De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

how to create an Optimal Classroom Experience

Verwante presentaties


Presentatie over: "how to create an Optimal Classroom Experience"— Transcript van de presentatie:

1 how to create an Optimal Classroom Experience
PHD Proposal Henk W. Brink Bron: Partnership for 21st Century skils, zd

2 OCE [Ookee]

3 Betrokken partijen Technische Universiteit Eindhoven, Faculteit Bouwkunde Hanzehogeschool Groningen (Lectoraat FM, SIFM, KCNR, HG FB) Henk W. Brink, MSc, promovendus (HG) Prof. dr. Helianthe Kort, promotor (TU/e, HU) Dr. Mark Mobach, copromotor (HG, HH) Dr. Marcel Loomans, copromotor (TU/e) Optimal Classroom Experience 16 april 2018, studiedag SIFM

4 Quiz De Gemeentelijke Gezondheidsdienst Groningen (GGD, 2009) heeft recent onderzoek gedaan naar de kwaliteit van het binnenmilieu. Uit dit onderzoek blijkt dat in … % van de lokalen voor het voortgezet onderwijs koolstofdioxide waarden worden gemeten die worden aangemerkt als onacceptabel A:>35% B:>55% C:>75% D:>95% Optimal Classroom Experience 16 april 2018, studiedag SIFM

5 Koolstofdioxide Juist antwoord is D…. In 97% van de lokalen voor het voortgezet onderwijs (en 86% van de lokalen voor het primair onderwijs) zijn koolstofdioxide waarden gemeten die worden aangemerkt als onacceptabel (GGD, 2009). Is de koolstofdioxide waarde dan alleen een indicator voor een slechte luchtkwaliteit? Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO, 2002) is het primaire doel van gebouwen mensen te behoeden voor gevaren en ongemakken. Gebouwen moeten een veilige en passende omgeving bieden voor gebruikers. Bovendien brengen mensen die leven in gematigde-koude klimaten en geïndustrialiseerde samenlevingen zoals Nederland veel tijd in gebouwen door. Slechte condities in gebouwen kunnen dus een grote impact hebben op de volksgezondheid (WHO, 2002), zoals het lichamelijke, geestelijke en sociale welzijn van mensen (WHO, 2013) Optimal Classroom Experience 16 april 2018, studiedag SIFM

6 Koolstofdioxide Nieuw inzicht
MacNaughton, Satish, Santanam, Vallarino en Spengler (2016) concludeerden op basis van een lab studie: De cognitieve functie scoort significant beter in een ruimte die zeer goed werd geventileerd en waarbij de concentratie CO2 laag was, dit in tegenstelling tot een ruimte die ook zeer goed werd geventileerd maar waarbij de CO2 concentratie hoog was maximaal 950 ppm klasse B Optimal Classroom Experience 16 april 2018, studiedag SIFM

7 Welke eigenschappen heeft het ideale klaslokaal?
Optimal Classroom Experience 16 april 2018, studiedag SIFM

8 Vraag het de student en je krijgt (o.a.) dit
Frisse lucht Goede temperatuur Geen geluidsoverlast Open ramen Geen vloerbedekking Led licht Aangename akoestiek Groen in t lokaal Niet te vel licht Geen witte muren Genoeg licht Chille stoelen Stoel verwarming Goed meubilair Daglicht Blauw licht Gunstige temperatuur Raam open Ergonomische stoelen Stoelverkoeling temperatuur regelen Kleur Geluidsdicht Niet zo sfeerloos Voldoende ruimte Uitzicht op groen Aldus deelnemers workshop Binnenklimaat, WPL Seminar 2018 Optimal Classroom Experience 16 april 2018, studiedag SIFM

9 Optimal Classroom Experience 16 april 2018, studiedag SIFM

10 Invloed op leerprestaties
Uit onderzoek naar leerprestaties van Ten Boske (1997) en Van Buggenum (2003) bleek dat de testscores lager zijn bij hogere temperaturen en CO2-concentraties Hoge temperaturen in klaslokalen leiden tot slechtere leerprestaties (Wargocki et al., 2005; Wargocki & Wyon, 2006) Een verbeterde verlichting leidt tot betere leerprestaties (Heschong, 2002; Heschong Mahone Group, 1999)* Leraren hebben vaker last van vermoeidheid of hoofdpijn in lokalen met minder verlichting (Sahlberg et al., 2002) Studenten missen in klaslokalen maar liefst 50% van wat hun leraren zeggen als gevolg van slechte akoestiek (Treasure, 2007) *) Dit kan echter ook samenhangen met andere factoren zoals geluid (Hygge & Knez, 2001) Optimal Classroom Experience 16 april 2018, studiedag SIFM

11 Onderzoeksmodel Optimal Classroom Experience 16 april 2018, studiedag SIFM

12 Onderzoeksvragen Wat is de invloed van de gebouwde omgeving op docenten en studenten? Wat is de invloed van de gebouwde omgeving op de gebruikers, de interactie en het resultaat in de praktijk? Hoe kan de kennis over de gebouwde omgeving en individuele regeling worden vertaald naar praktische toepassingen in het hoger onderwijs? Optimal Classroom Experience 16 april 2018, studiedag SIFM

13 Waar kunnen studenten helpen? Bijv.:
Verzamelen literatuur omtrent innovaties op het gebied van klaslokalen (Ontwikkelen en) testen meetinstrumenten voor kennisoverdracht en interactie Deelnemen aan expirimenten in klaslokalen Meten verschillende variabelen in klaslokalen Optimal Classroom Experience 16 april 2018, studiedag SIFM

14 Dank voor jullie aandacht
H.W. (Henk) Brink Facility Management Research Group Hanze University of Applied Sciences Groningen, The Netherlands +31 (0)

15 Vraag: Zijn er in de toekomst nog wel schoolgebouwen?
Optimal Classroom Experience 16 april 2018, studiedag SIFM

16 Onderwijs verandert Flipped classrooms, ebooks en videocolleges beïnvloeden het ontwerp van een schoolgebouw Optimal Classroom Experience 16 april 2018, studiedag SIFM

17 Functie van (hoge)scholen
Docenten hebben ruimtes nodig die samenwerking en informatie-uitwisseling faciliteren (P21, 2008). Toepassing van Blended Learning legt de nadruk op de facilitering van de dialoog tussen docent en student, ter verwerking en verdieping van kennis (HU, 2016). Klaslokalen faciliteren ook in de toekomst kennisoverdracht, interactie en samenwerking Optimal Classroom Experience 16 april 2018, studiedag SIFM


Download ppt "how to create an Optimal Classroom Experience"

Verwante presentaties


Ads door Google