Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Webinar fietsactie Fietsmaatjes
donderdag 21 juni 2018
2
Fietsmaatjes Doel: modal shift: medewerkers die bij Twentse bedrijven werken en doorgaans met auto naar het werk rijden, regelmatig naar het werk laten fietsen spitsmijdingen per dag Fact50k forenzen is gebaseerd op Facebook, die je op je telefoon ‘trackt’ of je meerdere malen per week reist van en naar dezelfde plek. Forenzen... Dat is gebaseerd op informatie die Facebook van je heeft. Als jij de app op je telefoon hebt geïnstalleerd, geolocatie aan hebt staan en Facebook toestemming hebt gegeven dat te gebruiken... Dan kan Facebook ook detecteren dat je 4 a 5 keer per week heen en weer reist van en naar dezelfde plek. Waardoor er vanuit kan worden gegaan dat dat een forens is.
3
Enkele feiten zo’n 90% van de medewerkers van Twentse bedrijven woont in Twente ongeveer 2/3 reist met de auto 50% van de automobilisten woont binnen 15 km van het werk (30%<7,5 km) uit onderzoeken blijkt dat volgens 36% van de automobilisten de (e-)fiets een alternatief zou kunnen zijn (op diverse Twentse bedrijventerreinen) iedere NL-automobilist is ook een fietser; dus heeft ervaring met fietsen (voordeel bij de beoogde gedragsverandering) NL-ers boven 18 jaar hebben gemiddeld 1,7 fiets
4
Animatiefilmpje Fietsmaatjes
5
Animatiefilmpje Fietsmaatjes
6
Concept Fietsmaatjes aanmelden bedrijven medewerkers voorwaarden
minimaal 17 fietsdagen in 5 maanden voor max. beloning 85 van 110 werkdagen fietsen maximaal 4 deelnemers per buddy registratie deelnemer: app buddy: persoonlijke webpagina
7
Concept Fietsmaatjes beloning:
deelnemer: woon-werkafstand * €0,35/km * aantal geregistreerde fietsdagen buddy: per deelnemer € 1 per gefietste dag aan einde van fietsactie pop-up keuze naar wie de beloning gaat helpdesk
8
app deelnemer Zichtbaar op de app zijn dagelijks:
opgebouwde beloning en maximaal te behalen beloning aantal gefietste dagen en te fietsen dagen persoonlijk doel voor de fietsactie aantal verbrande calorieën en bespaarde CO2 rit op kaart dagbeloning goedgekeurde ritten
9
dashboard buddy Buddy stuurt als aanmoediging pushberichten naar deelnemers Op een persoonlijke webpagina het overzicht van prestaties van de deelnemers van de buddy
10
Marketinginspanningen
Bedrijven: via bedrijvenverenigingen, website Twente Mobiel, promoteams -> teksten Medewerkers: via intranet werk, interne nieuwsbrief, reclame aanhangwagen, advertentie en artikel in Tubantia, sociale media en website Tim reist Marketingprincipes van Cialdini toegepast: vooraf zelf een doel laten bepalen (commitment) korte aanmeldtermijn (schaarste) buddy (fietser) versus automobilist (deelnemer) (wederkerigheid en commitment) continu tijdens het project laten zien hoe iemand fiets t.o.v. binnen groep (sociaal bewijs) collega als buddy/deelnemer (sympathie)
11
Toepassing start in juni 2017 op bedrijventerreinen Twentekanaal (Hengelo) en GBT doorstart in september 2017 op bedrijventerreinen Gezondheidspark (Hengelo), Enschede-centrum, De Pol-De Zoeker Esch (Losser), Oosterveld en Westermaat (Hengelo), Marssteden (Enschede), ‘t Lochter (Nijverdal) en Eekte-Hazewinkel (Oldenzaal) start december 2017 “Uitrol Twente breed”
12
Resultaten aanmeldingen (goedgekeurd):
250 bedrijven (soms met meerdere vestigingen) 823 buddy’s (goedgekeurd) 2.294 deelnemers (goedgekeurd) 394 deelnemers hebben helemaal niet gefietst 1.900 deelnemers hebben werkelijk gefietst: geregistreerde fietskm’s gemiddeld 880 km per deelnemer
13
Resultaten 100.000 fietsdagen (op basis van 1.675 deelnemers)
in de periode van 110 werkdagen zijn dat 909 geregistreerde ritten per dag (enkele reis) met 2 ritten per dag en 80% van de ritten in de spits, zijn dit spitsfietsritten per werkdag 70% van de spitsritten is nieuw en daarmee spitsmijdingen bij deelnemers die ondergrens hebben gehaald bij 275 deelnemers die ondergrens niet haalden, in totaal 28 spitsmijdingen per werkdag bij deelnemers spitsmijdingen per werkdag en in deze actie Veronderstellingen bij berekening spitsmijdingen: automobilist (vóór actieperiode) rijdt gemiddeld 70% van zijn woon-werkritten met de auto naar het werk daarvan rijdt de automobilist 80% in de spits
14
Beloningen gemiddelde beloning per deelnemer: € 175
gemiddelde beloning per buddy: € 124 deelnemers/buddy’s bestemden van hun beloningen 1-2% voor een Twents goed doel
15
Onderzoek onder contactpersonen deelnemende bedrijven Fietsmaatjes
26 februari 2018 respons van 60%
16
Bedrijven zijn voornamelijk via collega’s en Tubantia
geïnformeerd (spontaan genoemd; als % van alle antwoorden)
17
Meest relevante informatie via collega’s, accountmanagers Twente Mobiel en website bedrijvenvereniging (als % van alle antwoorden)
18
Resultaten onderzoek onder deelnemers en buddy’s
eind april/begin mei 2018 respons deelnemers: 93% respons buddy’s: 84%
19
Deelnemers werken gemiddeld 4,5 dag/wk en zijn gemiddeld 46 jaar
20
Deelnemers zijn vooral via collega’s, intranet en kranteartikel over de actie getipt
21
Driekwart van de deelnemers is door een collega-fietser gevraagd mee te doen
22
De helft van de buddy’s heeft aan collega-fietsers gevraagd mee te doen
23
Voor deelnemers zijn m. n
Voor deelnemers zijn m.n. gezondheid en geld de drijfveren voor deelname Bij de start Aan het einde
24
De meeste deelnemers fietsten tenminste een paar keer/week naar het werk
25
Kwart van de deelnemers gebruikt de fiets ook voor voor zakelijke ritten
26
86% van de deelnemers heeft ook de auto voor het woon-werk verkeer gebruikt
27
86% van de deelnemers zegt door de buddy te zijn aangemoedigd
28
81% van de buddy’s zegt hun fietsmaatjes geregeld te hebben aangemoedigd
29
Buddy’s hebben vooral met mailtjes, facebook/Twitter en push berichten hun maatjes aangemoedigd
30
40% van de deelnemers zegt daardoor vaker te zijn gaan fietsen
Even dit. Als deelnemers elke werkdag fietsen, gaan ze uiteraard niet vaker fietsen.
31
62% van de buddy’s denkt door de aanmoedigingen de maatjes vaker zijn gaan fietsen
32
94% is (zeer) tevreden over naar het werk fietsen en wil dan ook blijven fietsen
33
Longitudinaal onderzoek bevestigt dit
Na een paar jaren fietst: 88% van de deelnemende automobilisten minimaal 1 dag/week 34% fietst gemiddeld 4 dagen/week 5% fietst niet meer
34
Zelf gesignaleerde verbeterpunten
beter checken of deelnemer weldegelijk een automobilist is nauwkeurigere registratie van ritten (teveel ritten moesten handmatig worden gecorrigeerd) beter verschil buddy en deelnemer communiceren, incl. voorwaarden continu zichtbaar maken prestaties buddy en deelnemers van het team inbouwen optie meerdere werkplekken, bedrijf met meerdere locaties moet die bij aanmelding vermelden aangeven bij welk besturingssysteem en bij welke versie de app te downloaden is vragen aan deelnemers en buddy's om hun IBAN-nummer goed te controleren, voordat ze hun aanmelding voltooien duidelijker maken van uitbetaling aan het einde van de fietsactie Zelf gesignaleerde verbeterpunten
35
Bedankt voor jullie aandacht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.