Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAntoon van der Pol Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
NVVB Afdelingscongres Limburg/Noord-Brabant
Burgerzaken en de AVG in de praktijk NVVB Afdelingscongres Limburg/Noord-Brabant 3 oktober 2018
2
Inhoud Burgerzaken en de AVG Basisbeginselen AVG
Interne verstrekkingen vanuit de BRP Klant / Gemeentelijk Contact Centrum (KCC/GCC)
3
1. Burgerzaken en de AVG
4
1. Burgerzaken en de AVG
5
1. Burgerzaken en AVG Toepasselijke wet- en regelgeving m.b.t. privacy, o.a: AVG UAVG Wet BRP Kieswet Burgerlijk Wetboek (Boek 1)
6
1. Burgerzaken en AVG De AVG, de Wet BRP en de Kieswet:
Wet BRP en Kieswet hebben een eigen regime Echter op grond van de AVG wel de volgende rechtstreekse verplichtingen: Register van verwerkingsactiviteiten Passende technische en organisatorische maatregelen Verwerkersovereenkomsten Melden van datalekken Functionaris voor de gegevensbescherming
7
2. Basisbeginselen AVG Relevante AVG beginselen t.b.v. workshop
8
2. Basisbeginselen AVG Enkele relevante beginselen AVG: Doelbinding Grondslag Dataminimalisatie Juiste en actuele gegevens Aantoonbaarheid
9
3. Interne verstrekkingen uit de BRP
10
3. Verstrekkingen uit de BRP
Verstrekkingen aan organen van de gemeente (art. 3.8 Wet BRP) Burgerzaken Andere gemeentelijke afdelingen Wet BRP AVG
11
3. Verstrekkingen uit de BRP (intern)
Artikel 3.8 Wet BRP 1 Bij of krachtens gemeentelijke verordening kunnen regels gesteld worden omtrent de verstrekking van gegevens aan overheidsorganen die een orgaan zijn van de gemeente. 2 Aan een overheidsorgaan worden slechts gegevens verstrekt voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van zijn taak.
12
3. Verstrekkingen uit de BRP (intern)
Burgerzaken Wet BRP: Noodzakelijke gegevens Voor uitoefening taak Ander gemeentelijk orgaan (intern) AVG: Doel Grondslag
13
3. Verstrekkingen uit de BRP (intern)
Wanneer wel en wanneer niet verstrekken? Hoe zou je dit proces – ook gelet op aantoonbaarheidsvereiste – kunnen inrichten?
14
4. Klant/Gemeentelijk Contact Centrum
15
4. Klant Contact Centrum Welke taken zijn bij het KCC zijn neergelegd;
Wat is het doel/de grondslag voor het verwerken van gegevens door het KCC? Welke gegevens worden door de KCC medewerker gevraagd met name in het kader van identificatie? Welke gegevens worden door de KCC medewerker verstrekt? Tot welke gegevens (systemen) heeft de KCC medewerker toegang?
16
Vragen? Privacy Company mr. Bas M. Bekenkamp CIPP/E M: +31 6 46995395
E:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.