Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdElke Smets Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
#MeToo Van (sociaal) wenselijk gedrag naar de dagelijkse realiteit.
Reint Jan Renes
5
Centrale vraag ‘Hoe kunnen we preventie van seksueel geweld effectiever maken?’
7
Assertions of confidence
Counter arguing (‘Ah joh, één glas kan geen kwaad’) Attitude bolstering (‘Ach man, ik drink al jaren iedere dag een glaasje, nergens last van’) Social validation (‘Mijn moeder dronk ook iedere dag een glaasje, is 90 geworden …’) Assertions of confidence (‘Al dat gezeur over wat we wel en niet mogen, het doet me niks’) Selective exposure (‘Ik las vorig jaar nog een artikel dat 1 glas juist gezond is!’) Negative affect (‘Rot toch op met je gezeur, straks mogen we helemaal niks meer’) Source derogation (‘Die wetenschappers bedenken ieder jaar iets nieuws’)
9
Reactance in het #MeToo debat
Counter arguing (‘Tuurlijk verkrachting is niet goed, maar een beetje flirten is toch geen misdaad?’) Attitude bolstering (‘What doesn’t kill you makes you stronger’) Social validation (‘Zelfs mijn moeder vindt het een hoop gedoe om niks’) Assertions of confidence (‘Al dat preutse gezeur over wat we wel en niet mogen, het doet me niks’) Selective exposure (‘Las pas nog een pleidooi van een bekende actrice dat onze ‘seksuele vrijheid’ wordt bedreigd’) Negative affect (‘Rot toch op met je #MeToo, straks mogen we helemaal niks meer’) Source derogation (‘bakfietsmoedergekrakeel’)
11
Wij en #MeToo
12
Van #MeToo naar #Ido Weten en Vinden = Doen
13
Wie heeft er sinds wij zijn begonnen nog niet op zijn telefoon gekeken?
Hoe vaak pak jij je smartphone op? Soms kijk je bewust, veel vaker kijk je ongemerkt. Verlaat jij het huis zonder je telefoon? Verlaat jij het huis zonder je smartphone en de oplader van je smartphone? Hoeveel tijd neemt jouw telefoon eigenlijk van je dag in beslag? Het Britse onderzoeksbureau Tecmark besloot onderzoek te doen onder 2000 Britse smartphone gebruikers en de resultaten zijn verbluffend
14
Weten & Vinden Gewoontes & Impulsen
Wie heeft er sinds wij zijn begonnen nog niet op zijn telefoon gekeken? Hoe vaak pak jij je smartphone op? Soms kijk je bewust, veel vaker kijk je ongemerkt. Verlaat jij het huis zonder je telefoon? Verlaat jij het huis zonder je smartphone en de oplader van je smartphone? Hoeveel tijd neemt jouw telefoon eigenlijk van je dag in beslag? Het Britse onderzoeksbureau Tecmark besloot onderzoek te doen onder 2000 Britse smartphone gebruikers en de resultaten zijn verbluffend Gewoontes & Impulsen
15
Wie heeft er sinds wij zijn begonnen nog niet op zijn telefoon gekeken?
Wie vindt eigenlijk dat hij of zij minder met de telefoon bezig zou moeten zijn? Wel eens geprobeerd? Hoe vaak pak jij je smartphone op? Soms kijk je bewust, veel vaker kijk je ongemerkt. Verlaat jij het huis zonder je telefoon? Verlaat jij het huis zonder je smartphone en de oplader van je smartphone?
16
Weten & Vinden Zien & Beseffen
Wie heeft er sinds wij zijn begonnen nog niet op zijn telefoon gekeken? Wie vindt eigenlijk dat hij of zij minder met de telefoon bezig zou moeten zijn? Wel eens geprobeerd? Hoe vaak pak jij je smartphone op? Soms kijk je bewust, veel vaker kijk je ongemerkt. Verlaat jij het huis zonder je telefoon? Verlaat jij het huis zonder je smartphone en de oplader van je smartphone? Zien & Beseffen
17
Systeem 2 Weten en Vinden Systeem 1 Gewoontes en Impulsen
18
Beperkt rationeel
22
Zelfs als je het zelf ziet en beseft (en ook echt wil) …
23
‘Selfdeception’ Het besef Willen We plannen De realiteit
PRESENT BIAS: Nu > toekomst voordelen in het heden > voordelen in de toekomst. (toegeven aan verleiding) nadelen in het heden > nadelen in de toekomst. (uitstellen) De realiteit
24
05/04/2019 Weten Willen Doen
25
‘De campagne heeft als doel de bewustwording rondom discriminatie en de meldingsbereidheid te vergroten.’
28
#Ihave Willen Doen
30
Beperken van de reclame (++) Schenktrainingen (+) Warning labels (0/+)
Accijnsverhoging (+++); Beperken beschikbaarheid van de verkoop (+++); Verhogen leeftijdsgrenzen in combinatie met strikte handhaving (+++); Random verkeerscontroles (+++); Screening in combinatie met kortdurende interventies (+++) Beperken van de reclame (++) Schenktrainingen (+) Warning labels (0/+) Voorlichting en educatie (0) Bron: Anderson & Baumberg (2006). Alcohol in Europe WILLEN EN KUNNEN GEWOONTES EN IMPULSEN WETEN EN VINDEN
31
Voor #Ido is het belangrijk verbinding te maken met systeem 1
En ondersteun het gewenste gedrag met elementen van systeem 2
32
?
33
Weten & Vinden Gewoontes & Impulsen
We hebben natuurlijke neigingen, gewoontes en impulsen Fluiten is rennen We doen wat anderen doen We willen graag aardig zijn Weten & Vinden Gewoontes & Impulsen
34
Fluiten = (ook echt) sluiten!
36
Micro-momenten van frictie
41
Weten Willen Doen Centrale vraag
‘Hoe kunnen we preventie van seksueel geweld effectiever maken?’ Weten Willen Doen
42
Dus hoe? Steun bieden Reactance Oude gewoontes uitdoven.
Nieuwe gewoontes inslijten. Belang versterken! Steun bieden Motivatie neemt af en het blijkt ook best lastig te zijn om het helemaal alleen te doen. Oude gewoontes en impulsen komen terug… Via zien en beseffen mensen wakker schudden en weten en vinden het belang weer versterken. Reactance Intrinsieke motivatie. Keuzearchitectuur. Handelings-perspectieven. Wakker schudden!
43
(in de dagelijkse realiteit)
CREËER FRICTIE (in de dagelijkse realiteit)
46
#MeToo Van (sociaal) wenselijk gedrag naar de dagelijkse realiteit #Ido
Reint Jan Renes
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.