Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Hoe leer je geschiedenis?
2
Wat moet ik leren? Neem eerst de tekst een keer globaal door. Dit heb je natuurlijk al uitgebreid gedaan bij het maken van de AO’s Leer de begrippen die bij de AO’s horen. Alle belangrijke begrippen heb je al meerdere keren bekeken; mee gewerkt. Leer de aantekeningen (PowerPointsheets). Lees eerst de paragraaf, leer vervolgens de aantekening bij die paragraaf. Lees de les- en leerdoelen. Begrijp je alles? Kan je alles uitleggen? Zo niet, ga dan naar de betreffende paragraaf. Of kijk even naar de AO die er bij hoort. Zorg dat je de personen, jaartallen en feiten kent. Zo krijg je bv. altijd een chronologievraag Was er extra materiaal (bijvoorbeeld de documentaire vragen/antwoorden)?
3
Vaardigheden Welke vaardigheden moeten je beheersen?
Alle vaardigheden zijn uitgebreid voorbij gekomen. Dat zijn: Uit kunnen leggen hoe je kennis/bewustzijn van standplaatsgebondenheid je helpt bij het begrijpen van historische bronnen. Kunnen uitleggen (mondeling) dat zonder geschiedenis niets te begrijpen valt. kan met bronnen werken, , hen in context plaatsen. kan het verschil tussen primaire en secundaire bronnen duiden. kan het verschil tussen feit en mening duiden. Uit kunnen leggen wat het verschil is tussen geschreven en ongeschreven bronnen en hoe deze kunnen worden gebruik om het verleden te begrijpen. Feit en mening van elkaar kunnen onderscheiden. Soorten samenlevingen kunnen onderscheiden. Welke ken je? Wat zijn de belangrijkste verschillen?
4
Hoe? Dé manier bestaat niet. Dit gaat om structuur, die helpt bij het leren. Hoe groter de hoeveelheid stof, hoe meer je moet onthouden. Onthouden doe je door te herhalen De één zal iets sneller onthouden dan de ander. Stel vragen over de stof Wat zou de docent jou kunnen vragen? Bedenk zelf toetsvragen Combineer horen, zien en doen Lees de tekst een keer hardop (zien en horen) Maak een samenvatting per paragraaf voor jezelf (doen)
5
Verdeel het werk Alles in één keer leren is teveel. Na één dag ben je c.a. 80% vergeten. Je moet dus herhalen, daardoor groeit het percentage van wat je onthoudt. Verdeel daarom je werk in stukjes. Neem de paragrafen als uitgangspunt. Neem de tijd. Liever 5 x 20 minuten dan 1 x een heel uur
6
Bij de toets Vergeet je uitleg niet als dit gevraagd wordt: geen uitleg, geen punten. Moet je twee redenen geven, doe dit dan. Schrijf er niet meer op, deze worden niet nagekeken. Als er bij een vraag wordt verwezen naar een bron, gebruik dan de bron in je antwoord. Een beeldelement bij een afbeelding: dit kan ook de tekst in de prent zijn! Lees goed de vragen door, evenals het onder- of bovenschrift bij een bron.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.