Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Workshop Aandacht verleiding
2
WAT SLIDE – DECK ONDERWERP TECHNOFILOSOFIE AANDACHT CATEGORIE INSPIRATIE / ACHTERGROND / THEORIE STIJL SLIDES DATUM AANGEPAST MEER INFORMATIE TOEPASSEN DEZE PRESENTATIE GAAT OVER VERLEIDING. HET ZIJN EEN AANTAL SLIDES DIE VERVOLGENS DE STAP ZETTEN NAAR TECHNOLOGIE. LICENTIES AFBEELDINGEN ZIJN GECHECKT, MAAR BIJ TWIJFEL GRAAG CONTACT OPNEMEN
3
verleidingen
4
digitale verleidingen
5
Hoe beïnvloed / verleid je mensen?
Deel het (zichtbare) gedrag Maak het leuk make it fun Overtuig mensen dat gedrag problematisch is burn calories Contrex reclame 3 families of design principles for persuasion; Gewenst gedrag kan door verkregen worden door: constraints, faciliation, motivation 1. Controle / Constraints: beperkt mogelijk gedrag, sluit ongewenst gedrag uit wie mag wel meedoen wie niet? / wat mag je met muziekfiles doen / wat niet? Regels enz VBD FIREWALL 2. Facilitation: vergemakkeijk het vertalen van gebruikers intenties naar gedrag en en gewoonten door Gebrukersgedrag vergemakkelijken door (soms vage) intenties te vertalen naar concreet gedrag, bijvoorbeeld door stroomgebruik zichtbaar te maken, of een eco feedback snelheidsmeter VBD SNOER DIE STROOMVERBRUIK AANGEEFT Seducible moment (kairos): het juiste moment, de juiste tijd en plaats, de juiste persoon 3. Motivation Tangenial (motief niet direct te maken hebbend met het gewenste gedrag maar wel stimulerend: bijv uw profiel is voor …60% gevuld of: spaar alle voetbal plaatjes) Intrinsiek Extrinsiek (geld, sociale motivatoren)
6
1. Sociale bewijskracht (social proof)
Bijv. het ‘meest populaire product’ “Bijna al jouw vrienden van facebook hebben dit boek gekocht” Personen die dit boek kochten, bekeken ook …” Vergelijkbare experimenten van Milgram, Bickman & Berkowitz met een groepje mensen (5 / 15) die In NY naar ‘niets’ naar boven staan te kijken: 18/40 % van passanten gaat ook kijken
7
2. wederkerigheid (iets terug willen doen)
Een bijzondere snelheidsmeter op de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam. Iedere keer als er iemand onder de 30 km/u rijdt, krijgt de buurt Omdenken.nl Al binnen een maand waren de resulaten van het onderzoek overduidelijk: de groep waarvan de namen in de krant waren gepubliceerd cerbruikte veel minder energie dan de groep waarvan de namen niet gepubliceerd waren. Het feit dat deelnemers zich publiekelijk gecommiteerd hadden middels het verschijnen van hun naam in de krant leidde er toe dat ze hun energieverbruik actiever terugdrongen Commitent en consistency - wordt gekoppeld aan de theorie van cognitieve dissonantie Festinger (mensen hechten belang aan interne consistentie) - wordt online bijv. toegpast bij bol.com en amazon in de vomr van een wensenlijst; dit is eigenlijk een beinvloedingspoging die inspeelt op het commitment en consistentieprincipe: u als klant geeft aan in de toekomst een product te willen kopen, en bent vervolgens geneigd om dit daadwerkelijk te doen (Kaptein128)
8
3. commitment (wat je eerder hebt gezegd of gedaan)
Hornsteing, Fisch & Homes 1968 experiment met verloren portemonnaie: de drie onderzoekers raakten een paar keer express hun portemonaie kwijt in New York en waren geinteresseerd in het aantal keer dat deze zou worden ingeleverd bij de politie. Om het effect van sympathie te testen lieten ze de helft van de kerenn op pasjes in de portemonnaie en het rijbewijs een Amerikaanse naam, en de andere helft een buitenlandse naam. Het idee was dat de portemonnaie waarschijnlijk door een Amerikaan gevonden zou worden, en door het pricipe van liking door gelijkenis eerder teruggebracht zou worden als het een Amerikaan betrof. Dat was precies wat uit het onderzoek kwam //// Pallak, Cook & Sullivan 1980 – terugdringen energieverbruik: Een groep kreeg tips voor energieverbruik , Een groep kreeg dezelfde tips en tevens met publicatie van deelname aan het experiment in de lokale krant Bij welke groep was het effect het grootst?
9
4. sympathie Je neemt eerder iets aan van iemand die je sympathiek vindt wordt vergroot door gelijkenis Hornsteing, Fisch & Homes 1968 experiment met verloren portemonnaie
10
5. autoriteit “De docent zegt dat jij deze website interessant zult vinden” Authoriteit: vlg Migram
11
6. schaarste “nog twee exemplaren verkrijgbaar”
“50 procent korting als je het vandaag bestelt” Limited edition animatie Persuasion Principles Cialdini
12
Eens kijken naar de website van …..
Sociale bewijskracht Wederkerigheid Commitment Autoriteit Bol.com Coolblue Booking.com Schaarste Sympathie
13
Persuasion Persuasion … is the process of moving others by argument to a position or course of action either temporarily or permanently. Robert Cialdini, Arizona State University Persuasion is an attempt to change attitudes or behaviours or both (without using coercion or deception). B.J. Fogg, Stanford University Meestal gedragsverandering! R.Cialdini Persuasion = het (positief) beïnvloeden van iemands overtuiging, houding, intentie, motivatie of gedrag
14
Twee benaderingen van persuasief ontwerp
een waarbij de ontwerper wil dat de gebruiker gedrag aanneemt dat de ontwerper wil zien (bijvoorbeeld iets kopen) een waarbij de ontwerper de gebruiker helpt zijn/haar eigen intenties te bewerkstellingen, bijvoorbeeld duurzame gedragsverandering of zelfgestuurd leren Wat is acceptabel?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.