, virtueel passen Ook fysiek passen, aanbevelingen en andere opties in spiegels in paskamer
25
5. TRANSPARENCY Behoeften: interaction, guidance, transaction, delivery Toename behoefte aan informatie supply chain Vertrouwen ivm privacy
26
CARREFOUR Simpel gemaakt voor de consument. Blockchain geeft duidelijk inzicht in supply chain.
27
6. CUSTOMISATION COMMERCE
Behoeften: customisation, inspiration, guidance Transformatie van massa productie naar co-productie. 3D printing, scanning, AI. AR kan helpen visualiseren.
28
ADIDAS Knit for You pop-up.
Body scan met laser, hand bewegingen, 4 uur proces, 200 euro Geen voorraad Beperkte parameters en hulp: SIMPEL. Toch gevoel van uniek product.
30
Grote ontwikkelingen klein maken
Digitalisering een grote storm? Je kan veel impact maken door kleine veranderingen te implementeren, zolang je het maar goed doet (voorzien van klantenbehoeften).
31
TAKEAWAYS: Belangrijkste voorwaarde voor groei is perfecte fit wensen van klant en retailer Testen van technologie: kan goed idee lijken en tegenvallen door onverwachte redenen
32
Voor in de auto Welke van de besproken thema’s is het meest relevant voor jouw eindgebruiker? Hoe kan jij ervoor zorgen dat de eindgebruiker wordt voorzien in zijn behoeften? Welke technologieën zie je in je huidige werk naar voren komen?
33
DANK VOOR JULLIE AANDACHT!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.