De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

My Handicap – Indienen, opvolgen & wijzigingen melden.

Verwante presentaties


Presentatie over: "My Handicap – Indienen, opvolgen & wijzigingen melden."— Transcript van de presentatie:

1 My Handicap – Indienen, opvolgen & wijzigingen melden

2 Wat doen WE VOOR PERSONEN MET EEN HANDICAP?
Tegemoetkomingen (IVT/IT) (THAB) Parkeerkaarten Erkenningen

3 Onze structuur die de aanvragen van A tot Z behandelen voor
Ondersteuning & Coördinatie Antwerpen Limburg Vlaams- Brabant Schulden Beroepen Verviers Liège Luxembourg Namur Charleroi Mons Bruxelles Oost- Vlaanderen West- 12 basisteams die de aanvragen van A tot Z behandelen voor 1 bepaalde regio 2 gespecialiseerde teams (Beroepen en Schulden) en 1 ondersteunend team

4 HOE KAN JE ONS CONTACTEREN?

5 VERLOOP AANVRAAGPROCEDURE
Aanvraag of Herziening Medische evaluatie Erkenning van de handicap Inkomsten onderzoek Beslissing

6 ontvangen medisch dossier uitnodiging gesprek met onze arts
Medische evaluatie info vragen bij behandelend arts ontvangen medisch dossier uitnodiging gesprek met onze arts medische beslissing Welke moeilijkheden heeft iemand? Onze arts evalueert: de info uit de vragenlijst in My Handicap de gegevens uit het medisch dossier van de behandelende arts het gesprek met de persoon met een handicap (indien we hem uitnodigen in één van onze regionale centra). Deze stap is noodzakelijk om de aanvraag te kunnen behandelen! verplaatsing verzorgen aankleden koken eten contacten onderhouden huishouden doen gevaar inschatten

7 Inkomsten onderzoek Beslissing
Tegemoetkoming aangevraagd? Na de medische beslissing doen we een administratief onderzoek naar het inkomen van de aanvrager en zijn ‘huishouden’. Iemand kan dus medisch gezien in aanmerking komen voor een tegemoetkoming maar er door een te hoog inkomen geen recht op hebben. De aanvrager ontvangt: een attest waarop staat waarop hij recht heeft. onze administratieve beslissing 5,5 maanden 1,8 maanden Actuele gemiddelde afhandelingstermijnen/regio op Hoeveel tijd zit er tussen de aanvraag en de beslissing? Hangt af van: aangevraagde product de snelheid waarmee inlichtingen bezorgd worden de regio

8 AFHANDELINGSTERMIJNEN
Provincie Inkomensvervangende tegemoetkoming (IVT) en integratietegemoetkoming (IT) Tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden (THAB) Parkeerkaarten en attesten Antwerpen 5,76 - 1,6 Brussels Hoofdstedelijk Gewest 6,45 8,22 4,22 Henegouwen 7,87 9,9 2,9 Limburg 7,74 1,45 Luik 3,37 3,79 1,62 Luxemburg 7,57 5,21 2,94 Namen 5,4 5,73 2,2 Oost-Vlaanderen 3,96 1,34 Vlaams-Brabant 4,62 3,11 Waals-Brabant 6,7 6,53 2,47 West-Vlaanderen 2,54 0,87 Globaal 5,45 1,8     eerste aanvragen en herzieningen (maart ‘19)

9 INDIENEN VAN EEN AANVRAAG
Aanvraag of Herziening ze met de hulp van meer dan 4500 professionals in gemeentes, OCMW’s en ziekenfondsen! zelf of met hulp van een naaste via één van onze sociaal assistenten Inloggen via

10 1928 – 2003 : aanvraag via burgemeester
2003: machtiging mogelijk door burgemeester aan OCMW 2013 : ook aanvraag via ziekenfonds 2016: - burger zelf kan aanvraag indienen (MyHandicap) - gemeenten, OCMW’s en ziekenfondsen werken mee via MyHandicap

11 WAAROM IS DE SAMENWERKING met OCMW’S ZO BELANGRIJK?
Er is een duidelijke link tussen handicap en armoede. Personen met een handicap maken zo’n 20% uit van de bevolking in armoede. Elk jaar komen zo’n 2000 mensen van het leefloon terecht in ons systeem van tegemoetkomingen. Heel wat mensen ontvangen terwijl wij hun aanvraag onderzoeken een voorschot van het OCMW.

12 WAT VIND JE IN MY HANDICAP?
Wat heeft iemand al? Waar kan iemand recht op hebben als hij de vragenlijst voor dat product invult? Waar heeft iemand al recht op en hoeft hij enkel nog te vragen (bijv. attest van erkenning of attest recht op tegemoetkoming)? Welke aanvragen zijn nog in behandeling? Waar had iemand vroeger recht op? Welke aanvragen zijn vroeger afgewezen? Welke beslissingen zijn herzien? Welke opengeklikte aanvragen zijn nog niet ingevuld en verzonden? Contactgegevens Domicilie – of verblijfsadres Opname in/ ontslag uit een instelling melden Zichtrekeningnummer Bewindvoerder/ contactpersoon die helpt bij de aanvraag Voorkeurtaal RAADPLEGEN WIJZIGINGEN MELDEN

13 Inloggen via www.handicap.belgium.bebe
DEMO MY HANDICAP Je kan een toegang vragen aan de veiligheidscoördinator (IT) van je organisatie. Hij maakt voor jou een profiel aan zodat je met je eigen eID aanvragen kan indienen voor anderen. Via My Handicap kan je: Een aanvraag indienen Een dossier raadplegen en opvolgen Wijzigingen doorgeven zonder op ons antwoord te hoeven wachten Inloggen via

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29 Voorbeelden van nuttige info
Stapafstand? Zelfstandig ? - Hulp nodig ? 1 of 2 krukken ? mobiliteitshulpmiddel? rijbewijs? niet meer in staat te rijden om medische redenen? gebruik openbaar vervoer? Trappenlopen ? Traplift nodig ? Desoriëntatie ?

30 Voorbeelden van nuttige info
Moeilijkheden om te kauwen? Maakt iemand zelf eten klaar? Moeilijkheden om iets vast te nemen? Moeilijkheden om te slikken? Ondervoeding? Simpele maaltijd nog mogelijk? Kan iemand rechtstaand eten koken ? Maaltijden opwarmen? Boodschappen doen: afstand afleggen in de winkel? organisatie ? communiceren ?

31 Voorbeelden van nuttige info
Zich wassen, zittend aan een wastafel? Af en toe rechtstaan tijdens wassen? Een douche nemen? Een bad nemen? Hulp nodig bij aankleden? Aangepaste kledij? Pedicure ? Incontinentie ? Incontinentiebescherming ‘s nachts en/of overdag ? Speciale verzorging? Hulp van familie? Thuisverpleegster ? Zelf naar het toilet gaan?

32 Voorbeelden van nuttige info
De tafel dekken? Afruimen of de vaatwasmachine uitladen? Stof afnemen op een bepaalde hoogte? Bedden opmaken en verschonen? Hulp bij poetsen? Hulp bij de was doen/drogen? Strijkhulp? Hulp van familie?

33 Voorbeelden van nuttige info
Belangrijke motorische stoornissen? Risico op vallen? Hulp nodig voor visuele en auditieve signalen? Problemen op school? Een bankrekening beheren? Een gsm gebruiken? Medicatie op tijd innemen? Komt er dagelijks iemand langs? Is er dagelijks toezicht/ een oppas?

34 Voorbeelden van nuttige info
(voorlopig) bewindvoerder? schuldbemiddeling (afhankelijk van de context) communiceren met anderen? moeilijkheden om contacten te onderhouden ? zintuiglijke moeilijkheden? volledige blindheid? volledige doofheid? Nalaten om actief te blijven Terugplooien op zichzelf Angsten? (bijv. pleinvrees) Speciale hulpmiddelen nodig? (loep, hoorapparaat,…) Hoe was hun sociale leven vroeger en wat hebben ze opgegeven door hun handicap?

35 voorbeelden van nuttige info
Verslag sociaal onderzoek? Belangrijke informatie die nog niet aan bod is gekomen?

36

37

38 BELANGRIJKSTE KNELPUNTEN voor mensen in armoede?
Het invullen van de vragenlijst gebeurt digitaal. Je hebt er naast een pc ook een goed begrip voor nodig van wat we willen weten om je handicap in te schatten. Voor onvolledige vragenlijsten vragen we bijkomende inlichtingen op. Het opvragen van de medische informatie bij de huisarts is cruciaal maar verloopt niet altijd vlot. Mensen in armoede zien hun arts minder vaak en hebben geen volledig medisch dossier. Reageren op vragen om inlichtingen of opdagen op een afspraak is moeilijk als je dag in dag uit probeert rond te komen. Als een dossier wordt afgesloten bij gebrek aan info, vragen mensen in armoede vaker geen nieuwe evaluatie. Gevolg? Slechts in 33% van de aanvragen een positieve beslissing en lange afhandelingstermijnen. EBegeleiding door vertrouwde professionals in hun buurt is dus absoluut nodig! Ons doel samen met jullie ? - een tegemoetkoming binnen de 90 dagen - een positieve beslissing in 75% van de aanvragen!

39 BETER SAMENWERKEN: SUGGESTIES EN VRAGEN

40 Bedankt !


Download ppt "My Handicap – Indienen, opvolgen & wijzigingen melden."

Verwante presentaties


Ads door Google