Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNienke van der Pol Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Burgerschap en burgerschapsonderwijs in ontwikkeling
Burgerschap en burgerschapsonderwijs in ontwikkeling. Wat weten we ervan? Geert ten Dam
2
International Civic and Citizenship Education Study ICCS 2016
Burgerschapscompetenties leerlingen | kennis, houdingen, vaardigheid, gedrag Burgerschapsonderwijs scholen | 2e leerjaar voortgezet onderwijs Periodiek | 2009, 2016 Internationaal vergelijkend | 24 landen, wereldwijd
3
Design ICCS 2016: Vragenlijsten
Leerlingen Docenten Kennistest: weten, beredeneren en toepassen Algemene leerlingenvragenlijst: houdingen, vaardigheid, gedrag | onderwijs Europese module: Europa specifieke vragen Docentvragenlijst: Onderwijs, bekwaamheid, schoolklimaat Afdelings-/schoolleiders Schoolvragenlijst: Onderwijs, context
4
Deelnemende landen ICCS 2016
Europa (16) België (Vlaanderen) Bulgarije, Denemarken Duitsland (Noordrijn-Westfalen), Estland Finland Italië Kroatië Letland Litouwen Malta Nederland Noorwegen Rusland Slovenië Zweden Azië (3) Hong Kong Taiwan Zuid-Korea ”vergelijkingslanden” Nederland België (Vlaanderen) Denemarken Finland Noorwegen Zweden HDI >0,90 HDI Human Development Index = UN indicator voor ‘menselijke ontwikkeling’ (volksgezondheid, onderwijs, levensstandaard) Latijns-Amerika (5) Chili Colombia Dominicaanse Republiek Mexico Peru
5
Gelijke rechten voor mannen en vrouwen (Gelijke banen, lonen, functies in de politiek)
Schaalscore = significant meer ondersteuning dan ICCS landen = significant minder dan vergelijkingslanden
6
Gelijke rechten voor etnische groepen (Gelijke opleiding, banen, rechten en plichten, respect)
Schaalscore = significant minder dan ICCS landen = significant minder dan vergelijkingslanden
7
Vertrouwen in eigen vaardigheden (bijv
Vertrouwen in eigen vaardigheden (bijv. standpunt verdedigen, debat volgen) 47% van de leerlingen beoordeelt eigen burgerschapsvaardigheden negatief Schaalscore = significant minder dan ICCS landen = significant minder dan vergelijkingslanden
8
Burgerschapskennis 2009-2016 Schaalscore
= significant meer dan ICCS gemiddelde = significant minder dan vergelijkingslanden
9
Niveaus burgerschapskennis
Dus: in Nederland minder hoog (C en D) en meer laag (A en B) scorende leerlingen.
10
Sekseverschillen + Burgerschapskennis
Jongens Meisjes Burgerschapskennis + Vertrouwen in maatschappelijke instituties Ondersteuning gelijke rechten mannen en vrouwen Ondersteuning gelijke rechten voor etnische groepen Belang van samenwerking in Europa Burgerschapsvaardigheden Verwacht toekomstig stemgedrag Maatschappelijke participatie
11
Opleidingsniveau ouders
Lager Hoger Burgerschapskennis + + Vertrouwen in maatschappelijke instituties + Ondersteuning gelijke rechten mannen en vrouwen Ondersteuning gelijke rechten voor etnische groepen Belang van samenwerking in Europa Burgerschapsvaardigheden Verwacht toekomstig stemgedrag Maatschappelijke participatie
12
Migratieachtergrond + + + Burgerschapskennis
Geen Wel Burgerschapskennis + Vertrouwen in maatschappelijke instituties + + Ondersteuning gelijke rechten mannen en vrouwen Ondersteuning gelijke rechten voor etnische groepen Belang van samenwerking in Europa Burgerschapsvaardigheden Verwacht toekomstig stemgedrag Maatschappelijke participatie
13
Verschillen tussen schooltypen in Nederland Kennis
Schaalscore Vergelijking met 2009 Havo en vwo leerlingen scoren in 2016 hoger op de kennistest dan in 2009 Burgerschapskennis van vmbo leerlingen is er niet op vooruit gegaan Dus: Het verschil tussen vmbo en havo/vwo leerlingen is groter geworden
14
Verschillen tussen schooltypen
Schaalscore
15
Burgerschapsonderwijs
van school
16
Deelname democratische activiteiten
= significant minder dan ICCS landen = significant minder dan vergelijkingslanden
17
In Nederland worden voor burgerschapsonderwijs relatief weinig verschillende werkvormen gebruikt.
Minder deelname aan democratische activiteiten op school. Minder inspraak op scholen. Minder milieuvriendelijke maatregelen. Leerlingen geven aan relatief weinig over onderwerpen m.b.t. burgerschap te leren. Docenten voelen zich bekwaam om kritisch denken te onderwijzen, en minder bekwaam om inhoudelijke maatschappelijke thema’s te onderwijzen.
18
Aandacht voor maatschappelijke thema’s (percentages leerlingen die aangeven te hebben geleerd over…)
19
Klasklimaat (percepties van leerlingen over tot in hoeverre sprake is van…)
Schaalscore
20
Hoe kunnen scholen het verschil maken?
Open klasklimaat Inhoudelijke aandacht voor burgerschap Burgerschapsactiviteiten binnen en buiten de school
21
Voornaamste conclusies
Beeld niet gunstig - Kan / moet beter - Vraag voor samenleving, scholen, beleid Het komt niet vanzelf goed - Verduidelijking & gemeenschappelijke kern - Ondersteuning Vrijheid aan scholen laten - Eigen levensbeschouwelijke oriëntatie en pedagogische visie - Goed burgerschap is niet eenduidig
22
Meer lezen? Munniksma, Dijkstra, Van der Veen, Ledoux, Van de Werfhorst, & Ten Dam (2017) Burgerschap in het voortgezet onderwijs. Nederland in vergelijkend perspectief, UvA. Schulz, Carstens, Losito & Fraillon (2017) Becoming Citizens in a Changing World ICCS 2016 International Report. IEA: Amsterdam
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.