Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTheodoor Dekker Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis
Anke den Hertog, P2E
2
Inhoud Onderwerp Thematiek Beoordeling Visie van schrijver Citaten
Verrijking
3
Onderwerp Luisteren is een heel belangrijke waarde in de omgang met het kind. Luisteren kan op vele manieren: Luisteren begint bij jezelf Luisteren is een communicatief proces Kinderen luisteren naar zichzelf: als het kind kan focussen dan ontstaat er in dat kind begrip voor zichzelf en voor de omgang met anderen. 6 basisvormen voor sociale omgang met elkaar: een goede waarneming een positief zelfbeeld probleemoplossend kunnen denken kunnen omgaan met gevoelens van zichzelf en van andere mensen voldoende sociale cognitie bezitten inzicht in het communicatieproces Focussen is het proces dat je aandacht geeft aan de lijfelijke beleving omtrent iets dat je hebt meegemaakt ruimte maken het ervaren gevoel rondom iets ontdekken een handvat vinden resoneren vragen/exploreren ontvangen
4
Thematiek Hoe luister je naar kinderen? Handvatten
Luisteren in samenhang met ontwikkeling
5
Beoordeling Theorie Praktijkvoorbeelden Brug
6
Visie van schrijver Op basis van hun jarenlange ervaring
Andere invalshoek Methode focussen Kinderen Volwassenen
7
Citaten Citaat 1: ‘Als het kind weet dat het op zijn ouders kan terugvallen, dan vermindert dit de angst en onzekerheid tijdens het ontdekken van de omgeving. Een kind dat zich niet veilig voelt, blijft bij voorbaat dicht bij moeder e beperkt zo zijn eigen groei. In plaats van hechting als tussenstation naar zelfstandigheid, houdt deze vorm van blijvende aanhankelijkheid de kinderen afhankelijk. Het is dan moeilijker het vertrouwen in de eigen mogelijkheden te ontwikkelen.’ Citaat 2: ‘Als je dichter bij het gedrag durft te komen, merk je snel dat dit gedrag een achtergrond heeft. Door te luisteren naar kinderen ervaar je de relatie tussen een gebeurtenis, het denken, het gevoel en het gedrag. Er is een relatie tussen hoe een kind een bepaalde situatie waarneemt, wat het erbij denkt en voelt en het uiteindelijke gedrag van het kind.’
8
Verrijking Praktisch werkboek
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.