Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPeter van der Wolf Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Innovatie in Juridische Dienstverlening
Jelle van Veenen
2
Een geschil oplossen is
Contact leggen met de ander Informatie inwinnen over je positie Informatie inwinnen over je opties, de kosten van de verschillende opties, de kansen Informatie inwinnen over rechtsbijstand Een strategie kiezen Een bemiddelaar zoeken Een advocaat zoeken Benodigde gegevens verzamelen Een procedure starten bij de rechter Een procedure starten bij de geschillencommissie …
3
Verschillende diensten, verschillende dienstverleners
Voorlichting Juridisch loket Raad voor rechtsbijstand Rechtspraak.nl
4
Verschillende diensten, verschillende dienstverleners
Begeleiding Sociaal raadslieden Juridisch loket Advocaat
5
Verschillende diensten, verschillende dienstverleners
Bemiddeling Mediator Advocaat
6
Verschillende diensten, verschillende dienstverleners
Vertegenwoordiging Advocaat
7
Verschillende diensten, verschillende dienstverleners
Beslissing Arbitrator Rechter Geschillencommissie
8
Verschillende diensten, verschillende dienstverleners
Voorlichting Juridisch loket Raad voor rechtsbijstand Rechtspraak.nl Begeleiding Sociaal raadslieden Juridisch loket Advocaat Bemiddeling Mediator Advocaat Vertegenwoordiging Advocaat Beslissing Arbitrator Rechter Geschillencommissie
9
Verschillende diensten, verschillende dienstverleners
Voorlichting Juridisch loket Raad voor rechtsbijstand Rechtspraak.nl Begeleiding Sociaal raadslieden Juridisch loket Advocaat Bemiddeling Mediator Advocaat Vertegenwoordiging Advocaat Beslissing Arbitrator Rechter Geschillencommissie
10
Verschillende diensten, verschillende dienstverleners
Voorlichting Juridisch loket Raad voor rechtsbijstand Rechtspraak.nl Begeleiding Sociaal raadslieden Juridisch loket Advocaat Bemiddeling Mediator Advocaat Vertegenwoordiging Advocaat Beslissing Arbitrator Rechter Geschillencommissie
11
Verschillende diensten, verschillende dienstverleners
Voorlichting Juridisch loket Raad voor rechtsbijstand Rechtspraak.nl Begeleiding Sociaal raadslieden Juridisch loket Advocaat Bemiddeling Mediator Advocaat Vertegenwoordiging Advocaat Beslissing Arbitrator Rechter Geschillencommissie
12
Geschilbeslechting is een keten, gebruikers leggen een weg af
13
Geschilbeslechting is een keten, gebruikers leggen een weg af
14
Online tools voor geschilbeslechting
Online Mediation Voorlichting Juridisch loket Raad voor rechtsbijstand Rechtspraak.nl Begeleiding Sociaal raadslieden Juridisch loket Advocaat Bemiddeling Mediator Advocaat Rechtwijzer Rechtspraak.nl Vertegenwoordiging Advocaat Beslissing Arbitrator Rechter Geschillencommissie SGC.nl
15
* * * * * Ruimte voor innovatie? Online Mediation Voorlichting
Juridisch loket Raad voor rechtsbijstand Rechtspraak.nl Begeleiding Sociaal raadslieden Juridisch loket Advocaat Bemiddeling Mediator Advocaat * Rechtwijzer * Rechtspraak.nl Vertegenwoordiging Advocaat * Beslissing Arbitrator Rechter Geschillencommissie * * SGC.nl
16
Is techniek een drempel?
17
Wat voor kansen biedt techniek?
:-)
18
Wat voor kansen biedt techniek?
19
Aanbevelingen Bied structuur Ondersteun samenwerking
Bied een veilige omgeving Bied neutrale informatie Verbind mensen met elkaar, en met diensten
20
Een voorbeeld
21
Ontwikkelproces Wat maken burgers mee? Wat hebben ze nodig?
Eerste half jaar: Aankondiging van mijn ex dat zij wilde scheiden. Emoties: angst en paniek. De kinderen hebben we vanaf het eerste moment op de hoogte gebracht. Er was een tussen periode van 2 maanden, waarin mijn ex begon te twijfelen. We zijn toen in therapie gegaan (4 maanden) Tweede half jaar: definitief besluit Begeleidster voor de kinderen gezocht. Zij heeft een gesprek met de kinderen gehad. Afspraken gemaakt. Dit hebben we samen met de kinderen gedaan. Eerst hadden we een huis met twee aparte ruimtes in ons huis, omdat we omwille van de kinderen in hetzelfde huis wilden blijven wonen. Dit heeft uiteindelijk niet gewerkt. Conflict over wie in het huis zou blijven wonen. Eerst wilde mijn ex blijven, maar uiteindelijk heeft zij ervoor gekozen om opnieuw te beginnen en is zij vertrokken. Start co-ouderschap. Bemiddeling (8x). Het ging hierbij niet om de verdeling van de spullen, maar wel om de zorg voor elkaar. Het moeilijkste was de ondertekening van het convenant, omdat hierin staat dat het huwelijk duurzaam ontwricht is. Dit was lastig, emotioneel, omdat ik dat feitelijk niet zo heb ervaren. Inmenging van een advocaat om de feitelijke scheiding aan te kunnen vragen. (zie hierover de opmerkingen van Rob bij opdracht 1 onder het kopje: Belangrijk na scheiding) Het tarief van de advocaat was schandalig 170 euro per uur; de bemiddeling was 70 euro per uur. De hoge tarieven voor advocaten is een valkuil, zeker als je het zelf moet betalen. Immers omwille van het geld kan er te snel een convenant worden ondertekend en het proces niet goed worden afgemaakt. Juist omdat het convenant bepalend is, is dit niet wenselijk. (Sandra: toevoegingbeleid is ook een probleem, als je net een paar honderd euro te veel verdient, krijg je helemaal niets en moet je alles zelf betalen; dit zou zeker bij echtscheidingen anders moeten) Vanaf het moment dat mijn ex het huis verliet hebben we een keer per week samen gegeten, met als doel om over de kinderen en de afspraken te praten en passen we zonodig de afspraken aan. Wat maken burgers mee? Wat hebben ze nodig?
22
Ontwikkelproces Ervaring van experts
23
Ontwikkelproces Ontwikkel een concept Test in focusgroepen
Verbeter het concept
24
resultaat
25
Conclusies
26
Meer weten? TilburgUniversity.nl/TISCO
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.