De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Communicatie & Presentatie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Communicatie & Presentatie"— Transcript van de presentatie:

1 Communicatie & Presentatie
Feedbacksessie Informatica 2008

2 Overzicht van de activiteiten
Leerfase: 1ste schrijfopdracht verbeteren tekst 1ste presentatieopdracht evaluatie eigen presentatie Evaluatiefase: schrijven populaire tekst presentatie 3 14 40

3 Presentatieopdracht 1 Geven van een presentatie over de tekst die je net hebt ingeleverd. duur: (max.) 10 minuten zie tekst mondelinge presentatie in groepen van 7 a 10 studenten Studenten participeren actief aan de evaluatie van de andere presentaties Evaluatie door mij en door jezelf

4 Presentatieopdracht 1: practisch
Voorbereiding op powerpoint of acrobat-compatibele tool Laptop met powerpoint en acrobat beschikbaar Presentatie meebrengen (stick of CD, of en – minstens 24 uur voor presentatie) Dagen: weken 21/4 en 28/4 dinsdag, donderdag vm, donderdag nm, dinsdag

5 Schrijfopdracht 1: Moeilijke opdracht:
gegeven tekst (Scientific American) is zelf al een vulgariserende tekst naar breed publiek. sommige studenten zijn vrij dicht gebleven bij de oorspronkelijke tekst, anderen: vrijwel volledig nieuwe tekst Zorg voor 2de tekst voor een redelijke mix.

6 Feedback opdracht 1: Algemeen: Belangrijkste knelpunt: taal
moeilijke zinsconstructies, foute zinnen, taalfouten, Engelse termen, … Studenten blijken veel kritischer in hun evaluatie van de tekst van anderen dan bij het nalezen van hun eigen tekst is egen tekt wel nage leezen ??

7 Feedback “Titels”: Meestal vrij goed.
Originaliteit kon wel vaak een stuk beter gewoon vertaald uit Engels? Soms zelfs niet vertaald? saaie opsomming? Alleen het centrale woord uit die sectie? interesse wekken? Toch originaliteit niet overdrijven: moet inhoudelijk zinvol zijn Subtitels zijn vaak handig om de structuur duidelijk te maken: zoek een goede balans (niet overdrijven) Liever informatief dan structureel

8 Feedback “Inhoud”: Boodschap duidelijk brengen:
wat moet bij de lezer bijblijven? soms: samenraapsel van mini-tekstjes Inhoudelijk op het juiste niveau: alleen interessant voor de Informaticus? Opsommingen van begripsbepalingen? Minder vaak: incorrecte argumenten. wel vaker onduidelijke argumenten In besluit terugkomen op de essentie! In het besluit een hele grote gedachtensprong maken? Moet NIET eindigen in straffe uitspraak of vraag

9 Feedback “Structuur”:
Enkele teksten hebben een lelijke (onordelijke) layout, sommige een moeilijk leesbare font. Anderhalve pagina ‘setting’ voor het verhaal begint? Nieuwe elementen niet geintegreerd in oude verhaal? Veel teksten hebben geen illustratie zeker zoeken naar iets: verlicht de tekst is nog belangrijker voor de presentatie !! Sommige artikels hebben veel grote illustraties Wel zorgen voor een verklarende tekst liefst bij de illustratie met een verwijzing in de tekst

10 Feedback “Leesbaarheid”:
Meestal het gepaste niveau (breed doelpubliek) maar soms wegens te dicht bij oorspronkelijke tekst? Uitzonderingen: vertaalde samenvattingen die essentiele zinnen weglaten. Grote probleem: TAAL

11 Feedback TAAL: Heel veel ingewikkelde, lange zinnen.
Vaak zinnen die in het Nederlands niet kunnen zonder werkwoord; onderwerp enkelvoud – werkwoord meervoud; verkeerd hulpwerkwoord; verwijzingen ‘die’, ‘dat’, etc. die nergens mee kloppen; zinnen die beginnen met “En ..”; … Vaak: komma’s zonder functie, komma’s waar veel beter punten staan, overvloedig (fout) gebruik van “, en”, veel afkortingen, … DT-fouten. Vermijd Engelstalige woorden waar kan   input -> invoer; database -> databank Engelse en Nederlandse term door elkaar. Soms foute vertalingen

12 Feedback TAAL (2): Schrijf cijfers voluit (tot 5)
Vermijd spreektaal en gebruik meer weten-schappelijke termen dus niet "dingen", "bezig zijn ...", ‘informatie’, ‘technologie’ hebben in bepaalde context ook te weinig inhoud Sommige hebben meer, onbedoelde inhoud “blijft” versus “is”, “verschillende” versus “een aantal” Vermijd rechtstreeks aanspreken lezer je, jij, u, Vermijd tussenwoorden (woorden zonder betekenis) en woorden die je fout als tussenwoord gebruikt dus, vanwege, om, dan, maar, toch Vermijd archaische uitdrukingen (“heden ten dage”)

13 Evaluatie opdracht 2 Heel positief: vrijwel iedereen heeft het artikel vrij degelijk beoordeeld ! Gevolg: 0-maximum evaluatie (iedereen maximum)


Download ppt "Communicatie & Presentatie"

Verwante presentaties


Ads door Google