De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Falen in het onderwijs Een loopbaanbenadering over zittenblijven, schoolmoeheid, en ongekwalificeerde uitstroom Prof. dr. Jannick Demanet Onderzoeksgroep.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Falen in het onderwijs Een loopbaanbenadering over zittenblijven, schoolmoeheid, en ongekwalificeerde uitstroom Prof. dr. Jannick Demanet Onderzoeksgroep."— Transcript van de presentatie:

1 Falen in het onderwijs Een loopbaanbenadering over zittenblijven, schoolmoeheid, en ongekwalificeerde uitstroom Prof. dr. Jannick Demanet Onderzoeksgroep CuDOS Vakgroep Sociologie Universiteit Gent

2 Falen in het onderwijs

3 Proloog Cijfers Bron: Vroegtijdig schoolverlaten in het Vlaams secundair onderwijs. Maart, 2018

4 Proloog Cijfers Bron: Vroegtijdig schoolverlaten in het Vlaams secundair onderwijs. Maart, 2018

5 Proloog Bron: Vroegtijdig schoolverlaten in het Vlaams secundair onderwijs. Maart, 2018

6 Proloog Aanpak Bron: Lamote, 2013

7 Een loopbaanbenadering?
Bron: Vroegtijdig schoolverlaten in het Vlaams secundair onderwijs. Maart, 2018

8 Een loopbaanbenadering?
Deze lezing: Preventie en interventie tijdens studieloopbaan Waar liggen de wortels? Zittenblijven Schoolmoeheid

9 Zittenblijven

10 Achterliggende redenering
Lineaire groei Leeftijd en capaciteit Voor iedereen gelijk Gevolg: Klassen per leeftijd Assumptie van homogeniteit Maar: soms heterogeniteit Oplossing: Zittenblijven Homogeniseert Vergemakkelijkt lesgeven

11 Zittenblijven in Vlaanderen
Vlaanderen in cijfers Lagere school: 17% In lagere school met 1 klas per leerjaar 1 volledige klas zittenblijvers 7% in eerste jaar Eind secundaire school: 35 tot 40% zittenblijvers Vlaanderen in Europa?

12 Vlaanderen en Europa Bron: Euridyce, 2011

13 Vlaanderen en Europa Bron: Euridyce, 2011

14 Vlaanderen en Europa Waarom zo veel?
Kwalitatief onderzoek bij CLB en leerkrachten Veronderstelde vaardigheid, uitblijvende resultaten “nog niet klaar”  schoolrijpheid Externe omstandigheden Gedrag Taalachterstand Belangrijke rol voor leerkracht, ouders minder beslissingsmacht Subjectieve perceptie ipv standaardtoetsen Pygmalion effect?

15 Pygmalion in de mythologie

16 De Pygmalion-studie Experiment in basisschool
Test voorgelegd aan leerlingen Zogezegd test om ‘bloeiers’ te vinden Eigenlijk IQ-test Leerkrachten kregen namen van ‘bloeiers’ Eigenlijk ad random gekozen 8 maanden later: Opnieuw IQ-test ‘Bloeiers’ hogere groei Verwachtingseffecten?

17 Algemeen Voorbeeld van ‘etiketteerperspectief’
Iemand krijgt een label Aan dat label hangt een oordeel vast Men conformeert gaandeweg aan het label Wanneer label ‘foutief’: self-fulfilling prophecy Voorspelling die leidt tot het uitkomen van de voorspelling Bv. Clever Hans

18 Pygmalion-effect Impressies van leerkracht Accuraat? Inaccuraat?
Rol van academisch presteren Inaccuraat? Rol van achtergrondkenmerken SES Geslacht Etniciteit Structuren? Onderwijstypes

19 Wie blijft zitten?

20 Wie blijft zitten? Lager onderwijs Secundair onderwijs

21 Wie blijft zitten? Secundair onderwijs

22 Wie blijft zitten? Secundair onderwijs

23 Wie blijft zitten? Schoolfactoren Attitudes tegenover zittenblijven
SES-compositie

24 Gevolgen van zittenblijven
Effectiviteit? Cognitieve gevolgen Socio-emotionele bijwerkingen? Non-cognitieve gevolgen

25 Gevolgen van zittenblijven
Cognitief Korte termijneffecten: Prestaties: “grade-replacement effect” Homogeniserende werking?

26 Gevolgen van zittenblijven
Cognitief Lange termijneffecten Ongekwalificeerde uitstroom Bron: Vroegtijdig schoolverlaten in het Vlaams secundair onderwijs. 2018

27 Gevolgen van zittenblijven
Non-cognitief “Wat zijn je grootste angsten”? Lager Onderwijs: 1ste leerjaar: niet genoemd 3de leerjaar: vierde plaats 6de leerjaar: eerste plaats “Ben je ooit blijven zitten”? 57% van de zittenblijvende meisjes geeft dit toe 81% van de zittenblijvende jongens geeft dit toe “Hoe voelde je je daarbij” 84%: “verdrietig”, “slecht”, “ontdaan” 6%: positieve gevoelens

28 Gevolgen van zittenblijven
Bron: Klasse, 2011

29 Gevolgen van zittenblijven
Belang context Stigma Hoe meer zittenblijvers, hoe ‘normaler’ Implicaties voor vriendschapsrelaties

30 Schoolmoeheid

31 Ik word daar zo moe van… 3 vormen van schoolmoeheid Cognitief
Emotioneel Gedragsmatig

32 Loopbaanbenadering? Zittenblijven en schoolmoeheid

33 Loopbaanbenadering? Gemeten bij LO leerlingen VOOR de transitie naar SO!!!

34 Cognitieve schoolmoeheid
Extrinsieke versus intrinsieke motivatie Externe motivatoren Straf, Beloning, Schuld, Schaamte, Examens MOETEN Interne motivatoren Plezier, Passie, Interesse WILLEN

35 Cognitieve schoolmoeheid
Intrinsieke motivatie stimuleren Autonomy Belonging Competence

36 Cognitieve schoolmoeheid
Intrinsieke motivatie stimuleren: het ABC-model Autonomie Een gevoel van zelfbeschikking Autonomie versus controle Hoe ontwikkelen? Verantwoordelijkheid geven Input in lessen Discussie Het “waarom” Keuze over leerstof of taken Druk over ‘presteren’ verminderen

37 Cognitieve schoolmoeheid
Intrinsieke motivatie stimuleren: het ABC-model Relatie (Belonging) Het gevoel erbij te horen, een verschil te maken Ingebed in school, relaties met ouders, leerkrachten, leerlingen Hoe ontwikkelen? Coöperatieve opdrachten Huiswerk samen met familielid Extra-curriculaire activiteiten Leerkracht-leerling relaties (!) Instrumenteel Affectief

38 Cognitieve schoolmoeheid
Intrinsieke motivatie stimuleren: het ABC-model Competentie Succeservaringen, vooruitgang Falen genereert falen Hoe ontwikkelen? Ruimte creëren voor succes Ook bij falende leerlingen Sturing wegnemen Gevoel van zelfverwezenlijking Feedback Positieve zaken zoeken én meegeven

39 Emotionele schoolmoeheid
Verbondenheid met School Leerkrachten Leerlingen Iedere leerling moet erbij horen Geslacht SES Etniciteit en taal Hoe ontwikkelen? Ingroup – outgroup vermijden Verantwoordelijkheid en inspraak

40 Gedragsmatige schoolmoeheid
Verschillende vormen: Inzet tijdens lessen Probleemgedrag Belangrijke perspectieven Deprivatie Vergelijking met anderen Gelijke kansen Affectieve relaties met school

41 Schoolmoeheid Verhogen via 3 domeinen Autonomie Belonging Competentie
Cognitief Emotioneel Gedrag Verhogen via 3 domeinen Autonomie Cognitief, emotioneel Belonging Cognitief, emotioneel, gedragsmatig Competentie Cognitief, gedragsmatig

42 Experiment schoolmoeheid
Prof. Dylan Wiliam Experiment in één klas, 1 semester Radicale ommezwaai van praktijken 10 minuten fysieke activiteit Geen handopsteking, random gekozen of bordjes Verkeerslicht-systeem Groen, Oranje, Rood Punten geven wordt afgebouwd Feedback en opmerkingen in plaats van punten The secret student-techniek

43 Experiment schoolmoeheid
Effecten na semester: ‘zwakkere’ leerlingen zelfzekerder en sterker ‘sterkere’ leerlingen: Initieel zware tegenstand, ommezwaai gedrag Klassfeer verbetert Inspraak en controle verhoogt

44 Besluit: Ongekwalificeerde uitstroom

45 Determinanten Heel vaak individueel verhaal Maar: structurele factoren
Persoonlijke problemen, familiale problemen, … Individuele oplossingen Maar: structurele factoren Sociale risicofactoren Geslacht Etnisch-culturele minderheden Sociaal-economische status Academische risicofactoren Prestaties Schoolmoeheid  Individuele problematische schoolloopbanen

46 Determinanten Systeemfactoren Schoolfactoren Leerkrachten (!)
Zittenblijven Onderwijstypes Selectie in onderwijstypes Verkeerde oriëntering hoofdreden van uitstroom Schoolfactoren SES-compositie Leerkrachten (!)

47 Leerkrachtenculturen
Gedeelde opvattingen Bij leerkrachten van dezelfde school Ontstaan Informele informatie-uitwisseling Gelijke werkomstandigheden Compositie en leerkrachtencultuur Respons op leerlingen Stereotypes Accuraat Cultuur van verwachtingen

48 Leerkrachtenculturen
Schoolfactoren Zittenblijvers-compositie

49 Leerkrachtenculturen
Schoolfactoren Leerkrachtenverwachtingen

50 Leerkrachtenculturen

51 Leerkrachten

52 Besluit Falen genereert falen Zittenblijven Schoolmoeheid Uitstroom
Compensatie versus versterking Zittenblijven Illusie van homogeniteit Schoolmoeheid Autonomie, belonging, competentie Uitstroom Compositie, leerkrachten

53 Falen in het onderwijs Een loopbaanbenadering over zittenblijven, schoolmoeheid, en ongekwalificeerde uitstroom Prof. dr. Jannick Demanet Onderzoeksgroep CuDOS Vakgroep Sociologie Universiteit Gent


Download ppt "Falen in het onderwijs Een loopbaanbenadering over zittenblijven, schoolmoeheid, en ongekwalificeerde uitstroom Prof. dr. Jannick Demanet Onderzoeksgroep."

Verwante presentaties


Ads door Google