De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inspelen op innovaties

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inspelen op innovaties"— Transcript van de presentatie:

1 Inspelen op innovaties
Hoofdstuk 3 Innovaties in de retail en logistiek

2 Hoofdstuk 1 Innovaties door de jaren heen Hoofdstuk 2 Hoe weet je wat er speelt? Hoofdstuk 3 Innovaties in de retail en logistiek Hoofdstuk 4 Sta jij open voor innovaties?

3 Klant en klantbeleving
Hoofdstuk 3 Innovaties in de retail en logistiek Klant en klantbeleving Groot verschil tussen klantbeleving vroeger en nu

4 Klant en klantbeleving staan centraal
Hoofdstuk 3 Innovaties in de retail en logistiek Klant en klantbeleving staan centraal Klant wil van nu wil: gemak (winkelen vanuit luie stoel) beleving (fysieke winkel) persoonlijke benadering 100% bediend worden in zijn klantreis invloed uitoefenen samen met retailers persoonlijke en unieke ervaringen creëren Retailers moeten innoveren om aan alle wensen van de klant te voldoen

5 Circles of Retailing (CoR)
Hoofdstuk 3 Innovaties in de retail en logistiek Circles of Retailing (CoR) Hoe in te spelen op de razendsnelle ontwikkelingen in de retail? Vier ontwikkelingen in de retail en logistiek: Altijd vrij om te kiezen, altijd verbonden De flexibele winkel De consument = zijn eigen merk Van transactie naar attractie

6 Altijd vrij om te kiezen, altijd verbonden
Hoofdstuk 3 Innovaties in de retail en logistiek Altijd vrij om te kiezen, altijd verbonden Klant wil bij aankoop verschillende kanalen gebruiken Winkelen 3.0

7 Omnichanneling Via verschillende kanalen in contact staan met de klant
Hoofdstuk 3 Innovaties in de retail en logistiek Omnichanneling Via verschillende kanalen in contact staan met de klant Uitstraling, content, beleving en communicatie moeten door alle kanalen gelijk zijn en afgestemd op de wensen van de individuele klant

8 Innovatieve technologie in de fysieke winkel
Hoofdstuk 3 Innovaties in de retail en logistiek Innovatieve technologie in de fysieke winkel zelfscankassa gratis wifi spaarpunten sparen via beacons of QR-code interactieve displays, etalages, wanden, tafels en vloeren virtuele (pas)spiegel 3D-bodyscanner wifitracking CRM

9 De flexibele winkel Innovatieve winkelconcepten
Hoofdstuk 3 Innovaties in de retail en logistiek De flexibele winkel Innovatieve winkelconcepten Flexibiliteit als het gaat om klantcontact, assortiment, prijs en beleving Hybride winkel Pop-upstore

10 De consument = zijn eigen merk
Hoofdstuk 3 Innovaties in de retail en logistiek De consument = zijn eigen merk De consument van nu wil: Persoonlijke service Persoonlijke bediening Een persoonlijk aanbod Een persoonlijk product De klant is zijn eigen merk en zal ook op die manier benaderd moeten worden. Dus niet als onderdeel van een groep, maar als individu.

11 Van transactie naar attractie
Hoofdstuk 3 Innovaties in de retail en logistiek Van transactie naar attractie Klanten verrassen en prikkelen door: gebruik te maken van de digitalisering en de mogelijkheden die deze biedt belevingen te creëren die de klant wil meemaken (persoonlijke benadering en sfeer).

12 Innovaties op het gebied van betalen
Hoofdstuk 3 Innovaties in de retail en logistiek Innovaties op het gebied van betalen contactloos betalen met pinpas of smartphone iDEAL QR betalen via SMS biometrisch betalen (irisscanner, vingerafdrukscanner, soundpayment, handpalmlezer) Smartwatch Google Glass

13 Logistiek Producten die online worden gekocht, moeten worden bezorgd
Hoofdstuk 3 Innovaties in de retail en logistiek Logistiek Producten die online worden gekocht, moeten worden bezorgd Bezorging moet steeds sneller, efficiënter, en precies op het moment waarop het de klant uitkomt Hierdoor steeds grotere druk op de logistiek Bedrijven moeten flexibel en innovatief zijn om de klant tevreden te houden.

14 Hoofdstuk 3 Innovaties in de retail en logistiek
Ketensamenwerking Samenwerking binnen en tussen de opeenvolgende schakels van leverancier tot aan de klant Goede ketensamenwerking betekent sneller schakelen bij een veranderende markt De hele keten werkt dan beter, sneller, goedkoper en duurzamer

15 Hoofdstuk 3 Innovaties in de retail en logistiek
Ketensamenwerking

16 Last mile Laatste kilometers van het verzendproces
Hoofdstuk 3 Innovaties in de retail en logistiek Last mile Laatste kilometers van het verzendproces Innovaties om de last mile probleemloos te laten verlopen: in-home delivery in-car delivery pakketkluisjes fietskoeriers

17 Hoofdstuk 3 Innovaties in de retail en logistiek
Retourprocedure Hoe makkelijker het voor een consument wordt gemaakt om te ruilen, hoe vaker en hoe meer hij bij deze winkel zal kopen. Retourbeleid wordt als positief ervaren als: producten gratis teruggestuurd mogen worden het retourneren snel kan er geen reden voor het retourneren gegeven hoeft te worden er een retourlabel meegestuurd wordt met het pakket dat retourlabel makkelijk te gebruiken is

18 Innovaties in de logistiek
Hoofdstuk 3 Innovaties in de retail en logistiek Innovaties in de logistiek Elektrische voertuigen en fietskoeriers Onbemande bezorgvoertuigen Persoonlijke service Duurzaam transport Automatisering en mechanisatie in magazijnen (digitale vrachtbrieven, robots, Hololens)


Download ppt "Inspelen op innovaties"

Verwante presentaties


Ads door Google