De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Samenwerken en communicatie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Samenwerken en communicatie"— Transcript van de presentatie:

1 Samenwerken en communicatie
Hoofdstuk 3 Werkoverleg

2 Wat heb ik de vorige les geleerd? Wat ga ik nu leren?
samengevat Wat heb ik de vorige les geleerd? Wat ga ik nu leren? Overleggen Digitaal overleggen Het werkoverleg Vergaderreglement

3 1 Communicatie 2 Feedback, begeleiden en instructie 3 Werkoverleg 4 21e-eeuwse vaardigheden

4 Overleggen Zowel formeel als informeel overleg zijn belangrijk:
Hoofdstuk 3 Werkoverleg Overleggen Zowel formeel als informeel overleg zijn belangrijk: informatie wordt uitgewisseld instructies worden gegeven problemen kunnen worden opgelost besluiten kunnen worden genomen.

5 Werkoverleg Werkbespreking Formeel Van te voren gepland
Hoofdstuk 3 Werkoverleg Werkoverleg Formeel Van te voren gepland Vaste groep deelnemers Agendapunten van te voren bepaald Afspraken leg je vast. Werkbespreking Informeel Niet gepland (spontaan) Zonder vaste tijden Zonder vaste structuur.

6 Hoofdstuk 3 Werkoverleg

7 Voordelen van (formeel) werkoverleg
Hoofdstuk 3 Werkoverleg Voordelen van (formeel) werkoverleg Deelnemers… krijgen tegelijk dezelfde informatie. kunnen direct vragen stellen en/of kritiek geven. kunnen kennis en kunde met elkaar delen. kunnen met elkaar een besluit nemen. raken hierdoor betrokken bij elkaar en bij het werk.

8 Nadelen van een werkoverleg
Hoofdstuk 3 Werkoverleg Nadelen van een werkoverleg Iedereen moet tijd vrijmaken Er kan vertraging in de besluitvorming optreden Medewerkers kunnen gedemotiveerd raken.

9 Hoofdstuk 3 Werkoverleg
Digitaal overleg Conference call

10 Hoofdstuk 3 Werkoverleg
Digitaal overleg Videoconference.

11 Agenda voor werkoverleg
Hoofdstuk 3 Werkoverleg Agenda voor werkoverleg Gesloten, halfopen en open agendapunten Relevant voor alle deelnemers Bijvoorbeeld: werkinhoud, organisatie, ontwikkelingen

12 Het werkoverleg Drie rollen in werkoverleg: Deelnemers Voorzitter
Hoofdstuk 3 Werkoverleg Het werkoverleg Drie rollen in werkoverleg: Deelnemers Voorzitter Notulist.

13 Fasen werkoverleg Een formeel overleg bestaat uit vijf fasen.
Hoofdstuk 3 Werkoverleg Fasen werkoverleg Een formeel overleg bestaat uit vijf fasen.

14 Voorbereiding Agenda opstellen Overleg plannen (datum, tijd, locatie)
Hoofdstuk 3 Werkoverleg Voorbereiding Agenda opstellen Overleg plannen (datum, tijd, locatie) Deelnemers uitnodigen Inhoudelijk voorbereiden (stukken lezen)

15 Bespreking Doel agendapunt Per agendapunt Actief deelnemen
Hoofdstuk 3 Werkoverleg Bespreking Per agendapunt Actief deelnemen Doel agendapunt Beeld vormen  losjes bespreken Beslissing nemen  structuur (discussie, stemmen) Voortgang bespreken

16 Verslaglegging Notulen: Naam van het overleg Datum en tijdstip
Hoofdstuk 3 Werkoverleg Verslaglegging Notulen: Naam van het overleg Datum en tijdstip Aanwezigen Afwezigen De agendapunten Korte samenvatting/beslissing per agendapunt.

17 Valkuilen tijdens een overleg
Hoofdstuk 3 Werkoverleg Valkuilen tijdens een overleg Deelnemers zijn met andere dingen bezig. Er is te weinig tijd. De deelnemers doen niet actief mee. De deelnemers hebben onderling problemen.

18 Verbetervoorstellen doen
Hoofdstuk 3 Werkoverleg Verbetervoorstellen doen Verbetervoorstel uitwerken Op de agenda zetten Presenteren tijdens het werkoverleg Discussiëren Verbeteren en/of verdedigen Afspraken maken.


Download ppt "Samenwerken en communicatie"

Verwante presentaties


Ads door Google