Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAntoon Leopold Brabander Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Werking IEM-consulenten
Integratiedienst Voorstelling LOP 2012
2
Overzicht presentatie
Context nieuwe functie Takenpakket IEM-consulent/buurtsteward Overzicht cases Eerste signalen
3
Context nieuwe functie
2 VTE IEM-consulenten: project voor 2 jaar, Stedenfonds (einde: zomer 2013) 5,5 VTE buurtstewards: project voor 4 jaar, minister Freya Van den Bossche, Stedenbeleid (start: zomer 2012)
4
Takenpakket Doelstellingen
Complexe IEM samenlevingsproblemen in kaart brengen en regisseren, Dialoog met de betrokken buurtbewoners opstarten, Diensten en organisaties ondersteunen inzake communicatie naar nieuwe EU-burgers Vergroten kennis van en begrip bij diensten/organisaties over IEM-families/groepen en omgekeerd => Geïntegreerde en integrale aanpak van IEM-overlastdossiers en IEM samenlevingsproblemen
5
Takenpakket Drie hoofdtaken die met elkaar verbonden zijn:
Klachtbehandeling: overlastklachten onderzoeken via huisbezoeken bij buurtbewoners/klagers + IEM-families; overlast proberen op te lossen ism bevoegde diensten; oplossingsgericht werken Hoger doel: samenleven in diversiteit bevorderen Brugfunctie tussen IEMers en diensten/organisaties inzake hulpverlening: toeleiden/doorverwijzen naar hulpverlening Hoger doel: zelfredzaamheid IEMers verhogen
6
Takenpakket Casemanagement/cliëntoverleg: ism CAW organiseren van een cliëntoverleg waarbij aan tafel wordt gezeten met het gezin en alle hulpverleners die bij het gezin over de vloer komen met als doel: elkaar leren kennen + een taakverdeling opstellen tussen de verschillende hulpverleners Hoger doel: inclusief en geïntegreerd werken bevorderen
7
Takenpakket Meerwaarde
1. Focus ligt op het gehele dossier (gezin, buurt en betrokken diensten/organisaties) <-> SHW en CAW: focus is het meestal het gezin 2. Coördinatie + opvolgen van de acties op het veld -> diensten/organisaties hebben nood aan overzicht en coördinatie 3. Terugkoppeling en opvolging van de cases -> IEM-consulenten lossen de cases niet 4. Communicatie van regelgeving en bezorgdheden van buurtbewoners en beleid naar nieuwe EU-burgers -> bevoegde diensten hebben nood aan ondersteuning bij deze communicatie
8
Takenpakket Instroom dossiers Momenteel voornamelijk via LPV
Andere kanalen: vrijwilligers, Kom-Pas, DMT, beleid, SHW, Buurtwerk, eigen contacten, agentschap jongerenwelzijn, politie, …
9
Overzicht cases 72 cases (tussen sept. 2011 en maart 2012)
(1 case = nieuw adres) Aantal betrokken families: 52 Aantal cases met overlastcomponent: 43 Aantal cases zonder overlastcomponent: 29 Soort klacht afval (16) vuurtjes stoken/sluikstoken (3) multi-overlast (11) rest (3) lawaai (7) geen (29) spijbelen (4)
10
Overzicht cases Instroom cases LPV (33) jongerenwelzijn (2)
eigen contacten (17) rest (13) DMT (3) scholen (2) beleid (2) Huisvesting kraken (31) huren (19) dakloos (4) kamperen (3) logeren bij familie (3) ongekend (7) niet van toepassing (5)
11
Eerste signalen Enkel op overlast werken werkt niet om een vertrouwensrelatie uit te bouwen + ook meer nood aan preventief werken Bij groot deel IEM-families geen overlastklachten, wel grote hulpverleningsproblematiek (oplossen/verminderen overlast kan lukken, oplossen hulpverleningsproblematiek: heel moeizaam, veel drempels) Vaak sprake van verplaatsing (zelfde gezinnen verhuizen van ene kraakpand naar andere) Huisvesting blijft grootste knelpunt: patstelling (huis geven kan niet, blijven kraken/uithuiszetting/kraken kan ook niet) + volgende stappen in integratie geblokkeerd omwille van ontbreken huisvesting
12
Eerste signalen Communicatie tussen diensten ontbreekt veelal => nood aan coördinatie Burgers blijken niet altijd de weg te kennen binnen de dienstverlening => klachten komen niet altijd correct terecht => gevoel leeft dat er niets gebeurt (herhaaldelijk terugkoppelen heel belangrijk)
13
Contact: Marieke.Lamaire@gent.be Integratiedienst
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.