Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdStefanie Driessen Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Welkom Welkom in de industriële revolutie. Het moment in de geschiedenis dat ervoor heeft gezorgd dat jullie een mobiele telefoon hebben, er auto’s en treinen rijden en laptops bestaan. Met één belangrijke uitvinding kwam de industrialisatie opgang. Maar hoe verliep deze industrialisatie en wat is het eigenlijk? Op deze vragen krijgen jullie antwoord aan de hand van dit project. Als jullie de verschillende opdrachten afronden, gaan jullie zelf deze uitvinding bouwen! In de les krijgen jullie een werkboekje. In dit werkboekje staat nog een keer uitgelegd hoe de opdrachten werken. Succes en veel plezier!
2
Let op! Als je met de opdrachten begint zet je de PowerPoint op: ´dia voorstelling´. Druk niet op spatie of op de pijltjes om naar de volgende dia te gaan. In de dia’s staan verschillende linkjes. Op deze linkjes moet klikken om bij de juiste opdracht te komen. Er staat aangegeven op welk linkje je moet klikken. Begin elke les op de kaart van Nederland en België. Dit is dia 4.
3
Deze lessenserie is mede mogelijk gemaakt door….
Sanne van Gils Susan Elgersma Monique Verlaat Guus Kraus Mail adres:
4
1 2
5
Les 1 De eerste les gaat over de aanloop van de industriële revolutie in Nederland. Jullie gaan lezen over Willem I, de opstand van België en de transport revolutie. Deze les begin je met de opdracht. De lesdoelen zijn: Aan het einde van de les weten jullie waarom de industrialisatie in Nederland zich verplaatste van het zuiden naar het noorden. Aan het einde van de les weten jullie waarom de Belgen in opstand kwamen tegen Nederland. Aan het einde van de les weten jullie welke veranderingen in de infrastructuur plaatsvonden in Nederland ten tijde van de industrialisatie. Aan het einde van de les kunnen jullie een paar belangrijke uitvindingen noemen die tijdens de industrialisatie zijn uitgevonden. Klik hier: Les 1
6
Klik hier: voor de Socrative
Les 1 De eerste opdracht is het inloggen bij Socrative. Stap 1: klik eerst op de rechter grijze link: “klik hier voor de Socrative” Stap 2: Log in met de genoemde code en vul de je eigen namen van de groepsleden in. Stap 3: Je begint met het maken van deze opdracht. In de Socrative staan verschillende vragen. Als je het antwoord op een vraag weet kan je deze invullen. Als je het antwoord niet weet dan ga je opzoek naar het antwoord. De antwoorden kunnen worden gevonden in je handboek of op de PowerPoint. Let op: De antwoorden van de Socrative worden naar de docent doorgestuurd. 70% van de vragen van de Socrative moeten goed worden beantwoord. Klik hier: voor de Socrative Klik hier: voor de informatie die je nodig hebt voor het maken van de Socrative Log op Socrative in met de code: 0BN4ADOT Vul bij naam de namen van je groepsleden in.
7
Informatie voor de Socrative
Klik hier: Willem I en zijn plannen Klik hier: de opstand van België Klik hier: De infrastructuur Klik hier: Twente en de industrie Klik hier: uitvindingen
8
Willem I en zijn plannen
In 1815 werden de voormalige Oostenrijkse Nederlanden (het huidige België) met het grondgebied van de Oude Republiek verenigd om te dienen als buffer tegen het verslagen Frankrijk. Zo ontstond het Verenigd Koninkrijk, voor Europese begrippen een middelgroot land met een groot koloniaal bezit. De energieke Willem (bijnaam ‘koning-koopman’) probeerde de oude economische bloei te herstellen door in de drie delen van zijn land (het noorden, zuiden en Indië) de sterke kanten van de economie te stimuleren. Het zuiden, waar al vroeg een Industriële Revolutie had plaatsgevonden, moest zich richten op de productie van consumptiegoederen, de handelaren uit het noorden moesten die producten vervolgens de wereld over brengen en de inwoners van de koloniën konden ten slotte de kostbare tropische goederen leveren. De koning liet tussen Noord en Zuid kanalen en wegen aanleggen om het vervoer van de goederen te vergemakkelijken. Zelf trad hij ook op als investeerder. Voor de handel met Nederlands-Indië richtte hij in 1824 de Nederlandsche Handelmaatschappij op. In Indië werd het cultuurstelsel ingevoerd, dat de inlandse bevolking verplichtte, een deel van het jaar op het land te werken voor het koloniale bewind. De producten werden dan door De Nederlandsche Handelmaatschappij verkocht
9
De Belgische opstand (1830)
Tientallen bezoekers rennen naar buiten en samen met een groepje relschoppers slaan ze ruiten in, plunderen ze winkels en verzamelen ze wapens. Het is het begin van de Belgische opstand, het startsein van een onafhankelijk België. Bekijk het volgende filmpje over de Belgische opstand:
10
De infrastructuur Willem I begon met het verbeteren van de infrastructuur in Nederland. Dit deed hij op de volgende manieren: De aanleg van kanalen: op deze manier konden ook stoomboten varen in Nederland. De bouw van (verharde) straten/wegen: doordat de wegen verbeterden konden mensen sneller reizen. Zo werd verbindingen tussen de steden beter en werd de transport sneller. De bouw van spoorwegen: nu konden mensen en goederen sneller reizen tussen verschillende steden met behulp van de stoomtrein. De eerste stoomtrein (filmpje):
11
Twente en de industrie De informatie over dit onderwerp staat op bladzijde …… van het handboek.
12
Uitvindingen Tijdens de Industriële Revolutie zijn er verschillende handige uitvindingen gedaan. Hierbij is er een verschil te maken in uitvindingen die de industriële revolutie aanmoedigen en uitvindingen die dankzij de industriële revolutie uitgevonden werden. Zo bedacht men een snellere weefmachine die ervoor zorgde dat men sneller textiel kon weven. Zodra deze machine op een waterframe en een stoommachine was aangesloten was het mechanische proces compleet. Fabrieken met grote weefmachines konden de hele dag aan staan. Hierdoor moesten arbeiders ook elk moment van de dag aan het werk. Hiervoor werd textiel geweven door handarbeiders thuis. Dit duurde lang en zorgde ervoor dat mensen veel thuis werkten. Dankzij het principe van de stoommachine konden steeds meer grote objecten aangedreven worden via de stoomkracht. Naast de stoomtrein werden ook schepen aangedreven met stoomkracht.
13
Les 2 Deze les gaan jullie het hebben over de leefomstandigheden van de arbeiders ten tijde van de industrialisatie. Deze keer gaan Jullie eerst een filmpje kijken over het werk in een fabriek ten tijde van de industrialisatie. Daarna gaan jullie bezig met de Opdracht. Lesdoelen: Aan het einde van de les weten jullie hoe het werk in een fabriek was ten tijde van de industrialisatie. Aan het einde van de les weten jullie hoe en waarom kinderen moesten werkten in de fabrieken. Aan het einde van de les weten jullie onder welke omstandigheden de kinderen moesten werken in de fabrieken. Klik hier: Les 2
14
Overzicht les 2 Klik hier: filmpje werken in de fabriek
Klik hier: opdracht Klik hier: de uitvinding van de geschiedenis
15
Opdracht Stap 1: Kijk naar je werkboekje daar in staat de opdracht.
Stap 2: heb je werkboekje gelezen? Klik dan op deze link:
16
De uitvinding van de geschiedenis
Gefeliciteerd! Je hebt nu alle kaartjes verzameld. Ga nu naar de docent voor de bouwmaterialen! Vergeet niet je scrumbord af te vinken!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.