Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Jongerenwerking La Vie
Veilige ruimte om te experimenteren in steunende omgang met elkaar voor CBAW-jongeren van De Cocon VZW
2
CBAW in De Cocon: ondersteuning in groei naar een stabiele woonsituatie
3
Autonomie tegenover zelfstandigheid
Plan trekken tegenover steun vragen Drie soorten steun: Praktisch Sociaal Emotioneel
4
LA VIE: de jongerenwerking binnen de CBAW
5
Een veilige experimenteerruimte voor de jongeren
Leren van elkaar of vertrouwen in elkaar Elkaar ondersteunen
6
1. INTAKE: komen tot een akkoord
7
Mensen uit de context zijn uitgenodigd.
Luisteren naar verhaal van iedereen. Netwerkanalyse: de aanzet van een verhaal van steun
9
Netwerkanalyse: vraag 1
Welke relaties in al de subsystemen? Uit verleden en heden Slechte en goede contacten
11
Wat is de affectieve relatie met iedereen?
Netwerkanalyse: vraag 2 Wat is de affectieve relatie met iedereen? De jongere heeft een goed gevoel bij de persoon: rood bolletje Neutraal gevoel: groen bolletje Slecht gevoel: zwart bolletje
13
1. INTAKE: voorstelling La Vie
15
Groepswerkers La Vie zijn niet aanwezig.
Kort informeel contact voor het intakegesprek La Vie als onderdeel van de CBAW Uitnodiging voor volgende bijeenkomst wordt gegeven. Begeleider stelt voor om mee te gaan.
17
2. INFORMATIEFASE: naar een doelenplan
19
Netwerkanalyse: derde vraag (twee delen)
Competentieanalyse 6 weken Op het einde: stappen- of doelenplan
20
Wat is de invloed van de relaties op de ontwikkelingstaken?
Netwerkanalyse: vraag 3 (deel 1) Wat is de invloed van de relaties op de ontwikkelingstaken? De relatie heeft een zeer positieve invloed op de taak: ++ De relatie heeft een positieve invloed op de taak: + De relatie heeft geen invloed op de taak: 0 De relatie heeft een negatieve invloed op de taak: - De relatie heeft een zeer negatieve invloed op de taak: --
22
Deze jongere heeft een neutrale relatie met zijn moeder, maar ze heeft een negatieve invloed op zijn taken. Bvb: hij voelt niet veel voor haar, maar ze verwent hem voortdurend, zodat hij niet naar school gaat, als hij bij haar op bezoek is. Vader legt deze jongere veel regels op en daar kan hij niet mee om. Maar vader beloofde wel dat hij hem wil helpen met alles wat hij doet. Met zijn zus heeft hij een goede band, maar ze heeft geen enkele invloed op zijn probleem.
23
De ontwikkelingstaken van de adolescent
Competentieanalyse De ontwikkelingstaken van de adolescent Vormgeven aan veranderende relatie binnen het gezin Participeren in onderwijs of werk Zinvol invullen van vrije tijd Creëren en invullen van eigen woon- en leefsituatie Omgaan met autoriteiten en instanties Zorg dragen voor gezondheid en uiterlijkheid Opbouwen en onderhouden van sociale contacten en vriendschappen Seksualiteit en intimiteit
24
Competentieanalyse Per ontwikkelingstaak Protectoren en stressoren Intern en vanuit de omgeving Smartdoelen per ontwikkelingstaak
25
Wie helpt je bij het bereiken van jouw doelen?
Netwerkanalyse vraag 3 (deel 2) Wie helpt je bij het bereiken van jouw doelen? Samen met de jongere willen we aan ontwikkelingstaak 1 werken: veranderende relaties met het gezin. Ter voorbereiding van het gesprek met het gezin hebben we volgende doelen opgesteld: Ik doe wekelijks boodschappen met moeder. Ik zoek een woning met mijn vader. Ik krijg mijn zus ieder weekend op bezoek voor een gezellige babbel. Tijdens het gesprek zullen we aan de gezinsleden ondersteuning vragen om de opgestelde doelen te bereiken.
26
Einde van informatiefase: het doelenplan
Doelenplan = handelingsplan Wat kunnen relaties hierin betekenen? Wat kunnen peers hierin betekenen?
28
Doelenplan Algemeen doel: X heeft een stabiele woonsituatie
Doel 1 (OT1): Doel 2 (OT1): Doel 3 (OT 1): Doel 4 (OT 2) Doel 5 … Actie 1: Met wie: Actie 2:
29
2. INFORMATIEFASE: La Vie
30
4de week: groepswerkers La Vie mee op huisbezoek
In handelingsplan: hoe kunnen peers helpen bij het bereiken van jouw doelen? Wat kan La Vie hierin betekenen? Tweewekelijks programma: begeleider gaat twee keer mee tijdens informatiefase.
32
2. UITVO ERINGSFASE: actie, evalueren en bijsturen
34
2. UITVOERINGSFASE: La Vie
36
Bijeenkomsten La Vie Om de twee weken Van 17u tot 21u Lokaal of De Cocon: verzamelplaats als start In twee delen: 4 uur is lang Ophalen en terugbrengen
37
Programma bijeenkomst: keuzes
Aankomen tussen … Maaltijd voorzien of onderdeel van Leuke activiteit is werken aan ontwikkelingstaken Expliciet werken aan ontwikkelingstaak Evaluatie en feedback voor collega’s
38
La Vie: motiveren om te komen
De uitnodiging: begeleider bespreekt Geheime Fb-groep: evenementen Sms’en Steun aan jongeren vragen: breng je iemand mee?
40
La Vie: keuze van activiteiten
Inbreng van jongeren: actie en rust Steeds wisselende groep en groepsvorming Inbreng van begeleiders: een kader en vrije invulling door jongeren Twee delen:
41
La Vie: voorbeelden van activiteiten
Kottoer: ervaringsdeskundigheid van de anciens en zorgen voor elkaar Afghaanse jongeren koken voor de rest uit dankbaarheid voor gastvrijheid Gesprek naar aanleiding van “door het lint” Weekend in de natuur
43
La Vie: soort groep Divers publiek: iedereen is uitgenodigd Jongeren in begeleiding, anciens en vrienden Respect voor elkaar Steun aan elkaar Vertrouwen in elkaar Zo zelfsturend als mogelijk: krachten als uitgangspunt.
44
La Vie: houding van groepswerkers (1)
Proactief iedereen betrekken, steun van jongeren vragen Achteruit, als jongeren samen bezig zijn. Gesprekken over normen en waarden initiëren, niet invullen. Ervaringsdeskundigheid zit bij de jongeren.
45
La Vie: houding van groepswerkers (2)
Zoveel kader als nodig om zelfsturing mogelijk te maken. Bv: we willen een speurtocht Weinig verwachtingen, veel kansen. Bv: afwas Een leuke activiteit biedt kansen om begeleidingswerk te doen. Bv: complimenten geven tijdens één tegen allen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.