De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ROC Midden Nederland BSA: van Welkom naar Studentsucces

Verwante presentaties


Presentatie over: "ROC Midden Nederland BSA: van Welkom naar Studentsucces"— Transcript van de presentatie:

1 ROC Midden Nederland BSA: van Welkom naar Studentsucces
Dia bij binnenkomst

2 ons verhaal: Van Welkom naar studentsucces
ELKE STUDENT is bij ons WELKOM We streven naar optimaal STUDENTSUCCES, zodat al onze studenten uiteindelijk MET HUN DIPLOMA  op zak, FUTUREPROOF zijn toegerust om werk te vinden, indien gewenst door te stromen naar het hbo én te starten met het opbouwen van een eigen bestaan

3 AMBITIES EERSTE JAAR Elke student ervaart succes
Elke student een passend studieadvies Elke student volgt de opleiding van zijn keuze Bij een aantal opleidingen gelden aanvullende voorwaarden, dan noemen we selectie-opleidingen. Na aanmelding voor een selectieopleiding, volgt een uitnodiging voor een selectie- of auditiemoment. Vooraf wordt duidelijk gemaakt wat uw kind kan verwachten en hoe hij zich kan voorbereiden. Uw kind krijgt meerdere mogelijkheden om te laten zien wat ze kan. Wij adviseren om, als uw kind kiest voor een selectieopleiding, ook een alternatieve opleiding te kiezen. Selectie/auditie opleidingen. De eisen hebben te maken met de specifieke opleiding of het beroep waarvoor wordt opgeleid. Deze staan vermeld op de opleidingspagina op onze website. Een Sportopleiding wordt bijvoorbeeld best lastig als je helemaal niet sportief en fit bent. Daarom kent die opleiding een sporttest. Van te voren maken we duidelijk wat uw kind kan verwachten en hoe hij / zij zich kan voorbereiden. Uw kind krijgt meerdere mogelijkheden om zichzelf te laten zien. Voldoet uw kind niet aan de voorwaarden? Dan nemen we contact op om samen te kijken bij welke opleiding hij wel geplaatst kan worden. Tip: stimuleer uw kind van te voren goed over een tweede keuze na te denken.

4 STUDENTSUCCES Passend onderwijzen Persoonlijke begeleiding
Positief leerklimaat PROGRAMMA STUDENTSUCCES Bij een aantal opleidingen geldt een maximum aantal opleidingsplekken. Dit doen we bijvoorbeeld bij opleidingen waar niet voldoende stageplekken beschikbaar zijn. Als bij een quotumopleiding het maximum aantal plekken is bereikt, dan gaat de reservelijst in werking. Leerlingen die zich dan aanmelden, worden op deze lijst geplaatst. We werken met deze reservelijsten omdat onze ervaring is dat er altijd nog wel leerlingen zich bedenken en er dan weer een plekje vrij komt. Komt er een plek vrij, dan plaatsen we op volgorde van de reservelijst. Omdat een plek op de reservelijst geen garantie biedt op een plek, adviseren we leerlingen nadrukkelijk om op zoek te gaan naar een andere opleiding. Het komt voor dat ook de reservelijst vol zit, dan gaat de opleiding helemaal dicht. Op onze website kunt u zien wat onze quotumopleidingen zijn en ook of de reservelijst al is ingegaan. Heeft uw kind interesse in een quotumopleiding, dan is het belangrijk dat hij zich tijdig aanmeldt!! (NB per 1 oktober worden de quotumopleidingen pas bekend gemaakt, die dan dus nog toevoegen, zie ook: )

5 ALLE studen-ten inge-schreven passende opleiding
HET EERSTE JAAR AUG SEPT OKT NOV DEC JAN FEB MRT APR MEI JUNI JUL AUG PERIODE 1 PERIODE 2 PERIODE 3 PERIODE 4 Start zomer-vakantie ALLE studen-ten inge-schreven passende opleiding Gesprek Gesprek Start/Ontwikkelgesprekken: studie-en loopbaan Capaciteiten, kwaliteiten en ambities (Persoonlijk begeleiden Passend onderwijzen Positief leerklimaat) Student kent criteria en moment vsa & bsa BSA VSA VSA “doorgaan”of “overstappen”: Verbeteren en oriënteren (opleiding ,evt SLC)

6 BSA in ROCMN Elke student krijgt maximaal de kans om zich te ontwikkelen naar “advies doorgaan”: Student-Succes Student wordt BEGELEID in ontwikkeling en groeit naar goed inzicht/besluit Student weet bij de start de criteria, normen, meetmethode en moment van verstrekking Team bepaald binnen ROC–brede afspraken criteria en normen en meetmethode en moment van verstrekking VSA en BSA Advies is persoonlijk en ontwikkelingsgericht; criteria zijn geen “harde” norm; vertrouwen in ontwikkeling Zorgvuldig proces; PDCA, Studenten bevragen, Elke “overstapstudent” is voor de zomervakantie warm overgeschreven naar passende opleiding Verslaglegging in EduArte

7 ONTWIKKELING CENTRAAL STUDENT AAN HET ROER
Criteria BSA benutten om ontwikkeling student te begeleiden Ontwikkelen rubrics Studie- en loopbaangesprekken BSA “overstappen”en BSA “doorgaan”. Tijdens deze bijeenkomst maakt uw kind verder kennis met de opleiding, medestudenten en de school. Sommige niveau 2 opleidingen starten ook met een bijeenkomst (maar meestal met een gesprek).

8 Criteria beroepsgerichte eisen generieke eisen
kennis, vaardigheden en beroepshouding in samenhang, zoals ook in de examenplannen gebeurt generieke eisen studie- en werknemersvaardigheden Meetwijze + normen: per opleiding, normvinding in MT’s

9 Consequenties Huidige situatie Nieuwe situatie
De student heeft het onvoldoende laten zien  BNSA Manager bespreekt Student krijgt BSA op vooraf bepaald moment op basis van vooraf (gekende) criteria, normen en meetmoment. Student wordt vanaf start begeleid bij ontwikkeling en inzicht; groeit toe naar besluit. NEGATIEVE studieadviezen “routebesluit”: stoppen of overstappen BNSA gebaseerd op minimaal twee van benoemde criteria Totaalplaatje ontwikkeling op criteria en normen: persoonlijk advies. BSA “overstappen”: ALLEEN wanneer er onvoldoende ontwikkeling is over de HELE linie. Team bepaalt binnen ROC-brede afspraken criteria, be, meetmethode en moment van afname. Een opleiding mag de gehele opleiding een BNSA verstrekken ALLEEN tijdens het eerste jaar

10 TEAMS AAN DE SLAG VOORBEREIDEN BSA Inrichten gesprekscyslus
Bepalen moment van verstrekking BSA 8 weken VSA & BSA 8 weken zorgplicht/ oriëntatie voor zomer overstappen Ontwikkelen rubrics: beroepscriteria, beoordelingsniveaus en meetmethode Na de aanmelding willen we graag kennismaken. Dat doen we tijdens een bijeenkomst, gesprek of auditie/selectie. Dit zijn belangrijke momenten voor uw kind en daarom is aanwezigheid verplicht.

11 HOE OM TE GAAN MET? Studenten met hoog verzuim en/of ontregelend gedrag in de klas in de eerste 9 maanden, die niet in een leerproces komen en/of niet aanspreekbaar zijn. Studenten die door mogen gaan, echter waar wel van gevraagd wordt om een extra inspanning te doen (deelnemen ondersteuningslessen) of extra tijd te nemen (overdoen 1e jaar). Studenten met positief BSA waarbij het leerproces daarna stokt.

12 Vragen? y.leupen@rocmn.nl
U kunt via verschillende manieren contact met ons opnemen. U vindt deze gegevens ook op de open dagen kaartjes die u vanavond mee kunt nemen. Heeft u nog vragen?

13 Wetgeving BSA Onderdeel wet op toelatingsrecht
Bron: Memorie van toelichting wet vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het MBO Onderdeel wet op toelatingsrecht Bedoeling: Goede overstap VO- MBO, positie van de student versterken; sluit aan op loopbaanontwikkeling in VO en 1e jaar MBO BNSA alleen bij onvoldoende vordering/ontwikkeling over de HELE linie BSA: Vertrouwen uitspreken dat de student de eindstreep gaat halen Zorgvuldigheid, studieadvies  geen verrassing voor de student; is begeleid in zijn ontwikkeling en weet wat er verwacht wordt Tussen 9 en 12 maanden bindend advies (Entree 3- 4 maanden) Op papier, met redenen omkleed, verwijzing naar de OOK en beroepsmogelijkheden Recht op toelating op een andere opleiding (tenzij 3x bnsa) Andere instelling: melden leerplicht en RMC (leer- en kwalificatieplichtige student)


Download ppt "ROC Midden Nederland BSA: van Welkom naar Studentsucces"

Verwante presentaties


Ads door Google