De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MD-trajcect IN welke fase van teamontwikkeling bevinden de teams van het willem II college zich? Jente van Gestel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "MD-trajcect IN welke fase van teamontwikkeling bevinden de teams van het willem II college zich? Jente van Gestel."— Transcript van de presentatie:

1 MD-trajcect IN welke fase van teamontwikkeling bevinden de teams van het willem II college zich?
Jente van Gestel

2 Aanleiding en opdracht 14-11-17
Kleinere afdelingen op WII. Bedoeling: aansturing kort & directer. Beeld van afdelingsleiders en collega’s Activiteiten om samen aan onderwijsontwikkeling te doen Gebouw is sectie georiënteerd met 1 personeelskamer Iedereen kent iedereen, brugklas heeft les naast 6 VWO Sturen op afdelingsklimaat: hoe doet men dat? Worden problemen gesignaleerd? Opdracht: We willen: goed functionerende teams In welke status van teamontwikkeling bevinden de teams zich? Wat is nodig om de volgende stap te zetten? Wat vind men van deze ontwikkeling? Ideeën?

3 Oriëntatie op teamindeling
Situatie oud Situatie nieuw Team: Leidinggevende: Brugklasteam Marjolijn Cuppers CO: Bert Groen Oscar van der Veer Muzisch 1, 2, 3 mavo/havo/vwo CO: Sander Vreedeborg 2e klassenteam mavo / havo / vwo / musp Kees Feskens 2, 3, 4 vmbo CO: Anjoline van Boxtel 3 havo / 3 vwo / 3 musp Monique Krekels 2, 3, 4, 5 havo Ruben Koeweide CO: Daan Leermakers (2, 3, 4) Phon Vingerhoets (5) 3, 4 mavo Sofie Meeuwissen Vwo Jan de Veer CO: Monique Krekels 4, 5 havo Daan Leermakers 4, 5, 6 vwo

4 Voorkennis vanuit afdelingsleiders
Taken binnen de school zijn anders verdeeld. Brugklasteam: nieuwe afdelingsleider 2e klassenteam: afdelingsleider was eerder afdelingsdirecteur mavo 3e klas h/v/musp: nieuwe samenstelling team. Afdelingsleider was eerder coördinator. 3, 4 mavo: teamleden zaten voor een groot deel al bij elkaar, nieuwe afdelingsleider 4, 5 havo: bovenbouwdocenten zaten voor groot deel al bij elkaar. Afdelingsleider was eerder coördinator. 4, 5, 6 vwo: teamleden zaten voor een groot deel al bij elkaar. Afdelingsleider was eerder afdelingsdirecteur.

5 Vooronderzoek Vormgeven aan teams in het onderwijs – Hans Kommers
Omschrijft 5 condities die nodig zijn voor een ‘goed’ functionerend team. Organisaties als levende systemen – Gerda van Dijk en Freek Peters Omschrijft 4 fasen die een veranderende organisatie doormaakt. De vijf fasen van teamontwikkeling – Tuckman / Lencioni Omschrijft 5 fasen en 5 bijbehorende frustraties van teamwork

6

7 Uitvoering 12-12-17 Alle teams bezocht in de teamvergadering
Enquête afgenomen betreft de 5 frustraties van teamwork. Verwerking: Wanneer teamleden 5 of lager scoren op een frustratie, kan deze beter worden aangepakt. Deze zijn verwerkt voor de conclusie.

8 Resultaten en conclusie
Frustratie 1: afwezigheid van vertrouwen Frustratie 2: angst voor conflicten Frustratie 3: gebrek aan betrokkenheid Totaal  2 - Frustratie 4: Vermijden van verantwoordelijkheid Frustratie 5: verwaarlozen van de resultaten Totaal: 6 5 Brugklasteam. Oscar van der Veer Wat is nodig volgens teamleden: Verbinding, warmte, eenheid, begrip, vertrouwen. Conclusie / aanbevelingen: Algemene positief bij frustratie 1, 2 en 3. Focus op verantwoordelijkheid Basishouding prettig

9 Resultaten en conclusie
Frustratie 1: afwezigheid van vertrouwen Frustratie 2: angst voor conflicten Frustratie 3: gebrek aan betrokkenheid Totaal  3 2 4 Frustratie 4: Vermijden van verantwoordelijkheid Frustratie 5: verwaarlozen van de resultaten Totaal: 11 2e klas. Kees Feskens Wat is nodig volgens teamleden: Tijd Vaker bij elkaar komen Elkaar beter leren kennen buiten schoolmuren Focus op 1 facet, niet 10 facetten willen en 0 doen. Verbondenheid Teamuitje / personeelsuitje / elkaar beter leren kennen. Conclusie / aanbevelingen: Bouwen aan vertrouwen, veel behoefte om elkaar informeel beter te leren kennen. Positief in conflicten en betrokkenheid. Verantwoordelijkheid geven.

10 Resultaten en conclusie
Frustratie 1: afwezigheid van vertrouwen Frustratie 2: angst voor conflicten Frustratie 3: gebrek aan betrokkenheid Totaal  8 - 3 Frustratie 4: Vermijden van verantwoordelijkheid Frustratie 5: verwaarlozen van de resultaten Totaal: 10 13 3e klas hvmusp. Monique Krekels Wat is nodig volgens teamleden: Tijd Rust, waardering, vrijheid Transparantie Ervaring, teams hetzelfde handhaven Inspraak in de agenda Meer bijeenkomsten Conclusie / aanbevelingen: Opvallend: veel nvt mbt conflicten Nieuw team: starten bij vertrouwen Bouwen vanaf daar door feedback te geven aan elkaar. Verantwoordelijkheid geven

11 Resultaten en conclusie
Frustratie 1: afwezigheid van vertrouwen Frustratie 2: angst voor conflicten Frustratie 3: gebrek aan betrokkenheid Totaal  4 1 2 Frustratie 4: Vermijden van verantwoordelijkheid Frustratie 5: verwaarlozen van de resultaten Totaal: 7 3, 4 mavo. Sofie Meeuwissen Wat is nodig volgens teamleden: Tijd Alle teamleden aanwezig Afspraken maken en verwerken Minder opgelegd krijgen van boven Overleg, i.p.v. verdeling in (sub)groepen Vertrouwen Conclusie / aanbevelingen: Algemeen positief over teamontwikkeling Starten bij vertrouwen, met elkaar in gesprek Verantwoordelijkheid geven

12 Resultaten en conclusie
Frustratie 1: afwezigheid van vertrouwen Frustratie 2: angst voor conflicten Frustratie 3: gebrek aan betrokkenheid Totaal  3 4 Frustratie 4: Vermijden van verantwoordelijkheid Frustratie 5: verwaarlozen van de resultaten Totaal: 13 6 4, 5 havo. Daan Leermakers Wat is nodig volgens teamleden: Tijd Stabiliteit en passie Ontwikkelruimte Vak- en team overstijgend overleg Duidelijke schoolvisie Conclusie / aanbevelingen: Algemene ontwikkeling nodig Starten bij vertrouwen Verantwoordelijkheid geven

13 Resultaten en conclusie
Frustratie 1: afwezigheid van vertrouwen Frustratie 2: angst voor conflicten Frustratie 3: gebrek aan betrokkenheid Totaal  5 5 Frustratie 4: Vermijden van verantwoordelijkheid Frustratie 5: verwaarlozen van de resultaten Totaal: 10 7 4, 5, 6 VWO. Jan de Veer. Wat is nodig volgens teamleden: Duidelijke richtlijnen Inzicht / openheid over goed functioneren Handhaven goed functioneren? Autonomie en ambitie Betrokkenheid en samenhang Conclusie / aanbevelingen: Start bij vertrouwen Algemene ontwikkeling nodig Vertrouwen geven

14 Voor mijzelf Team vergelijkbaar met dat van Oscar / Sofie / Daan / Jan: groot deel al langer bij elkaar. Starten met vertrouwen, elkaar leren kennen. Gezamenlijke doelen: accountable voor verantwoordelijkheid. Sfeer proeven in andere teams, herkenning van wat afdelingsleiders omschrijven. Volgend schooljaar: activiteiten doen, gezamenlijke doelen stellen, transparantie over jaarplan en visie.


Download ppt "MD-trajcect IN welke fase van teamontwikkeling bevinden de teams van het willem II college zich? Jente van Gestel."

Verwante presentaties


Ads door Google