Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMargaretha Christiaens Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
LNO²- congres 2018 Naar een gedragen verankering van internationalisering@home
2
Wie? Dienst Onderwijsontwikkeling en Internationalisering
Lore Demedts Inge Piryns Séverine Van Der Stighelen Mark Verbeke En collega’s…
3
Naar een gedragen verankering van internationalisering@home
LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen
4
Wat gaan we vandaag doen?
Ronde tafel – expertise-uitwisseling Ontwikkelen van een visie binnen een Hoger Onderwijsinstelling Ondersteunen van opleidingen bij visieontwikkeling en opvolging implementatie Tools, hulpmiddelen en good practices LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen
5
Arteveldehogeschool: 21st Century Skills
Arteveldebrede leerresultaten Ondernemingszin Onderzoekende houding Duurzaamheid Digitale geletterdheid Wereldburgerschap Zelfsturing Co-creatie Research Entrepreneurial spirit Digital literacy Sustainability Global citizen Self guidance Opleidingen realiseren OLR + 5 ALR LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen
6
Model to implement 21st century skills in the curriculum
Demedts, L. & Van Puyenbroeck, H., (2016) Onderzoek van Onderwijs. LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen
7
Onderwijsconcept AHS LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen
8
Wereldburgerschap (ALR)
Leerresultaat wereldburger (Piryns & Demedts, 2016) De professionele bachelor beschikt over vaardigheden om om te gaan met diversiteit op psychosociaal, cultureel, economisch en levensbeschouwelijk vlak, zowel lokaal, nationaal als internationaal en volgens de context waarin hij zich bevindt. De professionele bachelor is taalvaardig en vertoont een globaal engagement. In zijn persoonlijk en professioneel traject creëert hij (sociale) strategieën om de internationale en interculturele betrokkenheid en verbondenheid te verhogen en verwerft vakkennis met aandacht voor de internationale context. Hij ontwikkelt zijn eigen waardenkader conform de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en denkt en handelt van daaruit met respect en begrip voor zichzelf en de ander. LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen
9
Internationalisering in strategisch instellingsplan
Strategische doelstelling: internationaal profiel hogeschool versterken Strategische projecten Portfolio van Engelstalige opleidingen uitbreiden verankeren Zuidbeleid verankeren Integratie 21st Century skills in de curricula
10
Internationalisering@artevelde
AHS staat voor “Comprehensive internationalisation” “Internationalization at Home is the purposeful integration of international and intercultural dimensions into the formal and informal curriculum for all students within domestic learning environments.” (Beelen en Jones 2015) Doel 100% Mobile minds en wereldburgerschap bij studenten en medewerkers Kwaliteit van onderwijs, onderzoek en dienstverlening verhogen Via
11
Int@home: strategisch project (2017-19)
Beoogde acties en doelen/resultaten van project Visietekst een duidelijke omschrijving van de visie van de Arteveldehogeschool op de invulling, mogelijkheden en rol van verhouding tot wereldburgerschap, tot ICOMS,.. Beschikbare en inspirerende inventarisatie van de good practices binnen/buiten de Arteveldehogeschool Implementatie- en kwaliteitscriteria voor de opleidingen en diensten Ondersteunende Quicksheet en literatuurlijst over implementatie Ondersteunende Quicksheet “didactiek vd international classroom” ism met strategisch project portfolio Engelstalige opleidingen uitbreiden LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen
12
Outcomes: begripsbepaling
Wat is voor AHS is een methodiek die gehanteerd wordt om de internationale dimensie te verankeren in de werking van de hogeschool op het vlak van onderwijs, onderzoek en dienstverlening en die ertoe bijdraagt om de Artevelde-doelstelling 100% mobile minds en de competentie wereldburgerschap bij studenten en medewerkers te realiseren. (gebaseerd op Beelen en Jones, 2015) LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen
13
Outcomes: visietekst LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen
14
Outcomes LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen
15
Outcomes: leeractiviteiten in curr.
LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen
16
Outcomes: kwadrant wereldburgerschap
LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen
17
Uitdaging 1 Hogeschoolbrede visie/instrumenten/tools
Elke opleiding ander tempo, andere contexten en andere accenten Gedragenheid Hoe ver staan jullie binnen je instelling? Hoe pakken jullie dit aan binnen jullie instelling? LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen
18
Uitdaging 2 Vaststelling tijdens proces: begripsverwarring en verschillende conceptualisering (oa vanuit contexten en historiek) in verschillende opleidingen Vb: Lerarenopleiding SO versus Office Management “Internationalisering en interculturalisering” Hoe gaan jullie daar mee om?
19
Laat u inspireren door co-creatie:
Mark Verbeke, Inge Piryns, Lore Demedts, Séverine Van der Stighelen LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.