Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSarah van den Brink Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Waarom veranderde Brecht het theater ?
Hoe deed hij dat ?
2
Bertolt Brecht (10-02-1898 tot 14-08-1956)
Schrijver van toneelstukken en poëzie Was fel tegen ongelijkheid in de maatschappij Was beïnvloed door het Marxisme Was tegen oorlog
3
Een gedachte van Brecht
Kunst is geen spiegel voor de werkelijkheid maar een middel om de werkelijkheid vorm te geven
4
De gevolgen voor zijn werk als toneelschrijver
Hij is tegen het realisme in het theater omdat zich het publiek daarin emotioneel mee laat voeren Brecht wil dat het publiek tijdens een voorstelling iets leert zodat het de wereld kan verbeteren Zijn stukken worden ook leerstukken genoemd
5
Brecht is tegen Enkele kenmerken Lijsttoneel/ Vierde-wand toneel
Tjechow, “Oom Wanja” 1948 Enkele kenmerken Verduisterde publieksruimte Voorhang om ongezien van decor te wisselen Realistisch decor Nadruk op emoties van personages Weergave van de wereld van de gegoede burger Eenheid van tijd en ruimte Katharsis door oplossing van een conflict Opbouw van het drama in 5 bedrijven
6
Het decor van Brecht Decor uit 1949 - Geen nagebootste realiteit
De voorhang ontbreekt Rekwiesieten voor alle scenes in hetzelfde decor De constructie is zichtbaar De titel van het stuk is in de constructie verwerkt
7
Het Episch theater ( vertellend theater)
De toeschouwer ziet altijd dat hij niet na de werkelijkheid kijkt Hij kan zich niet in het verhaal inleven De acteurs zien opkomen, de zichtbare constructie werken storend
8
Vervreemdingseffecten
Tijdens de voorstelling Gebruik van een verteller Acteurs praten soms direct tegen het publiek ( doorbreken van de vierde Wand) Informatie ook doormiddel van tekst op tafels of door projecties Het gebruik van liederen met bv. Dissonanten( falsenoten),ongebruikelijke instrumenten Acteurs wisselen op toneel van rol De acteurs worden als typetjes weer gegeven De kostuums / grime zijn vaak overdreven Het verhaal speelt op een niet bestaande plek of in een andere tijd
9
Speelstijl van de acteurs
De acteur identificeert zich niet met zijn personage De acteur laat alleen een personage zien De acteur draagt zijn tekst zonder emotie voor Liederen worden door ongeschoolde stemmen gezongen
10
Het Episch Theater laat leerstukken zien
Brecht verwacht van het publiek Dat het met het verstand de voorstelling volgt Dat de toeschouwer zich tijdens de voorstelling een mening vormt Dat het publiek een kritische houding ten opzichte van het geziene aan neemt Dat het door het stuk aangezet word de bestaande maatschappelijke orde te veranderen
11
De filosofie van Brecht
De mens en de wereld om hem heen veranderen steeds De mens kan de wereld veranderen De mens moet keuzes maken Alleen het communisme bied een menselijke wereld in tegenstelling tot het fascisme De praktijken van het kapitalisme moeten worden bloot gelegd en bestreden
12
Conclusie Brecht veranderde het theater om het publiek iets te leren zodat de toeschouwer aangezet werd de maatschappij te veranderen Hiervoor ontwikkelde hij het Episch theater Zijn stukken waren leerstukken Doormiddel van vervreemdingseffecten voorkwam hij dat de toeschouwer passief zijn opvoeringen kon volgen Brecht richt zich op het verstand van de mens en niet op zijn gevoel
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.