Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHelena Hendrickx Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Kwaliteit Verbetercyclus Waardigheid en trots Monitorings- en verbeterinstrumentarium
2
Uitdagingen Meten: welke informatie, hoe doe je dat op een slimme manier? Hoe organiseer je reflectie en de vervolgstappen in de verbetercyclus? Verantwoorden versus leren & verbeteren, in dezelfde cyclus.. Hoe maken we kwaliteit een gedeelde verantwoordelijkheid? Verplichtingen Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg: Continue werken aan verbeteren door zorgverleners Lerend vermogen zichtbaar maken Jaarlijkse cliëntraadpleging Kwaliteitsplan met verbeterparagraaf per locatie Jaarlijks uitbrengen van een kwaliteitsverslag
3
Kwaliteitsplan, kwaliteitsverslag
4
Meten: inzicht in ervaren kwaliteit, bijdrage aan kwaliteit van leven en randvoorwaarden
Dialoog centraal Dialoog op 3 niveaus: Medewerkers Bewoners/ mantelzorgers Bestuur MT Verbeterapp: Verdieping op thema’s voortkomend uit meting Wat zijn ervaringen, hoe vaak komt iets voor? Welke verbetertips hebben medewerkers en bewoners In gesprek en resultaten verbeterapp: geeft inzicht in eigen en team normen en waarden, teamontwikkeling: het gesprek aan gaan, elkaar aanspreken etc. En acties: bedoeling is echt aan de slag met verbeteren op basis van (meet)informatie
5
Verbetermeting 360: cliëntervaringen en zelf-evaluatie KK
Inhoud: Persoonsgerichte zorg Wonen en welzijn Veiligheid Leren en verbeteren Randvoorwaarden: Leiderschap, governance, management Personeelssamenstelling Gebruik van hulpbronnen Gebruik van informatie Netto Promotor Score (NPS) Ervaringen met 8 thema’s Kwaliteitskader Verbetermeting 360
6
Verbetermeting 360 voorbeelden vragenlijst
7
Verbetermeting 360 Dashboard
8
Verbetermeting 360 Dashboard
9
Verbeterdialoog Na Verbetermeting 360:
Snelle terugkoppeling resultaten Ervaringen kwaliteit delen en bespreken Verschillende perspectieven Verschillende niveaus: teams, bewoners/ familie, behandelaren, Bestuur/MT Daarna: Steeds terugkerend gesprek Verbeteracties en resultaten Professionele normen en team normen Kernwaarden Teamontwikkeling
10
Verbetertool Clientraadpleging
11
Verdiepende vragen aan bewoners
Maaltijd wordt beoordeeld met een 3,3 Vragen in Verbeterapp: Hoe ervaart u het tijdstip waarop de maaltijd plaatsvindt? Hoe ervaart u de kwaliteit van het eten? Hoe ervaart u de sfeer tijdens de maaltijd? Hoe ervaart u de keuze mogelijkheden ten aanzien van het menu? Toelichting Welke verbetertips heeft u? Opgehaalde feedback: Het eten is vaak koud Het is onrustig tijdens de maaltijd Er wordt niet opgediend wat ik had besteld Het is niet zo gezellig De frites zijn slap en koud Verbeteracties: Borden voorverwarmen in de magnetron Menukaart uitprinten Tafelkleedjes op tafel, rustige muziek aan Medewerker blijft aan tafel zitten Zelf frites bakken ipv uit centrale keuken.
12
Vragen aan het team: onderzoeken
Op een PG-afdeling is er vaak sprake van agressief gedrag van bewoners Vragen in de Verbetertool: Is er vandaag sprake geweest van agressief gedrag van een bewoner? Op welk tijdstip/ tijdens welk zorgmoment was dit? Wat ging eraan vooraf? Heb je je gehouden aan de afgesproken werkwijze? + toelichting Resultaten: Inzicht in de frequentie, momenten en situaties Inzicht in gehanteerde normen en gesprek over gewenste norm Input voor overleg met psycholoog en arts Nieuwe afspraken Afname van agressief gedrag
13
Verbetertool Mini-enquête omgeving van en voor het team
Thema’s onderzoeken of (dagelijks) monitoren Verbetersuggesties ophalen Effect verbeteracties toetsen Digitaal verbeterbord Verbeteracties vastleggen en volgen
14
Uitkomsten audits, klachten & complimenten, MIC/MIM, zorginhoudelijke indicatoren
15
Verantwoorden Verbetermeting 360 Verbeterdialoog
Kortcyclisch verbeteren Kwaliteit in de teams: leren en ontwikkelen Verantwoording kwaliteit teamniveau Uitkomsten Verbetermeting, team, locatie, organisatie Uitkomsten Verbeterdialoog Verbeterthema’s & (Resultaten) verbeteracties Kwaliteits-informatie Verantwoording: Kwaliteitsplan en Kwaliteitsverslag Meten en verbeteren: input Kwaliteitsplan en Kwaliteitsverslag Dialoog en verbeteren: lerend vermogen zichtbaar N.B. Link naar kwaliteitskader. KVC geeft output op verschillende niveaus: Verbetermeting: hoofdlijnen: wat gaat goed, wat moet beter Verbeterdialoog: leren en reflecteren van ervaringen en uitkomsten. Verbeterapp: Verbeteracties, resultaten verbeteracties Kwaliteitsindicatoren Veiligheid: verplicht vanuit KK > ook tonen in Team dashboard kwaliteit.
16
Succesfactoren implementatie
Commitment en support van leiding Voldoende tijd voor teamsessies en verbeteren Goede begeleiding bij Verbeterdialogen en verbeteren Goede voorbereiding (ICT, projectorganisatie, rollen) Informeren en betrekken bewoners en familie Borging en gebruik van informatie Na presentatie: gezamenlijk nadenken over randvoorwaarden/ scan voor toepassing KVC
17
Rollen bij implementatie
Verbetercoördinator: Intern procesbegeleider, linking pin naar andere organisatie onderdelen Verbetercoaches: begeleiden zorgteams bij Verbeterdialoog en kort cyclisch verbeteren Kartrekkers (zorg)teams: beheren Verbeterapp en brengen resultaten in in teamoverleg Bestuur en MT: uitdragen commitment, faciliteren van verbetercultuur Implementatie coach: begeleidt de implementatie volgens train-the-trainer principe
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.